Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mäta kallras pÃ¥ fönster..? Hur?  (läst 13105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #15 skrivet: 04 november 2009, 21:33:08 »
jo vi pratade om grader på fönsteryta innan och här kommer en enkel rapport från mina orginal 2 glasfönster där jag satt in dammlist mellan bågarna på ena fönstret. Dvs har inte bytt till energiglas ännu.
Har mätt en massa gånger och det är ständigt en grad varmare på det fönster jag satt i dammlist på. Så nån nytta verkar det göra. Det är runt nollan här och blåser rätt bra...

-johnny

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #16 skrivet: 04 november 2009, 22:31:39 »
Hur ser dessa glas ut?  Är det en vanlig karm med glas? Kostnad?

/A.

Nu vet jag inte om du frågade mej om takfönstren, men jag svarar ändå.

Jag byggde en innerkarm av plywood, skiktlimmade 3 st 6 mm skivor varav en tjänar som anliggsyta för glasrutan. Fyrkantstav som list för att fixera glasrutan. 1 skruv i varje hörn, dammlist. 650 kr för 3 tillskurna rutor i storleken typ 45X55 cm, kommer inte ihåg måtten exakt. Resten var grejer jag hade i garaget.

Ska försöka byta 2-glaskassetten i takfönstren också, men först ska jag bara...göra allt annat som står på listan. Byter jag till LE-glas i kassetten och kombinerar med mina "hemmabyggesinnerfönster" går U-värdet ner under 1.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #17 skrivet: 05 november 2009, 08:18:45 »
Bara undrade, vi har nya fönster, även takfönster, vi har takfönster ovanför sängen, detta blir lite kondens i nederkant, men beror nog på att vi sover under det, men billig lösning detta om fönsterna är bra i övrigt.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #18 skrivet: 05 november 2009, 09:16:40 »
Hej

Takfönster är lite speciella, efter att jag hade installerat innerfönstren lÃ¥g snön kvar väldigt länge innan den smälte. Kan bli för väl isolerat ocksÃ¥. Fast snön isolerar ju den ocksÃ¥, sÃ¥ dÃ¥ blir det dubbel effekt förstÃ¥s. Men mörkt.  ;)

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #19 skrivet: 07 november 2009, 21:37:44 »
Ang energiglas så fick jag bytt i 2 fönster i går.

Det blev en stor skillnad mot vanliga 2 glas. Dessutom blev det mycket tystare  Thumbsup

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #20 skrivet: 08 november 2009, 20:28:45 »
Jättebra!! =)
Får 3 glas till denna vecka och ska byta, blir kul att se under vintern hur det skiljer mot de obytta fönstren. Spännande!!!

-j

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #21 skrivet: 09 november 2009, 22:33:17 »
Hej

Hittade fabriksförsäljning av måttbeställda 2-glas kassetter till bra priser. Hemleverans på pall. Argonfyllda med lågenergiglas för ca 1000 kr inkl moms för 100X100 cm. U=1,0, vilket innebär att mina 1+2 fönster skulle få ett U-värde på ca 0,9 om man räknar med inverkan av karm. Fanns också 3-glas kassetter med U=0,7.

Kostnad för att byta i ett fönster som är 1 m2 stort blir alltså 1000 kr. Gäller det byte i ett 1+2 fönster så får man en reduktion från 1,8 ner till 0,9, en skillnad på 0,9. Där jag bor (Karlstad; ortsfaktor 108) blir besparingen 108 X 0,9, alltså ca 100 kWh per fönster. Hade jag haft elvärme så hade jag haft igen pengarna på 8-9 år, inte helt dumt faktiskt. Längre norrut blir pay-offen kortare.

Jag tror att jag ska slå till. Att få till ett U-värde på 0,9 i 10 st fönster för 10000 kr. Det blir inte bättre än så misstänker jag.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 09 november 2009, 22:36:46 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #22 skrivet: 10 november 2009, 10:29:30 »
ojojoj Gano  Thumbsup
Det var sannerligen billigt det. Bara att köpa, för det kan dröjja ett tag tills nästa tillfälle ges till sånnt klipp..
Akta så du inte kommer fööör lågt på U-värdet, har hört att man kan dra på sig en del imma och frost på fönstren då.

-j

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #23 skrivet: 10 november 2009, 11:24:33 »
Skickar en länk, det kanske är någon mer som funderar på samma sak som jag ?

http://www.kronfonster.se/superenergiglaspriser/

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!