Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE  (läst 5292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malmö-Mange

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« skrivet: 30 december 2005, 08:45:02 »
Hade tidigare en Panasonic E9CKE och har bytt för ett tag sedan till en Toshiba RAS13.

Nu har det äntligen varit minusgrader och snö ett tag här nere i Malmö så min nya pump har fått visa vad den går för. Jag bor i ett hus med c:a 100 kvadratmeters öppen planlösning där jag vid testerna enbart använt luftpumpen som värmekälla.

Redan vid plusgrader märkte man skillnad mellan dessa maskiner. Utblåseffekten är avsevärt mycket större på RAS13 samtidigt som värmen känns mycket jämnare.

När det kryper ner till nollan ökar skillnaden markant. Temperaturen- och effekten på utblåsluften sjönk ganska kraftigt med E9:an medan Ras:en pumpade på som vanligt.

Vid ett par minusgrader och under gick innetemperaturen ner till c:a 17 grader i bortre delen av huset med E9:an på inställning 24 grader. RAS:en är även den inställd på 24 grader och klarar att hålla innetemperaturen på 22 grader i de bortre delarna.

RAS 13 är ju en större maskin och skall klara mer än E9:an och vid plusgrader så "fungerar" båda maskinerna. När det kommer ner till minusgrader så märks dock skillnaden kraftigt.
Å andra sidan är RAS:en ganska mycket dyrare så den tar längre tid att "räkna hem".

Om man skall investera i en lite billigare luftpump som man vill kunna räkna hem snabbt, samtidigt som man endast skall ha luftpumpen som komplement till övriga värmekällor och bor i södra Sverige så skulle man kunna välja E9:an.

Om man vill investera i en lite dyrare pump som tar lite längre tid att räkna hem, men som klarar även minusgrader bra så skall man välja RAS:en.

Hoppas detta hjälper lite till någon som står i valet och kvalet!

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« Svar #1 skrivet: 30 december 2005, 14:41:36 »
Hade tidigare en Panasonic E9CKE och har bytt för ett tag sedan till en Toshiba RAS13.

Nu har det äntligen varit minusgrader och snö ett tag här nere i Malmö så min nya pump har fått visa vad den går för. Jag bor i ett hus med c:a 100 kvadratmeters öppen planlösning där jag vid testerna enbart använt luftpumpen som värmekälla.

Redan vid plusgrader märkte man skillnad mellan dessa maskiner. Utblåseffekten är avsevärt mycket större på RAS13 samtidigt som värmen känns mycket jämnare.

När det kryper ner till nollan ökar skillnaden markant. Temperaturen- och effekten på utblåsluften sjönk ganska kraftigt med E9:an medan Ras:en pumpade på som vanligt.

Vid ett par minusgrader och under gick innetemperaturen ner till c:a 17 grader i bortre delen av huset med E9:an på inställning 24 grader. RAS:en är även den inställd på 24 grader och klarar att hålla innetemperaturen på 22 grader i de bortre delarna.

RAS 13 är ju en större maskin och skall klara mer än E9:an och vid plusgrader så "fungerar" båda maskinerna. När det kommer ner till minusgrader så märks dock skillnaden kraftigt.
Å andra sidan är RAS:en ganska mycket dyrare så den tar längre tid att "räkna hem".

Om man skall investera i en lite billigare luftpump som man vill kunna räkna hem snabbt, samtidigt som man endast skall ha luftpumpen som komplement till övriga värmekällor och bor i södra Sverige så skulle man kunna välja E9:an.

Om man vill investera i en lite dyrare pump som tar lite längre tid att räkna hem, men som klarar även minusgrader bra så skall man välja RAS:en.

Hoppas detta hjälper lite till någon som står i valet och kvalet!

Fast nu har du ju haft en E9CKE och det är ju en för det första en utgången modell och dessutom betydligt mindre modell än den man vanligen kallar "E9:an", alltså idag en E9DKE. Med din nya Toshiba så har du bytt upp dig tämligen rejält i effekt.

