Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mecmaster?  (läst 4965 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
Mecmaster?
« skrivet: 17 september 2006, 20:10:10 »
Är det någon som vet nå om FLVP från Mecmaster?
http://www.mecmaster.se/asp/visadoc.asp?doc=Franluftsvarmepumpar&lang=sv

Mvh
Steelis
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Mecmaster?
« Svar #1 skrivet: 17 september 2006, 23:29:08 »
Har aldrig hört talas om den. Intressant med ytterligare en flvp med större uteffekt, men skall den kunna konkurera med CZ som är etablerad tror jag de måste lämna mer info om pumpen och även se till att den blir testad samt även ligga lågt i pris med hyffsad garanti. Tekniken i alla vp är enkel och snarlik mellan märkena så jag tror inte den är något problem. Tror inte heller att den har framtiden i de hus som inte kräver mer än en traditionell flvp.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mecmaster?
« Svar #2 skrivet: 18 september 2006, 14:50:42 »
Mecmaster eller Norrmontage legotillverkade tidigare Comfortzones pump men samarbetet upphörde. Nu tillverkar de en liknande pump. Hur patentläget är vet jag inte. Se länken nedan där detta har diskuterats:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5168.15
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Mecmaster?
« Svar #3 skrivet: 18 september 2006, 17:55:13 »
Vad jag förstår är Mecmasters FLVP inte varvtalsstyrd. Jag tror det är varvtalsstyrningen som Comfortzone har patent på.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mecmaster?
« Svar #4 skrivet: 18 september 2006, 21:16:55 »
Mecmaster angav tidigare 5 kw effekt pÃ¥ sin pump men anger nu 4,5. Vet ej varför, har för mig att jag tidigare läste att även den (pumpen) var varvtalastyrd. Det är nog sannolikt att det är just denna pump som Comfortzone kallar piratkopia pÃ¥ sin hemsida. Är den varvtalsstyrd sÃ¥  lär det ju garanterad bli en patentstrid. Konkurenns skadar inte sÃ¥ länge det sker lagligen.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Mecmaster?
« Svar #5 skrivet: 19 september 2006, 01:09:55 »
Som tidigare sagts har Norrmontage som ägs av Mecmaster tidigare tillverkat värmepumpar åt Comfortzone. Dom tappade kontraktet och har sedan dess tillverkat en egen variant på samma koncept. Jag har, precis som Mr Frost säger, för mig att den tidigare var på 5 kW och varvtalsstyrd, och i det närmaste en kopia på CE50. De har troligen tvingats ta bort varvtalsstyrningen pga patentintrång (min spekulation) och därmed bytt kompressor till en svagare för att förångaren inte ska bli för kall i mindre hus. CE50 löser ju detta genom att kompressorn går ned i varv då förångaren blir kallare än -20 gr. På så sätt kan den alltid ge hög effekt i större hus.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Mecmaster?
« Svar #6 skrivet: 19 september 2006, 21:02:11 »
Att varvtalstyra kylanläggningar är inget nytt. Skulle bli förvånad om någon fått ett patent på detta. Då betyder det att jag kan söka patent på massor av maskiner som jag försett med frekvensomvandlare. Är det inte en egen konstruktion av en suggasvärmeväxlare man sökt patent på. Skriver "sökt" för jag har ännu inte sett patentbevis, utan endast ansökan utan ofentlig beskrivning hos PRV.

 "CE50 löser ju detta genom att kompressorn gÃ¥r ned i varv dÃ¥ förÃ¥ngaren blir kallare än -20 gr. PÃ¥ sÃ¥ sätt kan den alltid ge hög effekt i större hus."
Bjohan, det får du gärna förklara för mig för jag fattar inte hur man genom att minska den volymetriska verkningsgraden kan få ut mer energi.

Hur kall förångaren skall bli bestäms ju av expansionsventilen och att systemet är rätt dimensionerat. Rätta mig om jag har fel.

Det hade hur som helst varit roligt, tekniskt sett, med en tvekamp mellan de två värmepumparna.
« Senast ändrad: 19 september 2006, 21:15:24 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mecmaster?
« Svar #7 skrivet: 20 september 2006, 09:10:56 »
Saker o  ting behöver inte vara nya för att bli patentsökta. Som jag uppfattar patentet som  CZ har sÃ¥ fanns det omvänt för aircondition anläggningar frÃ¥n 70 talet eller omkring...  CZ vände pÃ¥  det  och sökte för värmeproduktion, i Sverige och (Amerika tror jag). Sedan har dom antagligen filat lite pÃ¥ förÃ¥ngaren kondensorn osv. Detta är inget som  misskrediterar CE 50 konstruktionen pÃ¥ ngt sätt tycker jag.

Detta är som "jag" uppfattar det med mina begränsade sprÃ¥kkunskaper efter att ha läst patententpappret  som nÃ¥gon hade "här i forumet" tror jag det var.

B Johans teori om frågorna kring mecmasters värmepump verkar rimliga tycker jag.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Mecmaster?
« Svar #8 skrivet: 20 september 2006, 13:00:33 »
Saker o  ting behöver inte vara nya för att bli patentsökta. Som jag uppfattar patentet som  CZ har sÃ¥ fanns det omvänt för aircondition anläggningar frÃ¥n 70 talet eller omkring...  CZ vände pÃ¥  det  och sökte för värmeproduktion, i Sverige och (Amerika tror jag). Sedan har dom antagligen filat lite pÃ¥ förÃ¥ngaren kondensorn osv. Detta är inget som  misskrediterar CE 50 konstruktionen pÃ¥ ngt sätt tycker jag.

