0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det verkligen inga moderna elmätare för fast installation till rimligt pris. Jag vill ha nåt litet och smidigt en för 1-fas och ev. en för 3-fas, typ "Clasohlson- mätarna" som finns för stickpropp? De flesta värmepumpar ska ju installeras fast.
Jag upprepar lika envist Raffen ta och ring till elsäkerhetsverket på måndag och prata med nån som VET. Och hänvisar än en gång till mitt tidigare inlägg, som är en direkt avskrift av mina samtal med "elsäkerhetsverket". Och jag vill än en gång påstå att du INTE vet vad du pratar om när det gäller frågan om anslutning av värmepumpar.
Skrev det i den andra tråden som handlar om detta...http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21395.0Ska vara en godkänd arbetsbrytare = tvåpolig (vid 230V annars fyrpolig) låsbar!Ska dessutom matas direkt från central med sep, säkring...Det ser man ju på utrustning överallt, förstår inte tveksamheterna kring detta...Då kan man mont, brytaren inne, en servicetekniker kan bryta, låsa och sen jobba säkert där ute...Skulle ngn, forsera låset ligger dom risigt till...
Det är bara att lägga ner och ringa elsäkerhetsverket på måndag Raffen - ingen idé att försöka använda logik när det ändå är reglerna som gäller.Jag ringde elsäkerhetsverket när någon hävdade att man inte fick klamra lampsladdar med nylonklammer och se på f-n - det gick faktiskt inte för sig. Jag frågade hur man skulle göra om man hade lamputtagen på väggen och ville ha en lampa över köksbordet och fick till svar:"Antingen får man be en elektriker installera ett uttag över bordet eller så får man göra som jag: sätta kabeln i spänn mellan 2 dragavlastningar...".
Citat från: Raffen skrivet 18 oktober 2008, 23:17:34Citat från: 7anne skrivet 18 oktober 2008, 22:20:16Hej 7anne! Jaså du menar då rent logikmässigt att om man då sätter dit en extra utebrytare á la Sebbe ute vid pumpen så skulle det alltså vara helt ok att ha pumpen f.ö ansluten via jordad stickpropp från insidan av huset, om man nu då ser till den rena säkerhetsaspekten i det hela alltså?? Mvh Raffen.I teorin så.. Men det blir ju rätt omständigt då den som jag skrev ska direktmatas från central med egen säkring. Återigen, det är en fast installation... Det är sällan man har sep, matade uttag vid maskinen. Då är det ju faktiskt enklare att göra som man ska, dra matningen och installera enl, norm, och skita i stickproppen...Tex, köksfläkt, diskmaskin mm får ha stickpropp (som jag beskrev innan) men vid nyinstallation av el ska även dom sep, matas...
Citat från: 7anne skrivet 18 oktober 2008, 22:20:16Hej 7anne! Jaså du menar då rent logikmässigt att om man då sätter dit en extra utebrytare á la Sebbe ute vid pumpen så skulle det alltså vara helt ok att ha pumpen f.ö ansluten via jordad stickpropp från insidan av huset, om man nu då ser till den rena säkerhetsaspekten i det hela alltså?? Mvh Raffen.
Japp...Bel, ska vara sep, matat separerade från uttagen (altså fasta bel-uttag i tak och vägg). Om man av ngn, anledning överbelastar en säkring med vägguttag så ska inte rummet mörkläggas...Det ligger fler uttag på samma säkring, oftast uppdelade rumsvis. Belastar man då ett uttag i ett rum med en vp så blir det problem när man kopplar in damsugaren och har plasman igång i samma rum...Kök som är storförbrukare med kaffekokare, brödrostar mm,.. Har lämpligast flera säkringa, flera sep, matad utrustning.Är inte bara regler för att säkerhet ska uppfyllas utan även att en bra funktion för användaren ska uppfyllas.Är ju inte kul om du får el installerat och säkringen går var gång du drar igång brödrosten, eller plasman slocknar när tanten börjar damsuga. Det är för att den goda funktionen ska uppfyllas....Dessutom ställer det högre krav nu när det mesta är enfas att hålla koll så att man inte får snebelastning på sina huvudsäkringar....
Citat från: Bsba skrivet 19 oktober 2008, 09:01:47Oj vilken diskussion detta drog igång och hamnade ganska långt ifrån min fråga om elmätare. denna diskussion hade nog passat bättre ihop med min andra fråga: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21632.0 Min Sanyo 123ehn skall i alla fall enligt manual installeras fast, med matning till innerdel, trodde som sagt det gällde de flesta.... Jag har förberett så det är bara att lägga in kabeln i skåpet nu.Om du har gjort enl, det tidigare skrivna av mej så är det det.Men in i centralen får endast elektriker under behörighet jobba. Ska vara en behörig elektriker som drar kablen från central till arbetsbrytaren. Mellan maskin och arbetsbrytaren är det lägre krav. Innan hette behörigheten som iaf, då krävdes begränsad...Som installatör utan allmän elbehörighet men med begränsad får man jobba med maskinens el fram till arbetsbrytaren. Från AB till central ska det vara allmän behörighet...Det brukar vara OK att man själv drar kablen och att elektrikern sen kontrollerar, lägger in det i central och godkänner det... Men man ska göra det i samråd med sin elektriker...
Oj vilken diskussion detta drog igång och hamnade ganska långt ifrån min fråga om elmätare. denna diskussion hade nog passat bättre ihop med min andra fråga: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21632.0 Min Sanyo 123ehn skall i alla fall enligt manual installeras fast, med matning till innerdel, trodde som sagt det gällde de flesta.... Jag har förberett så det är bara att lägga in kabeln i skåpet nu.