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« Svar #2 skrivet: 30 december 2005, 14:44:49 »
Nu  jämför du äpplen och päron så det bara stänker om det a:gl

E9 har en effekt på 5 kW och en Toshiba RAS 13 är på 6.6 kW. En avsevärd skillnad och man kan inte jämföra dessa två pumpar. Ska man jämföra så ska det i så fall vara med en pump med lika stor effekt. Annars blir det som att jämföra en bil med 90 hk och en med 150 hk och konstatera att den med 150 hk går fortare Sc:,h

Dessutom är väl om jag minns rätt CKEmodellen en snikvariant av CKP.
« Senast ändrad: 30 december 2005, 14:47:02 av David_Q »
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« Svar #3 skrivet: 30 december 2005, 15:20:07 »
Dessutom är väl om jag minns rätt CKEmodellen en snikvariant av CKP.

De har inte ens samma kompressor, har för mig att CKE var på 4 kW nått...medans E9CKP var på 5 kW iaf. (har en sån själv)

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« Svar #4 skrivet: 30 december 2005, 15:57:59 »
Nu  jämför du äpplen och päron så det bara stänker om det a:gl

E9 har en effekt på 5 kW och en Toshiba RAS 13 är på 6.6 kW. En avsevärd skillnad och man kan inte jämföra dessa två pumpar. Ska man jämföra så ska det i så fall vara med en pump med lika stor effekt. Annars blir det som att jämföra en bil med 90 hk och en med 150 hk och konstatera att den med 150 hk går fortare Sc:,h

Dessutom är väl om jag minns rätt CKEmodellen en snikvariant av CKP.
Det är väl det vi gör hela tiden på detta forum (jämför äpplen och päron)?  Sc:,h

Dessutom är det ca 90 och 120 (vid +7) som är det inbördes förhållandet. Vad är skillnaden vid minus 10/15???
Antingen är den skillnaden avgörande, men jag tror att det är skillnaden i lågtempsegenskaper och styrning som är avgörande, och den skillnaden kan vi bara spekulera i eftersom den test som de flesta hänvisar till bara mätte statiska egenskaper i labbmiljö.
Jag kan konstatera att min pump sköter sig själv, och jag tycks inte behöva bekymra mig om "buggar" och avfrostningsproblem, trots dålig placering enligt många (långa rör, norrläge, många krökar etc).
Det man kan konstatera i sådana här jämförelser och som tycks vara den röda tråden i hela forumet är att
man bör ha en så väl tilltagen pump (i praktiken och inte bara i teorin som reklambladen lovar hej vilt) som möjligt om man inte bor i en liten välisolerad "koja", och det tycker jag är bra om det kommer fram. Så många som sitter med "billiga" snik E9:or eller E12:or som inte kommer i närheten av vissa andra pumpar när det gäller att leverera. Min svärfar vägrade lyssna på mig och sitter nu med en E12 med COP 3,81 vid + 7 istället för nya RAS13 med COP 4,31 (enligt reklamen) och vad skillnaden i COP och effekt är vid -10 kan man bara spekulera i. Att den inte räcker till har han dock redan förvånat(!) konstaterat, med tanke på hur bra en L/L fungerar för oss. :'(

Jag har dessutom "(o)roat" mig med att kolla in konversationen på forumet med jämna mellanrum utan att deltaga, och tycker mig märka att de problem som panasonicägare tyvärr har och som jag aviserade om redan innan kinnan och andra "erkände" dom, bara genom att dra egna slutsatser lämnar mycket övrigt att önska (vilka anger t.ex. i reklamen att dom utreder problem med avfrostning/hängningar till förväntansfulla presumtiva kunder), kommer återigen att tänka på Sverker.  ;)

 / god fortsättning önskar en (fortfarande) mkt nöjd L/L vp ägare.  :)
 
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« Svar #5 skrivet: 30 december 2005, 16:09:13 »
Gäst,

Jag har roat mig att läsa dina inlägg och det är med en viss förvåning jag ser att du inte kan skriva ett inlägg utan att ge Panasonic en eller flera kängor. Detta kan vara befogat i vissa fall. Jag håller t ex med om att Kinnan borde vara med i Råd&Röns tester. Att antalet fel på Panasonicmaskiner verkar vara större än på Toshiba kanske enbart är ett fenomen som kan relateras till antalet sålda enheter. Ungefär lika smart som att dra slutsatser av Folksams undersökning av värmepumpar där enbart antal fel redovisas, inte antal fel i förhållande till antal enheter.

