Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För mycket eller för lite R410A, -Symptom?  (läst 5130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
För mycket eller för lite R410A, -Symptom?
« skrivet: 25 augusti 2014, 16:48:29 »
Hej på er!

Jag har tidigare skrivit i denna tråd, angående problem med min LLVP: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55024.0

Det som hänt sedan i vintras, är att leverantören varit här och undersökt. Han påstår att allt är som det ska, men han har inte gjort någon åtgärd, trots att jag sagt åt honom detta...Om jag inte gör något mera åt detta, kommer historien upprepa sig; det blir vinter och pumpen isar igen pånytt!!!

Jag har idag mätt lite temparaturer igen. Vid mätningen var det +20 grader utomhus.
Med VP inställd på full värme, fick jag +69,5 grader som varmast vid utblåset.
Med VP inställd på full kyla, fick jag -15 grader som kallast vid utblåset.

Jag har hela tiden trott att det var för lite R410A i systemet, men det slog mig idag, det kanske är för mycket?

Vilka symptom får man om det är för lite respektive för mycket gas i ett system?
Kan det vara så att det i själva verket är för mycket gas i min VP och att gasen därför inte "får plats" att "utvidga sig"? Att VP därmed inte kan förånga/avfrosta som den ska och därmed blir igenisad på vintern?

Jag önskar lite kloka åsikter av er som kan. Kanske kan problemet lätt åtgärdas av någon som kan, för det kan iaf inte min leverantör....-Eller så saknas viljan, vad vet jag...En tråkig historia som tar på energin har det iaf blivit och jag önskar ett slut på den! Tänk om det bara kunde fungera som det ska!

Som jag skrivet i min förra tråd, är pumpen en Sanyo 26KHS72, installerad i ett välisolerat 169m2 garage.

-Tack på förhand! :)
« Senast ändrad: 25 augusti 2014, 16:55:33 av johannaj »
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: För mycket eller för lite R410A, -Symptom?
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2014, 17:12:04 »
Är verkligen säker på att den kyler -15 gradig luft? Förmodar att du mätt med en IR temp. Sitter värmetråden korrekt monterade utedelen? Hur varmt har du i garaget? Många luft luft har väldigt svårt för att avfrosta ordentligt om man har för låg innetemp. Tex 15 grader eller tom lägre.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: För mycket eller för lite R410A, -Symptom?
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2014, 20:09:46 »
Hei.

Jeg har ser her http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55024.msg570761#msg570761 at maskien er helt uten isolering.

Det sammen med at du er i et fuktig kystklima er oppskriften for ising. Mitt råd er å få isolert kompressorrommet så energien kommer dit den er tiltenkt, dvs inne under drift, og til register under defrost.

Eksempel:
http://www.byggebolig.no/luft-luft-varmepumpe/zibro-sc-1332-3200-w-luftvarmepumpe/msg338271/#msg338271
http://www.byggebolig.no/luft-luft-varmepumpe/isolere-panasonic-ce9-utedel/msg460077/#msg460077
http://www.byggebolig.no/luft-luft-varmepumpe/bra-resultat-etter-isolering-av-panasonic-d/
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: För mycket eller för lite R410A, -Symptom?
« Svar #3 skrivet: 25 augusti 2014, 21:48:23 »
Är verkligen säker på att den kyler -15 gradig luft? Förmodar att du mätt med en IR temp. Sitter värmetråden korrekt monterade utedelen? Hur varmt har du i garaget? Många luft luft har väldigt svårt för att avfrosta ordentligt om man har för låg innetemp. Tex 15 grader eller tom lägre.

Säker och säker. Jag har mätt med min billiga IR/lasermätare från biltema, samt en kalibrerad mätprobe som jag lånat. Den används vanligtvis på ett labb, så den är nog väldigt tillförlitlig. Vid påbörjad mätning var det ca +2-3 grader, för att sedan sjunka ända ner till -15 som mest. Det blev väldigt, väldigt kallt kan jag säga! Jag fryser fortfarande, när jag tänker på hur länge jag stod och höll instrumenten på plats.... Men jag har inget vetenskapligt bevis, typ fruset hår, men det borde ju gå att fixa, samtidigt som en rejäl förkylning! Här kan man spara in på hårspray! ;)

Innan något av mätresultaten påbörjades var det +19 i garaget. Sedan började jag med att mäta varmluften, så då blev det säkert 1 grad varmare inna jag mätte kalluften, så säg att det var +20 i garaget också, när -15 uppmättes.

Dock ska sägas att i vintras, då jag hade problem, var det betydligt kallare i garaget. Minns inte exakt nu, men det har jag skrivit i andra tråden. Dock försökte jag få upp temparaturen till +18-19, då någon påpekade att det kunde bero på att det inte fanns tillräckligt med varmluft i garaget, för att avfrosta ordentligt. Detta lyckades dock aldrig. Den värmen pumpen producerade räckte inte till att få några +18-19 grader i garaget, fast det var en mild vinter. Istället gick det på andra hållet och blev kallare varje gång jag fick en iskaka...

Om värmetråden sitter korrekt monterad har jag ingen aning om. Vet inte ens vad det är, menar du tempgivaren i utedelen? Den sitter iaf monterad på en liten plastbit, som i sin tur sitter instucken i kondensorn i utedelen.

Mina frågor kvarstår dock;

-Vilka symptom ger för mycket gas i en LLVP?
-Vilka symptom ger för lite gas i en LLVP?
« Senast ändrad: 25 augusti 2014, 21:57:30 av johannaj »
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: För mycket eller för lite R410A, -Symptom?
« Svar #4 skrivet: 25 augusti 2014, 22:01:47 »
Hei.

Jeg har ser her http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55024.msg570761#msg570761 at maskien er helt uten isolering.

Det sammen med at du er i et fuktig kystklima er oppskriften for ising. Mitt råd er å få isolert kompressorrommet så energien kommer dit den er tiltenkt, dvs inne under drift, og til register under defrost.

Detta har jag funderat mycket på och det står på min "to-do-list". Såklart att det ska vara ordentligt isolerat hela vägen och speciellt kompressorn. Det begriper t o m jag, trots att jag kan mer om att måla naglarna än värmepumpar....;) Men isoleringen sitter ju där av en anledning och på min pump, var den bara "inkastad", typ som ett tillbehör....Ingen hade sett till att den lilla isolering som fanns verkligen satt på plats! Men innan vintern ska det isoleras, det kan jag lova!! :)

Tack för bra länkar!
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: För mycket eller för lite R410A, -Symptom?
« Svar #5 skrivet: 25 augusti 2014, 22:39:51 »
Detta har jag funderat mycket på och det står på min "to-do-list". Såklart att det ska vara ordentligt isolerat hela vägen och speciellt kompressorn. Det begriper t o m jag, trots att jag kan mer om att måla naglarna än värmepumpar....;) Men isoleringen sitter ju där av en anledning och på min pump, var den bara "inkastad", typ som ett tillbehör....Ingen hade sett till att den lilla isolering som fanns verkligen satt på plats! Men innan vintern ska det isoleras, det kan jag lova!! :)

Tack för bra länkar!

Jeg isolerte min Coolix inverter for 4 år siden. Den endret beteende radikalt, ble ikke til å kjenne igjen. Bl.a gikk defrost betraktelig raskere, noe du også vil erfare.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38276.0;all
I beste fall vil du se at maskinen ikke mangler gass, den mangler "klær" for vinteren! tummenupp
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 791
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!