Detta är som "jag" uppfattar det med mina begränsade sprÃ¥kkunskaper efter att ha läst patententpappret  som nÃ¥gon hade "här i forumet" tror jag det var.

B Johans teori om frågorna kring mecmasters värmepump verkar rimliga tycker jag.


De som är intresserade kan läsa pÃ¥ följande länk.  :,v(
http://www.prv.se/patent/vilka.html
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mecmaster?
« Svar #9 skrivet: 20 september 2006, 14:41:26 »
Hoppas nÃ¥gon frÃ¥n Mecmaster (eller comfort zone) svarar pÃ¥ de här frÃ¥gorna som alla har ställt här i forumet. De läser oxo inlägget  tror jag.
Förresten, är frekvensstyrning alltid bra? Jag tycker att det finns vissa nackdelar med frekvensstyrning, t.ex.
(1) Högre risk för ljudstörningar vid både hög och låg frekvens. Två olika karaktär av ljud, ena vid hög och andra vid låg frekvens, båda störande (egen erfarenhet).
(2) Kostnad för frekvensstyrd kompressorn måste vara högre eller? Och kanske mer komplicerad programme och styrkort behövs för frekvens styrd kompressor?
(3) behövs det verkligen en frekvens styrd kompressor för en låg output VP (låg, jämfört med bergvärme) som ska gå nästan full fart över vinter halv året, jag bara undrar. Jag är personligen redå att växla bort lite extra output med frekvensstyrning (+0,5 KW) mot bra och lugn nattsömn (ingen frekvensstyrd oljud med vanlg kompressor). Blir det så stort skillnad i besparring om det är frekvensstyrd eller ej?
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Mecmaster?
« Svar #10 skrivet: 20 september 2006, 18:07:41 »
Saker o  ting behöver inte vara nya för att bli patentsökta. Som jag uppfattar patentet som  CZ har sÃ¥ fanns det omvänt för aircondition anläggningar frÃ¥n 70 talet eller omkring...  CZ vände pÃ¥  det  och sökte för värmeproduktion, i Sverige och (Amerika tror jag). Sedan har dom antagligen filat lite pÃ¥ förÃ¥ngaren kondensorn osv. Detta är inget som  misskrediterar CE 50 konstruktionen pÃ¥ ngt sätt tycker jag.

Detta är som "jag" uppfattar det med mina begränsade sprÃ¥kkunskaper efter att ha läst patententpappret  som nÃ¥gon hade "här i forumet" tror jag det var.

B Johans teori om frågorna kring mecmasters värmepump verkar rimliga tycker jag.

Tack, hittade dokumentet. Vad jag kan se är det metoden som är patentet. Bara det ett konststycke att få igenom (om det nu är godkänt och klart), hade varit trevligt med lite klartext från CZ. Jag har inte fått grepp om ritningen ännu, inte lätt för en kyltekniker att tyda hemmagjorda symboler, inte heller engelska är min starka sida.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Mecmaster?
« Svar #11 skrivet: 21 september 2006, 20:57:38 »
"CE50 löser ju detta genom att kompressorn går ned i varv då förångaren blir kallare än -20 gr. På så sätt kan den alltid ge hög effekt i större hus."
Bjohan, det får du gärna förklara för mig för jag fattar inte hur man genom att minska den volymetriska verkningsgraden kan få ut mer energi.

Hur kall förångaren skall bli bestäms ju av expansionsventilen och att systemet är rätt dimensionerat. Rätta mig om jag har fel.

Ventilationsluften värmer ju förångaren. Ju mindre flöde på ventilationsluften ju kallare blir förångaren. När CE50 går på fullt varvtal blir min förångare ca 12 minusgrader vid injusterat flöde på 270 m3/h vid fläktläge 2. Om jag ställer ned fläkten på läge 1 blir förångaren ca -17 gr. Om jag ställer begränsningen till -15 gr som var standard förut, innebär det att kompressorn går ned i varvtal så att förångaren blir varmare än -15. Utan varvtalsstyrningen hade kompressorn varit tvungen att stänga av pga för kall förångare. Numera tillåter man ned till -20 gr. I ett litet hus når man lätt begränsningen vilket innebär lägre varvtal och mindre effekt.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Mecmaster?
« Svar #12 skrivet: 21 september 2006, 22:26:18 »
"CE50 löser ju detta genom att kompressorn går ned i varv då förångaren blir kallare än -20 gr. På så sätt kan den alltid ge hög effekt i större hus."
Bjohan, det får du gärna förklara för mig för jag fattar inte hur man genom att minska den volymetriska verkningsgraden kan få ut mer energi.

Hur kall förångaren skall bli bestäms ju av expansionsventilen och att systemet är rätt dimensionerat. Rätta mig om jag har fel.

Ventilationsluften värmer ju förångaren. Ju mindre flöde på ventilationsluften ju kallare blir förångaren. När CE50 går på fullt varvtal blir min förångare ca 12 minusgrader vid injusterat flöde på 270 m3/h vid fläktläge 2. Om jag ställer ned fläkten på läge 1 blir förångaren ca -17 gr. Om jag ställer begränsningen till -15 gr som var standard förut, innebär det att kompressorn går ned i varvtal så att förångaren blir varmare än -15. Utan varvtalsstyrningen hade kompressorn varit tvungen att stänga av pga för kall förångare. Numera tillåter man ned till -20 gr. I ett litet hus når man lätt begränsningen vilket innebär lägre varvtal och mindre effekt.
Jaha ja, ja då förstår jag hur du menar.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!