Jag tycker det är dags för dig att sluta gnäll på Panasonic. Fortsätt gärna att dela med dig av tips, erfarenheter mm till övriga forummedlemmar men din attityd är lite tråkig tycker jag.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« Svar #6 skrivet: 30 december 2005, 16:28:36 »
Gäst,

Jag har roat mig att läsa dina inlägg och det är med en viss förvåning jag ser att du inte kan skriva ett inlägg utan att ge Panasonic en eller flera kängor. Detta kan vara befogat i vissa fall. Jag håller t ex med om att Kinnan borde vara med i Råd&Röns tester. Att antalet fel på Panasonicmaskiner verkar vara större än på Toshiba kanske enbart är ett fenomen som kan relateras till antalet sålda enheter. Ungefär lika smart som att dra slutsatser av Folksams undersökning av värmepumpar där enbart antal fel redovisas, inte antal fel i förhållande till antal enheter.

Jag tycker det är dags för dig att sluta gnäll på Panasonic. Fortsätt gärna att dela med dig av tips, erfarenheter mm till övriga forummedlemmar men din attityd är lite tråkig tycker jag.

Det är ju det jag gör (delar med mig av mina erfarenheter).
Och jag lovar dig och alla andra att tyvärr så är det lite negativa erfarenheter som jag delger för tillfället eftersom det är så det är.
Om du granskar mina inlägg noga så skall du se att jag även ger Nordic Air en känga, det kan du också ha synpunkter på.

Jag trodde ett tag att panasonics "pallförsäljning" var ett slagkraftigt alternativ (innan buggarna och avfrostningsproblemen visade sig), det kan du kolla på att jag t.o.m rekommenderade någon att gödsla med panasonicpumpar. Och jag lovar dig återigen att hade min svärfar blivit nöjd så hade jag delgett alla den erfarenheten, nu är det inte så.
Nu vet jag ju inte hur det blivit med den pump som jag trodde på i hans fall. Hade han installerat en RAS13/annan istället och oavsett hur det hade fungerat hade jag tänkt skriva en kommentar. Nu valde han en E12 och har haft den i ca 2 månader, så tendensen började bli tydlig .

Så fort jag hittar någon med en annan / samma vp konfiguration som jag som är antingen nöjd / onöjd så hoppas jag att jag får delge er alla det. Om du tycker det är tråkigt så tycker jag att det är tråkigt. Att det blir just panasonic som man "stöter" på är naturligt eftersom dom säljs i drivor. En annan kompis fick jag höra installerade en panasonic under hösten, men har inte pratat med honom om erfarenheten ännu. Jag hoppas att det blir en positiv erfarenhet han redovisar. Jag vill gärna delge alla den (om jag får) när jag pratat med honom.
 / mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« Svar #7 skrivet: 30 december 2005, 17:31:36 »
Gäst,

Jag har roat mig att läsa dina inlägg och det är med en viss förvåning jag ser att du inte kan skriva ett inlägg utan att ge Panasonic en eller flera kängor. Detta kan vara befogat i vissa fall. Jag håller t ex med om att Kinnan borde vara med i Råd&Röns tester. Att antalet fel på Panasonicmaskiner verkar vara större än på Toshiba kanske enbart är ett fenomen som kan relateras till antalet sålda enheter. Ungefär lika smart som att dra slutsatser av Folksams undersökning av värmepumpar där enbart antal fel redovisas, inte antal fel i förhållande till antal enheter.

Jag tycker det är dags för dig att sluta gnäll på Panasonic. Fortsätt gärna att dela med dig av tips, erfarenheter mm till övriga forummedlemmar men din attityd är lite tråkig tycker jag.

Det är ju det jag gör (delar med mig av mina erfarenheter).
Och jag lovar dig och alla andra att tyvärr så är det lite negativa erfarenheter som jag delger för tillfället eftersom det är så det är.
Om du granskar mina inlägg noga så skall du se att jag även ger Nordic Air en känga, det kan du också ha synpunkter på.

Jag trodde ett tag att panasonics "pallförsäljning" var ett slagkraftigt alternativ (innan buggarna och avfrostningsproblemen visade sig), det kan du kolla på att jag t.o.m rekommenderade någon att gödsla med panasonicpumpar. Och jag lovar dig återigen att hade min svärfar blivit nöjd så hade jag delgett alla den erfarenheten, nu är det inte så.
Nu vet jag ju inte hur det blivit med den pump som jag trodde på i hans fall. Hade han installerat en RAS13/annan istället och oavsett hur det hade fungerat hade jag tänkt skriva en kommentar. Nu valde han en E12 och har haft den i ca 2 månader, så tendensen började bli tydlig .

