Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver Ã¥sikter kring dessa offerter jag fÃ¥tt. 2st 6Kw, 2st 8kw,1st Daikin5-13kw  (läst 31582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Okej då är väl en Daikin pump rätt för mig då? För du menar väl cirkulationspump när du skriver cp?
Både inverterkompressorn och cirkulationspumpen på Daikin pumpen är väl varvtalsstyrda?

Vad betyder FLT och DUT?

Denna offert landade i min mailbox nu vid 22.10 efter en del förhandling. I denna har dom räknat med rördragning mellan garage och tvättstuga där elpannan står just nu.

Synpunkter?

Behöver inte nödvändigtvis betyda att du ska ha en Daikin även om det låter som om du fastnat lite för Daikins maskin som har både styrd kompressor och CP.

Enrörssystem kan vara lite kinkiga med flödet (trögt) och då är det väl bra att låta pumpen själv hålla önskat delta. (diff framledning- retur).

Tycker nog att merkostnaden för en Daikin mot tex Optimum 8kW är tveksam att ta, pga lång återbetalningstid.

Sedan hävdar din leverantör att Daikin behöver djupare brunn vilket de lärde tvistar om. Djup brunn kanske inte är nödvändig med i princip aldrig fel.

CP- cirkulationspump.
FLT-framledningstemeratur.
DUT-dimensionerande utomhustemperatur.

Säg att DUT hos dig är minus -25 (Umeå) hur varm FLT har du kört ut via den gamla elpannan vid denna utetemp för att klara 21° inne?

EDIT: Kanske har jag fel om styrd CP kontra enrörsystem, kolla här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58351.0

Vilken dimension har dina rör till radiatorerna?

/C



 
« Senast ändrad: 06 mars 2015, 04:43:24 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver inte nödvändigtvis betyda att du ska ha en Daikin även om det låter som om du fastnat lite för Daikins maskin som har både styrd kompressor och CP.

Enrörssystem kan vara lite kinkiga med flödet (trögt) och då är det väl bra att låta pumpen själv hålla önskat delta. (diff framledning- retur).

Tycker nog att merkostnaden för en Daikin mot tex Optimum 8kW är tveksam att ta, pga lång återbetalningstid.

Sedan hävdar din leverantör att Daikin behöver djupare brunn vilket de lärde tvistar om. Djup brunn kanske inte är nödvändig med i princip aldrig fel.

CP- cirkulationspump.
FLT-framledningstemeratur.
DUT-dimensionerande utomhustemperatur.

Säg att DUT hos dig är minus -25 (Umeå) hur varm FLT har du kört ut via den gamla elpannan vid denna utetemp för att klara 21° inne?

EDIT: Kanske har jag fel om styrd CP kontra enrörsystem, kolla här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58351.0

Vilken dimension har dina rör till radiatorerna?

/C

Jag har inte haft någon tempgivare på FLT så har inte kunnat kontrollera. Sitter endast en stor shunt med en skala 1-10 10 för max.
Han menar att 180m duger gott så länge den drar 6-8kW. När den går på max effekt 13kW på kalla vinter nätter så tar den mer energi ur borrhålet och för att minska risken för frost i hålet så "bör" man borra mer typ.

Ser ut att vara 15mm koppar med en skyddande plast på. Så länge den nya pumpen har samma eller bättre specifikationer borde det väl vara lugnt?

« Senast ändrad: 06 mars 2015, 07:52:03 av Tobbbe__ »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad har du för temperaturskillnad mellan fram och retur när du värmer huset?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad har du för temperaturskillnad mellan fram och retur när du värmer huset?
`

 Jag kan kontrollera det när jag kommer hem.

På tal om radiatorer. Vars hittar man billiga bra radiatorer ämnade för värmepumpar? Är det någon speciell typ som sägs vara bra?
« Senast ändrad: 06 mars 2015, 19:20:31 av Tobbbe__ »

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter ytterligare lite förhandling så landade affären på detta förslag.

Från 570kr/m till 519kr/m för rördrivning.
Reducering frÃ¥n 135 000 till ca 126 000 dÃ¥ med extra rördragning mellan garage och tvättstugan inkluderat. Värt ca 3000kr.  tummenupp
Samt en deal på extra VVS timmar i badrummet.



Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag tror inte mina ögon, i offerten tycker dom att TS ska borra djupare hål med hänvisning till att det är en inverter. Det är precis tvärt emot vad Daikin, och några till, hävdat i en annan tråd. Någon måste fara med osanning och försöka luras Sc:,h Sc:,h.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Ett sätt att pressa priset ytterligare är att gräva in själv samt blåsa kaxen ut i nåt dike. (om omgivningen medger)

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Jag tror inte mina ögon, i offerten tycker dom att TS ska borra djupare hål med hänvisning till att det är en inverter. Det är precis tvärt emot vad Daikin, och några till, hävdat i en annan tråd. Någon måste fara med osanning och försöka luras Sc:,h Sc:,h.
Tyckte ocksÃ¥ det var konstigt. Lite off topic, men jag var i förra veckan och kollade in en nibe 1255 4-16kw, som installerades i november i ett nybyggt hus med gv, där det tidigare under byggtiden hade värmts med elpatron sÃ¥ plattan var varm. BorrhÃ¥let är 180m och inkommande temp var 0,8 grader och ut var -2,8. Enligt vad jag förstod pÃ¥ nibes meny var delta pÃ¥ varma sidan endast 2 grader (enligt montören mÃ¥ste rumstermostater installeras och aktiveras före det alls är nödvändigt/gÃ¥r att börja justera pÃ¥ pumpen   Sc:,h) sÃ¥ inget har justerats ännu. Huset är ca 200m2 precis som mitt, men jag har aldrig haft sÃ¥ lÃ¥g inkommande temp. Kompressorn har nu redan gÃ¥tt 1300h vilket i mina ögon är mÃ¥nga timmar, men kanske dÃ¥ förstÃ¥s pÃ¥ en lägre effekt än min. Därtill lät det som att pumpen larmat om för kall köldbärare, eller nÃ¥t sÃ¥nt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Jag tror inte mina ögon, i offerten tycker dom att TS ska borra djupare hål med hänvisning till att det är en inverter. Det är precis tvärt emot vad Daikin, och några till, hävdat i en annan tråd. Någon måste fara med osanning och försöka luras Sc:,h Sc:,h.

