Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.  (läst 25784 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #15 skrivet: 18 september 2011, 15:48:34 »
Är också inne på att skaffa mig en liten ozongenerator för permanent bruk i några år.. Hade först tänkt mig en sådan med en liten plastlang som man kopplar till torrluften på avfuktaren, men i.o.m att jag numera har en hygropro före avfuktaren så står den still ofta och då blir det ju mindre lyckat med den typen av ozonagg. Sneglar lite på airsteril jag mä.. ;)
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #16 skrivet: 22 september 2011, 18:27:41 »
Hade besiktningsman här idag och han sa att det inte var så fuktigt där under, träet (byggnadsmaterialt) låg lite under gränsen men det beror på att det varit så fuktigt i sommar. Själva luften låg/ligger just nu på ca 70% RF.

Han såg att det fanns en del påväxt och att det bara var att borsta/torka bort. Dock kunder han inte ge exakt svar på vad lukten kommer ifrån.
Utan det kan finnas mögel under bjälklaget eller att det är jorden som luktar, som jag redan fått svar från er att det kan vara. Men han personligen kunde inte ge svar utan närmare kontroll.

Så för mig så återstår ju då problemet med att hitta källan till lukten, vilket lär bli till våren.

Frågade även om ozonrenare, och det lät som att man inte kan bo hemma då samt man måste ut med all elektronik. Kan det stämma? Det måste ju gälla isåfall dom aggregat dom använder.
Airsteril som jag länkade tidigare till, prodecerar ju ozon men nämner inget att man inte kan bo hemma under tiden man använder den. Nån som vet bättre?

Och jag kollade även watten på acetecen.. 55 watt under fläkt drift, gick upp några sekunder på 740watt för att sedan stanna på 464watt under tiden elementen gick. Kan det låta som den funkar?
På specifikationen står det total watt 1100 samt förbrukning per timma 370watt.

Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #17 skrivet: 22 september 2011, 19:09:55 »
Hade besiktningsman här idag och han sa att det inte var så fuktigt där under, träet (byggnadsmaterialt) låg lite under gränsen men det beror på att det varit så fuktigt i sommar. Själva luften låg/ligger just nu på ca 70% RF.

Han såg att det fanns en del påväxt och att det bara var att borsta/torka bort. Dock kunder han inte ge exakt svar på vad lukten kommer ifrån.
Utan det kan finnas mögel under bjälklaget eller att det är jorden som luktar, som jag redan fått svar från er att det kan vara. Men han personligen kunde inte ge svar utan närmare kontroll.

Så för mig så återstår ju då problemet med att hitta källan till lukten, vilket lär bli till våren.

Frågade även om ozonrenare, och det lät som att man inte kan bo hemma då samt man måste ut med all elektronik. Kan det stämma? Det måste ju gälla isåfall dom aggregat dom använder.
Airsteril som jag länkade tidigare till, prodecerar ju ozon men nämner inget att man inte kan bo hemma under tiden man använder den. Nån som vet bättre?

Och jag kollade även watten på acetecen.. 55 watt under fläkt drift, gick upp några sekunder på 740watt för att sedan stanna på 464watt under tiden elementen gick. Kan det låta som den funkar?
På specifikationen står det total watt 1100 samt förbrukning per timma 370watt.

Om du kör med ett "normalt" ozonagg i krypgrunden så bör det inte vara ngr problem att bo uppe i huset. Detta förutsätter ju att bjälklaget är relativt tätt. Det är dock bra om det finns ett litet läckage så att ozonet "sugs upp" i isoleringen i bjälklaget så att ev. mögelsporer där dör. När jag körde airmaster omx 500 ( -> http://www.lfs-web.se/ozonaggregat%20luktsanering.htm ) på max i 2 veckor kunde jag inte känna någon "ozondoft" uppe i huset.. Däremot i krypgrunden luktade det "frän badhusdoft".

Vad det gäller elektronik så kan den ta skada av ozonet, det har jag läst på flera ställen, men det lär nog gå åt bra mycket högre koncentration än vad som kan alstras av en dylig maskin för hemmabruk.

edit: Om din avfuktare är pÃ¥ max 1100W sÃ¥ kan den mycket väl vara helt ok om den vill ha ca 750w vid (+16°c?) Jag antar att ptc-elementen kräver högre uppstartström om det skulle vara kallare? NÃ¥gon elprofessor kanske kan svara pÃ¥ det..?  *vinkar*
« Senast ändrad: 22 september 2011, 19:21:10 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #18 skrivet: 22 september 2011, 22:54:27 »

edit: Om din avfuktare är pÃ¥ max 1100W sÃ¥ kan den mycket väl vara helt ok om den vill ha ca 750w vid (+16°c?) Jag antar att ptc-elementen kräver högre uppstartström om det skulle vara kallare? NÃ¥gon elprofessor kanske kan svara pÃ¥ det..?  *vinkar*

Jag har ca 14 grader nere nu.
Kan det ev vara bara ett element som funkar? (sitter som två).
Sen så är det en clas ohlsson mätare, så hur exakt den visar är är jag inte så säker på.

Btw så sa besiktningsmanen att acetec är nog under dimensionerad för min krypgrund, skulle haft den större versionen eller en annan avfuktare.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #19 skrivet: 23 september 2011, 21:34:21 »
Jag har ca 14 grader nere nu.
Kan det ev vara bara ett element som funkar? (sitter som två).
Sen så är det en clas ohlsson mätare, så hur exakt den visar är är jag inte så säker på.

Btw så sa besiktningsmanen att acetec är nog under dimensionerad för min krypgrund, skulle haft den större versionen eller en annan avfuktare.

På min pd250 -08 sitter det 2 element i varje ptc-enhet. Två st ptc-enheter = 4 st "element". (4x400w) Jag har bytt ut mina p.g.a ett seriefel. Min avfuktare är specad på max 1680w. När den var ny tog den 1400-1600w vid uppstart. När jag fick fel på elementen tog den endast ca 380-400w, dvs endast en del i den ena ptc-enheten fungerade. Det märktes också på luftfuktigheten.. Den steg till över 90% trots att avfuktaren jobbade. Efter utbyte till nya element (annan typ) så tar den runt 2000w vid uppstart och reglerar ned efter några min till 800-1200w beroende på temperatur. Min verkar vara kraftigare än din.. Har du en 250?

Min skall räcka till utrymme upp till 110m3 eller upp till 200m2. Men sen beror det ju naturligtvis på hur stor fuktbelastning du har.. Är den för stor så kanske pd250 iinte räcker, trots att den borde det kontra storlek på utrymme.

http://www.ventbutiken.com/documents/AceTecPD250.pdf
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #20 skrivet: 24 september 2011, 00:17:10 »
Hmm, kanske kan vara så att nått inte står helt rätt till då.

Det är ju Pd 270 jag har, den maskin som inte finns någon som helst info om när man googlar men enligt acetec själva ska vara samma maskin som pd 250.
Men eftersom din är specad högra så är det ju helt klart en annan maskin ändå.

Tror jag ska skicka iväg ett nytt mail till acetec och höra med dom ifall mina mättningar på watt är korrekta.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!