Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad styr hur lÃ¥g temp man kan sätta pumpen pÃ¥?  (läst 3598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Vad är det som gör att man inte kan sätta en inverterpump (Sanyo) på lägre temp än 16 °C?

Om man har den i garaget och tycker att 10-12 °C är nog så känns det onödigt att värma mer än nödvändigt, är det något man kan modifiera för att kunna göra detta?

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad styr hur låg temp man kan sätta pumpen på?
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2012, 20:33:36 »
Om man gör en uppochnedvänd "burk" av isoleringsmaterial och fäster i taket över innedelen, och sedan krokar i fjärren däri, med styrningen satt till fjärrens givare så borde det kunna registrera 16 °C långt innan rummets temp når detta. Men det känns som en beige lösning, jag skulle vilja ställa om rangen på justerskalan...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad styr hur låg temp man kan sätta pumpen på?
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2012, 21:03:02 »
Denna begränsning finns för att värmepumpen skall kunna avfrosta effektivt.
Vid avfrostning tas värme ur innedelen genom att processen vänds, samtidigt stängs fläkten och luftspjällen i innerdelen för att undvika kallras/drag, och om det då finns för lite ackumulerad värme (för kallt inne) så räcker värmen inte till för en adekvat avfrostning.
På värmepumpar med underhållsvärme så stänger man föst spjällen, värmer innerdelen, och sedan startas avfrostningen, eller så fortsätter man att köra fläkten och tar värme ur rumsluften för att avfrosta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad styr hur låg temp man kan sätta pumpen på?
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2012, 21:18:08 »
Ok Tack, men borde inte påfrysningen vara i paritet med belastningen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad styr hur låg temp man kan sätta pumpen på?
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2012, 21:21:24 »
Nja, snarare tvärt om, triggerpunkterna för avfrostning utlöses ofta senare om värmepumpen går med mindre belastning, så det kan bli avsevärt längre driftsperioder istället, och mycket frost på utedelen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad styr hur låg temp man kan sätta pumpen på?
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2012, 21:47:01 »
Vet inte vilken Sanyo du har men 93 och 123 har en nattsänkningsknapp som sänker lägst inställda temperatur 2 eller 3 grader så det ska bli ca 13 grader med den funktionen aktiverad.
Hur den temperaturen fungerar i ett garage med tex  avfrostningar vet jag inte men du fÃ¥r prova, om nu din modell har nattsänkningen vill säga!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad styr hur låg temp man kan sätta pumpen på?
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2012, 21:50:48 »
Jo det har den tror jag, det skall testas. Tack.

Men går det ställa den på 24h "natt" eller behöver den upp i temp emellanåt?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad styr hur låg temp man kan sätta pumpen på?
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2012, 22:09:20 »
Kommer ärligt talat inte ihåg om funktionen ligger i konstant eller om den går tillbaka till 16 grader efter en viss tidsperiod !!
Men ett svagt minne säger mig att den hÃ¥ller nattsänkningen tills man ger ett nytt komando via fjärren, men bäst är om du kollar i manualen hur det är dÃ¥ det var länge sedan man fingrade pÃ¥ Sanyo maskinerna  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad styr hur låg temp man kan sätta pumpen på?
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2012, 22:39:41 »
ok, jag skall läsa manualen.

Tack för tipset, jag hade ingen tanke på denna funktion tummenupp

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vad styr hur låg temp man kan sätta pumpen på?
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2012, 17:26:10 »
Hej

Undrar om inte detta är ett arv från AC-drift. Risk för frostbildning på innerdelen om man kör lägre än 16 grader vid AC-drift, och så har detta fått hänga med även vid värmedrift.

Jag är inte helt säker på att man plockar värme ur innerdelen vid avfrostning, tror det räcker med kompressorarbetet för att smälta isen på utedelen.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 15 oktober 2012, 17:51:43 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad styr hur låg temp man kan sätta pumpen på?
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2012, 17:32:46 »
Jag satte fjärren på "Night setback", och hängde upp den ganska högt på väggen, nu har rumstemperaturen hållt sig på 13,5 °C i snart två dygn, vilket jag är väldigt nöjd med.

Jag får väl hålla koll på isbildningen när det blir kallare.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Vad styr hur låg temp man kan sätta pumpen på?
« Svar #11 skrivet: 15 oktober 2012, 17:45:19 »
Va bra, annars hade du fått göra som denne kille i en nylig tråd, öka resistansen hos termistorn:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48815.0

En frisk pump ska avfrosta utan den lilla stödvärmen från innedelen när processen vänder. Även vid tio grader inne.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vad styr hur låg temp man kan sätta pumpen på?
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2012, 16:23:52 »
Avfrostningen bör inte bli något problem...

Som Gano redan nämnt tas mesta värmen från kompressorn vid avfrostningen. Som stöd för det påståendet har jag mätningar som visar att temperaturen i värmeväxlaren i min innedel (MHI) går ner till -20°C under avfrostningarna. Om det då är +16 eller +6 °C inne är inte av avgörande betydelse.

En kommentar om att manipulera temp-givaren:
Man ska minska resistansen (inte öka) om man vill sänka temperaturen (parallellkoppla den med lämpligt motstånd, 10-100 k). Då tror pumpen att det är varmare än det egentligen är, och sänker värmen...

Har gjort det själv utan problem. Men jag har bara använt sänkningen i max en vecka när jag varit bortrest.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Vad styr hur låg temp man kan sätta pumpen på?
« Svar #13 skrivet: 28 oktober 2012, 04:11:27 »
Tack pi.r!!!

Suck. Vad konstigt det blir ibland, försökte uttrycka mig här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48815.msg490332#msg490332[/url]


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!