Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Examensarbete om hopklämda kollektorslangar i borrhål  (läst 16033 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrAnvändare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Läste Anna-Karin Ahlströms examensarbete om Bergvärmeanlläggningar där frysning i borrhål orsakar hopklämda kollektorslangar.
Vad var det som egentligen orsakade problemen och hur fixade dom problemen?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Examensarbete om hopklämda kollektorslangar i borrhål
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2012, 12:42:46 »
en länk till examensarbetet arbetet hade inte varit dumt.

vad kan man göra när det inträffat - spola med varmare vatten (eller vänta) för att smälta isen och köra med högre systemtryck i slangen för att expandera ut den ihoptryckta slangen igen och göra den styvare. Det jag kan tänka mig är om man har ofta av och påslag gör att det fryser, smälter, fryser, smälter och det kippar in en smula vatten så att  det alltid blir en smula mer is kvar än innan. Denna effekt kan man ibland se på evaporatorer där presstycken av frost och vatten kan bli så stora att det trycker ihop kopparrör till U i tvärsnittet och tom gör hål i röret. man får helt enkelt titta över körschemat så att isen har en chans att smälta tillräckligt per gång att det tryckavlastar hela vägen alternativt att det fryser till ordentligt en enda gång så att det inte duttar kring nollan hela tiden.

att slänga in störämen som salt som sänker tempen kan gå teoretiskt men förmodligen i praktiken förbjudet samt om hålet omsätter vatten så sköljs det bort förr eller senare.

   

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Examensarbete om hopklämda kollektorslangar i borrhål
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2012, 14:02:47 »
Slangarna kan klämmas ihop när borrhålet fryser om berget är tätt. Isens volym är större än vattnets så att den sammanlagda volymen av vattnet och isen i borrhålet ökar när borrhålet börjar frysa igen. Kan då inte vatten tränga ut i sprickor i berget är det risk för hopklämda slangar.

Framför allt är risken stor om berget ligger under grundvattenytan så att slangarna går en sträcka genom jord eller lera. Jord och lera leder värme sämre än berg. Därför fryser borrhålet fryser igen ut till foderröret på den sträckan först och bildar en propp. Sen när det börjar frysa längre ner i borrhålet blir resultatet hopklämda slangar.

Det enda jag tror man kan göra om man har ett tätt borrhål och vatten på högre nivå än berget är att inte belasta borrhålet så hårt att det fryser ut till borrhålskanten. Högst -1 på ingående köldbärare eller något liknande.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Examensarbete om hopklämda kollektorslangar i borrhål
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2012, 12:00:29 »
Min kb-slang har drabbats av frysklämning. Det dröjde dock 13 år innan någon driftsstörning anmälde sig (löste ut på lp).

När jag konverterade från direktverkande el till vattenburen golvvärme fanns inte detta eminenta folkbildande forum. Man var utlämnad att tro på säljarens ord. Leverantören av borra och vp, påstod att han levererade en anläggning som gott och väl gav 100% energitäckning. För att testa om detta var sant. kopplade jag bort el-tillskottet. Det gick hur bra som helst, i hela 13 år. Vp-n har alltså under en lång svit av vintrar, levererat jämn och skön inomhusvärme (24º) utan tillskott. Trots att varje vinter (Norrbotten) bjuder på perioder kallare än -30º.

Vp-n (Terrawatt 2,5 hk, med förstorad förångare, optimerad för golvvärme) har hållit mig rejält nöjd under alla åren. Hela tiden har jag betraktat det som en riktig vinstlott. Elförbrukningen sjönk från 25000-28000 kwh/år, till 10500-11000 kwh/år(inkl hh el) utan tendens till ökning över åren. Vp-n skötte sitt och jag kunde ägna mig åt annat.

Vp-n är totalt i avsaknad av de finesser som är obligatoriska i dag. Jag insåg därför inte hur hårt maskinen kramade skiten ur borran förrän jag i våras pillat in en del tempsensorer. Hittade bl.a en kb-diff på 8K. Genom att trycksätta till 3bar fick jag under sommaren ned diffen till hyfsad nivå. Följer nu med spänning graferna på datorn. Blir intressant att se hur djupt tempen sjunker i borran när nu den kallaste delen av vintern kommit. Sannolikt har min borra tidvis varje vinter varit en ispinne.