Så fort jag hittar någon med en annan / samma vp konfiguration som jag som är antingen nöjd / onöjd så hoppas jag att jag får delge er alla det. Om du tycker det är tråkigt så tycker jag att det är tråkigt. Att det blir just panasonic som man "stöter" på är naturligt eftersom dom säljs i drivor. En annan kompis fick jag höra installerade en panasonic under hösten, men har inte pratat med honom om erfarenheten ännu. Jag hoppas att det blir en positiv erfarenhet han redovisar. Jag vill gärna delge alla den (om jag får) när jag pratat med honom.
 / mvh

Vad är det för "buggar" du syftar på? Att vissa HE ägare haft problem med avfrostning har framgått men vad är det för andra problem du känner till?

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« Svar #8 skrivet: 30 december 2005, 17:54:41 »
Apropå erfarenheter, både jag och en arbetskompis har RAS10 och vi båda är mycket nöjda.

En annan kompis avrådde jag från egeninstallation, "med hjälp av kompis", av en pump fabrikat Haier.
Naturligtvis köpte han den eftersom den var mycket billigare att få installerad och klar.

Tror ni den fungerar?
Nej det gör den inte:
1. Den ger dåligt med värme när det behövs, kallt alltså
2. Installationen lämnar en del och önska
3. Avfrostningen fungerar inte så nu har den slagit i fläktbladen i is

Så långt mina erfarenheter (har iof hört ett par på jobbet prata gott om Fujitsu nu också).

Utloggad Malmö-Mange

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« Svar #9 skrivet: 30 december 2005, 17:59:40 »
Äpplen,päron eller bananer  :D....jag bara konstaterar fakta rakt av. Att sedan jag inte haft ALLA Panasonics olika modeller installerade gör att jag endast kan göra just denna jämförelsen :).
Jag skriver även att RAS:en ÄR en större modell som SKALL ha större effekt!!

Att sedan det är så pass stor skillnad kanske förbryllar en del...men detta är mina erfarenheter....take it or leave it ;)!



Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« Svar #10 skrivet: 30 december 2005, 22:39:19 »
Apropå erfarenheter, både jag och en arbetskompis har RAS10 och vi båda är mycket nöjda.

En annan kompis avrådde jag från egeninstallation, "med hjälp av kompis", av en pump fabrikat Haier.
Naturligtvis köpte han den eftersom den var mycket billigare att få installerad och klar.

Tror ni den fungerar?
Nej det gör den inte:
1. Den ger dåligt med värme när det behövs, kallt alltså
2. Installationen lämnar en del och önska
3. Avfrostningen fungerar inte så nu har den slagit i fläktbladen i is

Så långt mina erfarenheter (har iof hört ett par på jobbet prata gott om Fujitsu nu också).

Egeninstalation behöver inte ALLTID betyda en dålig investsering!!
Har installerat min "FULPUMP" själv en relativt okänd ARGO för strax över 9000:-

Tror ni den fungerar?
Alldelens utmärkt!!
1. Ger fint med värme när det behövs :)
2. En lagom snygg installtion.
3. Avfrostar hur bra som helst med självreglerande 16W kabel i tråget !!

//Dalken
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« Svar #11 skrivet: 30 december 2005, 22:49:53 »
 :o

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« Svar #12 skrivet: 30 december 2005, 22:52:34 »
 studs
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« Svar #13 skrivet: 30 december 2005, 23:06:04 »

Egeninstalation behöver inte ALLTID betyda en dålig investsering!!
Har installerat min "FULPUMP" själv en relativt okänd ARGO för strax över 9000:-

Tror ni den fungerar?
Alldelens utmärkt!!
1. Ger fint med värme när det behövs :)
2. En lagom snygg installtion.
3. Avfrostar hur bra som helst med självreglerande 16W kabel i tråget !!

//Dalken

Varför kalla det "Fulpump"?
Vem har hittat på det?

 Sc:,h

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba RAS13 vs. Panasonic E9CKE
« Svar #14 skrivet: 30 december 2005, 23:13:14 »

Citera

Varför kalla det "Fulpump"?
Vem har hittat på det?

 Sc:,h
Citera

Skrev det bara lite skämtsamt efter att flertalet i forumet kallat Panasonics parrarellimporterade pumpar för just "fulpump".
Vet ej vem som skrev det först.


//Dalken
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!