Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med bergvärmepump IVT  (läst 15407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #15 skrivet: 02 november 2005, 13:36:49 »
Jag har av naturliga skäl en annan uppfattning än Rickard. Vill hänvisa till mitt resonemang långt ner på länkade sidan.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4613.0.html

Poängen är att alltför högt radiatorflöde ger hög returtemperatur vilket ökar värmepumpens arbetstemperatur vilket minskar COP.

För bästa verkningsgrad skall flödena i externa och interna kretsen vara lika så att bypassflödet är noll. Då det är svårt att få till det så är det bättre med något högre radiatorkretsflöde.

Jag har aldrig lyckat begripa varför IVT har valt lösningen med by-pass. Den verkar mest krångla till det för användarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #16 skrivet: 02 november 2005, 19:36:45 »
Ja varför en bypass, helt onödigt om man säkerställer ett minflöde på rad. sidan!!
Det arbetar ju vi för när vi säger att använd INTE rad.termostater.  Ã…tminstone inte flera än en eller tvÃ¥ tex i sovrum... DÃ¥ räcker det med en cirkpump oxÃ¥!

Flera lösningar kräver en extra cirkpump. Det kostar en slant både i inköp och underhåll. Men famförallt i driftskostnad.
Jag fick äntligen in min elmätare och konstaterade till min fasa att cirkpumpen pÃ¥ varma sidan drar 75 watt.  ;)
75*24*31*12*0,70 öre= en kännbar kostnad.  ;) 550 pix/Ã¥r i säg 40 Ã¥r som vi kanske bor i en villa, det är en slant! Till det kommer inköp och underhÃ¥ll.

En del villor har ju både två, tre och tom fyra cirkpumpar för värmen.
Jag hatar som ni vet ONÖDIGA cirkpumpar usch och fy.
Om inte det i mänsklighetens natur vore inbyggt en inställning att allt övervinns med (mera) teknik, skulle det mesta vara billigare i drift!
Det borde va grundtanken, tex hur lite ström kan den här tv´n fås att dra i stanby. Men inte då låt den dra flera hundra watt bara det är billigt att tillverka.
Fy vad jag spÃ¥rar ur, sov dÃ¥ligt i natt  >:( _/- fiR:
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #17 skrivet: 02 november 2005, 19:48:33 »
Man kan ju som jag ha flera (4st) cirk pumpar med se till att de används i olika ända mål men ej samtidigt.

Den största cirk pumpen är poolpumpen, men den räknar vi ej in här eller hur?
Den på verkar min elförbrukning markant sommartid. --/

Sen 1st som VP ladd pump,1 till shuntstyrning höst/vår+ 1st till det golvvärmesystermet.


Sen har jag två utsugs fläktar i bostaden som även påverka lika dant förbrukningen. Kunde man nyttjat detta och skickat in förlust värmen igen hade varit bra. Framtiden blir nog frånluft återvinning av något slag. Nu går 450m3 upp till kråkorna var timme.(200 bostaden och 250 från poolhuset).
« Senast ändrad: 02 november 2005, 21:53:22 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #18 skrivet: 02 november 2005, 21:31:58 »
Helt klart poolpump går utanför, nej förresten hela poolhuset får gå på nöjeskontot!!
Skulle faktiskt mysa rätt bra meed ett liknande poolhus  ;)  Blundar jag kan ja se bilden framför mig  *vinkar*

Jag var väl liite uppjagad men totalt sett i hela landet blir det enorma mängder energi till ingen nytta!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #19 skrivet: 11 november 2005, 10:29:39 »
cirkpumpen på varma sidan drar 75 watt.  ;)

OK... Jag har inte kollat vad min förbrukar, men det skiljer förmodligen inte så mycket.
75W blir per dag 1,8 kWh. (0,075kW*24tim) Det är ju mera än vad diskmaskinen drar om man diskar en gång per dag, det trodde jag inte. En diskmaskin drar tydligen 1-1,3 kW per disk enligt www.radron.se
Det verkar vara lite dålig ekonomi att snurra en extra pump i önödan. Dessutom är den ju tillslagen hela året runt om man inte manuellt slår av den på sommaren.
I och för sig så blir väl det mesta av energin värme? Men dyrare värme än värmepumpsvärmen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #20 skrivet: 16 januari 2006, 10:45:12 »
Jag har rätt, Roland har nog missat att det gällde ett raidator/värmepums-system med bypassledning.
Har han det, så har även han rätt, men inte i detta specifika fall, i en vanlig VP-installation utan bypass skall man dock eftersträva ca 7-10 graders deltaT.


Vad skalle det var med bypass då??

utan bypass= 7-10 graders delta T
Med bypass= x-xx graders delta T
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #21 skrivet: 16 januari 2006, 11:25:25 »

Vad skalle det var med bypass då??

utan bypass= 7-10 graders delta T
Med bypass= x-xx graders delta T


Samma, 7-10 grader. Delta T (= VBut - VBin) mäts över värmepumpen och pÃ¥verkas inte av bypassen. Däremot kan nivÃ¥n pÃ¥ temperaturerna pÃ¥verkas pÃ¥ ett ofördelaktigt sätt av bypassen om det är fel flöde där. Hänvisar till min föregÃ¥ende hänvisning nedan för förklaring. 

Dubbla cirkulationspumpar är dumt, men i det blir ju inte dubbla effektbehovet i varma kretsen då varje pump gör så att säga bara halva arbetet. En liten tröst.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!