Är osäker på hur jag ska göra med el tillskottet. Det styrs helt simpelt bara av ett tidrelä (0 till 10 tim). Tidreläet  styr hur länge kompressorn får gå innan tillskottet ska gå in. Känns osäkert om tillskottet gör någon nytta så länge trycksättningen av kb-kretsen håller kb-deltat i nivån 2,5K.

Utetempen under natten som gick var -30º
Varmt och skönt inne 24º
 Vp-n gick i intervaller om ca 4,5 tim med stillestånd på ca 0,5 tim mellan varven.

Kb in som lägst ca -3,5º
Kb ut som lägst ca -6º

KOB

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Examensarbete om hopklämda kollektorslangar i borrhål
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2012, 13:38:07 »
2,5 hk? blir väl ca 1,84 kW, antar att det är ingående effekt.  Sc:,h
Hur djup borra har du?
Ett sätt att hjälpa upp situationen är att komplettera med en markslinga, den kopplas då först på KB ut före borran.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Examensarbete om hopklämda kollektorslangar i borrhål
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2012, 14:57:29 »
Ett sätt att hjälpa upp situationen är att komplettera med en markslinga, den kopplas då först på KB ut före borran.

Jag har gjort precis så då borrhålet inte blev lika djupt som jag ville. Hade nog ett hyffsat borrhål endå(165m), men ville vara framtidssäker. Blev cirka 110m slang som vi kopplade före borran.
Förra året hade jag -1 i brine in (läste -2 en kort stund), nu ligger jag på 0 in trots en kall vecka med mellan -23 och -33 grader. Har mao gjort en del skillnad trots att det inte är så många meter slang.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Examensarbete om hopklämda kollektorslangar i borrhål
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2012, 15:23:01 »
Jodå Carl N, det år ingående effekt. Såvitt jag förstår anger ingen vp-tillverkare i dag storleken på detta sätt. Borran är av den generationen då det snålades med borrdjupet. Borrdjup 112m varav 107 m aktivt.
Det gick torrt hela vägen ned och tog en vecka till dess den fyllts upp till grundvattennivå.

Det handlar om en gammal lantbruksgård med stor tomt. Kruxet är bara att den stora gårdsplanen är omringad av en del byggnader. Det finns alltså en hel del kablar nedgrävda åt olika håll. Inte helt attraktiv mark att ge sig på att gräva i.

OM jag ska göra något så lutar det nog åt att det blir en borra till. Blir ändå tvungen att korsa två kablar.

Frågan är om jag har tillräckligt att vinna genom att öka kollektorlängden. Jag tycker att elförbrukningen är så pass låg att det inte borde finnas så värst mycket mer att hämta. Men det resonemanget förutsätter givetvis att trycksättningen av kb-kretsen fortsätter att fungera lika bra som hittills.

Vp-n går på R22 och den är nu så pass gammal att den dag den ska bytas mot en modernare variant är kanske inte alltför avlägsen.

En fråga, de köldmedier som används i dag, blir det någon skillnad mot den gamla i förmågan att hantera låga kb-temperaturer?

KOB.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Examensarbete om hopklämda kollektorslangar i borrhål
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2012, 18:23:57 »
Vad jag vet så var R22 ett riktigt bra köldmedium, bättre än dagens.
Frågan är om du ska dimensionera på samma sätt?
Jag tror din VP motsvaras av en 8 kW värmepump (uteffekt) och till en sån behövs nog uppåt 180-200 m borra på dina breddgrader om du ska få ut samma effekt.
Å andra sidan kan en 6 kW VP räcka och då behöver du inte lika mycket borra på grund av att denna kommer stötta med elpatron då det blir som kallast ute, kanske skulle 140-150 m borra räcka fint.
Om vi då utgår från vad du har, så skulle kanske 100 m jordvärmeslang räcka som komplement (behövs ca 150 m2 yta).

Bra idé att fundera på detta innan din nuvarande VP rasar, och kör på som du gör, det är små pengar att hämta på att utöka kollektorn i din nuvarande situation om du kommer tillrätta med flödet.
« Senast ändrad: 03 februari 2012, 18:25:42 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MrAnvändare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Examensarbete om hopklämda kollektorslangar i borrhål
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2012, 14:52:56 »
Genom att trycksätta till 3bar fick jag under sommaren ned diffen till hyfsad nivå.