Jaaa nån i Aftonbladet borde skriva om detta jämte en artikel om IS. Ja menar hur kan man försöka luras på detta vis!!! Pratar och utbyter info med generalagenten gör säkert entreprenören dagligen,,, men nu kom vi allt på dem. Bevisningen håller nog ända upp i HD om man skulle åtala dem.

Nån av dem snackar skit och frågan är: VEM? Tja vi hänger båda "Just in case"

Att du ens orkar Kocken!

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Tyckte ocksÃ¥ det var konstigt. Lite off topic, men jag var i förra veckan och kollade in en nibe 1255 4-16kw, som installerades i november i ett nybyggt hus med gv, där det tidigare under byggtiden hade värmts med elpatron sÃ¥ plattan var varm. BorrhÃ¥let är 180m och inkommande temp var 0,8 grader och ut var -2,8. Enligt vad jag förstod pÃ¥ nibes meny var delta pÃ¥ varma sidan endast 2 grader (enligt montören mÃ¥ste rumstermostater installeras och aktiveras före det alls är nödvändigt/gÃ¥r att börja justera pÃ¥ pumpen   Sc:,h) sÃ¥ inget har justerats ännu. Huset är ca 200m2 precis som mitt, men jag har aldrig haft sÃ¥ lÃ¥g inkommande temp. Kompressorn har nu redan gÃ¥tt 1300h vilket i mina ögon är mÃ¥nga timmar, men kanske dÃ¥ förstÃ¥s pÃ¥ en lägre effekt än min. Därtill lät det som att pumpen larmat om för kall köldbärare, eller nÃ¥t sÃ¥nt.

Jepp och värdet du såg var helt klart en spegling av normalfallet för anläggningen och borran exakt lika din i effektivitet!

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag blir bara irriterad när någon försöker lura folk, men det kanske är OK när det gäller Daikin.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Wallac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Shuntmotorn och givaren ovan cirkpumpen bör vara kopplade till en reglercentral.
Om det inte är justerat där, pågrund av den trasiga el pannan.
Kan du få fram framledning vid olika utetemperatur.
1 Plans villa 120 m2 och 80 m2 källare samt 50 m2 fristående garage med loft. Direktverkande el, braskamin Keddy.
Byggt 1956 tillbyggd 2007- ort Stockholm.
Pågående konvertering till vattenburen golvvärme 180 av 300 m2 klart.
Värmepump Nibe 1145-15

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oavsett om pumpen är en inverter eller on off  sÃ¥ belastar den naturligt vis hÃ¥let lika hÃ¥rt när bÃ¥da arbetar pÃ¥ max. Förutsatt att bÃ¥da har samma max effekt. Finns ingen vettig förklaring till varför det skulle vara annorlunda.
Hans förslag att borra djupare än 180m var för att under riktigt kalla nätter här i Norrland kan pumpen varva upp arbeta på 13kW under en längre tid. Han menar att det ökar risken för permafrost om hålet är underdimentionerat.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tyckte ocksÃ¥ det var konstigt. Lite off topic, men jag var i förra veckan och kollade in en nibe 1255 4-16kw, som installerades i november i ett nybyggt hus med gv, där det tidigare under byggtiden hade värmts med elpatron sÃ¥ plattan var varm. BorrhÃ¥let är 180m och inkommande temp var 0,8 grader och ut var -2,8. Enligt vad jag förstod pÃ¥ nibes meny var delta pÃ¥ varma sidan endast 2 grader (enligt montören mÃ¥ste rumstermostater installeras och aktiveras före det alls är nödvändigt/gÃ¥r att börja justera pÃ¥ pumpen   Sc:,h) sÃ¥ inget har justerats ännu. Huset är ca 200m2 precis som mitt, men jag har aldrig haft sÃ¥ lÃ¥g inkommande temp. Kompressorn har nu redan gÃ¥tt 1300h vilket i mina ögon är mÃ¥nga timmar, men kanske dÃ¥ förstÃ¥s pÃ¥ en lägre effekt än min. Därtill lät det som att pumpen larmat om för kall köldbärare, eller nÃ¥t sÃ¥nt.
Montören verkar ha dålig koll på hur man justerar in en vp går utmärkt utan rumsgivare om man av nån konstig anledning inte vill använda den. Har för mig att flera 1255 larmat för låg kb temp men efter uppdatering av mjukvara tror jag det löste sig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Jag blir bara irriterad när någon försöker lura folk, men det kanske är OK när det gäller Daikin.

Har du verkligen bevisat att någon försökt lura nån? Du menar alltså att Daikin_ propagerar här på forumet för grundare borrdjup och samtidigt instruerar sin ÅF i Umeå att råda tvärt om, allt i syfte att luras och förvilla folk?

Barn har en förmåga att tro allt de läst på internet och tolka det som en absolut sanning.

Trångsyntheten vet inga gränser ibland!

Frågan som vi ska ställa oss är om det är bra eller dåligt att Daikin_ finns här på forumet,,, eller den frågan kanske Daikin_ själv ska ta ställning till.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 785
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!