Hur höjde du trycket?
Bytte du ut tryckventilen på exp-kärlen från 1,5 till 3.0?

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Examensarbete om hopklämda kollektorslangar i borrhål
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2012, 13:49:00 »
Jag köpte en in/utv nippel för att sätta mellan säkv och exp kärl. I den borrade och lödde in dels en bilventil, dels en gängövergång att sätta manometern i. Det var trångt på den korta nippeln, men det gick. Fick välja en kompakt lösning då exp kärlet sitter rätt nära taket. Tätade med o-ringar för att lättillgängligt komma åt att fylla på kb-vätska. För att stödja och hålla o-ringen mellan nippel och exk kärl på plats, svarvade jag en stödbricka, något tunnare än o-ringen. Det står inget om öppningstrycket på säk-vn, men det förefaller som att den ligger på 2,5 bar. För att kunna gå högre pluggade jag utloppet under utblåsningsfasen (hela sommaren).

Pumpade med en sån där billig 12V minikompressor, som jag drev med en ”Dry Fit” blyack på 7Ah. Fick fylla rätt så frekvent både vätska och luft i det tidiga skedet. Blev nog inte så långt från 10 lit vätska totalt. Sedan vätska/tryck stabiliserats plockade jag bort pluggen och håller därefter ett tryck på ca 2 bar.

Förloppet med slangens klämning har tydligen gått mycket långsamt. Exp kärlet har aldrig signalerat med översvämning. Borran har säkerligen frusit varje vinter. Slangens kompression har varje sommar återhämtat sig i viss mån, men inte fullt ut utan ackumulerats. Till sist nåddes smärtgränsen. Kompressorns lågtrycksvakt löser ut vid 2 bar, vilket för R22 bör betyda att förångartempen legat nere någonstans kring -14º. Koldmediet blev då kvar där med just ingen förmåga att förångas.

KOB

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Examensarbete om hopklämda kollektorslangar i borrhål
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2012, 19:51:18 »
Framför allt är risken stor om berget ligger under grundvattenytan så att slangarna går en sträcka genom jord eller lera. Jord och lera leder värme sämre än berg. Därför fryser borrhålet fryser igen ut till foderröret på den sträckan först och bildar en propp. Sen när det börjar frysa längre ner i borrhålet blir resultatet hopklämda slangar.


Det du skrev förstod jag inte riktigt, alla borra har väl ett foderrör ner till berg och nån meter till? Spelar det nån roll var grundbvatten nivån ligger. Jag håller med om att rören går i jord fram till hålet men då är dom isolerade och med köldmedia bör det väl inte frysa där. Blir det en propp där, stoppar väl hela processen pga inget flöde. Rätta mej gärna om jag har fel.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Examensarbete om hopklämda kollektorslangar i borrhål
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2012, 20:07:33 »

OM jag ska göra något så lutar det nog åt att det blir en borra till. Blir ändå tvungen att korsa två kablar.



Hur sköter du ventilationen idag?
Har du mekanisk frånluft så finns det ju möjligheten att växla frånluft med brine, och på så sätt höja tempen lite.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Examensarbete om hopklämda kollektorslangar i borrhål
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2012, 22:00:37 »

Det du skrev förstod jag inte riktigt, alla borra har väl ett foderrör ner till berg och nån meter till? Spelar det nån roll var grundbvatten nivån ligger. Jag håller med om att rören går i jord fram till hålet men då är dom isolerade och med köldmedia bör det väl inte frysa där. Blir det en propp där, stoppar väl hela processen pga inget flöde. Rätta mej gärna om jag har fel.

Problemet är att du får sämre värmeöverföring från jorden än från berget. Är det en bit till berg och en del av den bit av hålet som går genom jorden står under vatten så är det lätt att frysa vattnet där så att slangen kläms. Det är alltså inte brinet som fryser så att det blir stopp...
Brukar man isolera slangen som går i marken fram till borrhålet? Jag trodde bara man gjorde det några meter närmast huset?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!