Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En sak som fÃ¥r mig att fundera  (läst 9360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
En sak som får mig att fundera
« skrivet: 30 oktober 2006, 20:50:09 »
 Alla som tänker skaffa VP verkar tycka att Ã¥terbetalningstiden är en av dom viktigaste faktorerna för köp. Och nu undrar jag tänker dom lika när dom ska köpa ny TV eller ny diskmaskin eller ny soffa eller ny bil eller nytt hus eller .............skulle gärna vilja förstÃ¥ hur folk tänker Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: En sak som får mig att fundera
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2006, 01:10:57 »
Jag kan tycka att man borde trycka mera på komforten. Ingen sotning, ingen service. Höja innetempen för en ringa kostnad.

Använder dock själv begreppet "återbetalningstid". Inte så konstigt - man står i valet mellan flera olika uppvärmningssystem. Vp innebär en högre initial kostnad men troligen en besparing på sikt. Efter hur lång tid har besparingen man gör betalat av den initiala imerkostnaden jämfört med att behålla befintligt system några år till?

Själv tycker jag tio år är absolut max. Här sägs ofta att 15 år är ok....eller att vp höjer marknadsvärdet på huset så mycket att det i sig gör det värt att satsa 1/4 miljon.
Så kan det se ut idag ja - men om bara några år kanske kalkylen ser annorlunda ut och ett borrhål är en tveksam tillgång.
Jfr med hur bensinpriset gick ner två kronor och etanolen upp en - och vips var det ointressant att tanka sprit.
Parametrarna kan ändras så snabbt att man inte kan se mer än något år in i framtiden.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: En sak som får mig att fundera
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2006, 18:00:15 »
och vips var det ointressant att tanka sprit.

Det beror på om det är bilen eller sig själv man tankar... det sistnämnda tenderar att bli tämligen intressant, fast kanske inte så miljövänligt (beror förstås på vilka mängder det handlar om).
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: En sak som får mig att fundera
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2006, 18:41:44 »
För mig låg oberoende högst upp på listan när jag bytte värmesystem.
Arbetsinsats längst ner.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: En sak som får mig att fundera
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2006, 23:21:07 »
Är det inte för att en vpsystem är betydligt dyrare än andra uppvärmingssystem och man måste på nåt sätt motivera merkostnaden. Nu menar jag vp som klarar hela enegibehovet, såsom berg, ytjord, grundvatten och sjö-anläggningar. På senare tid har det kommit bra alternativ till dessa till lägre priser, och då räknar vi på dem med, för så gör man bara. Men det är ju möjligt att det är ett säljknep. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: En sak som får mig att fundera
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2006, 23:57:10 »
Min kombipanna, som jag själv monterat in 1978 (med hjälp av en rörkompis) fick  läckage 2 ggr, med blÃ¥tur kunde den enkelt svetsas... jag körde el sen 2 Ã¥r pga ryggproblem innan var det bara ved sommar som vinter!
På hösten 1999 kom ångesten ikapp mig.. kommer pannan att klara en vinter till??
 Kalkyler hade jag sen ett tag men pga hög ränta och superlÃ¥gt elpris... (Sveriges lägsta) sÃ¥g kalkylen tveksam ut.

Jag tordes inte vänta beställde en Värmepump.
Vartefter sÃ¥ toksjönk räntan och elpriset idiotsteg... Det var en av mina bättre affärer jag gjort.  100 tals gÃ¥nger bättre än tex bilaffärer eller andra Ã¥tgärder i huset!!! För att inte tala om "lullull" till bilen som blir värdelöst istort sett direkt!!

Räknar jag bort vad en ny konventionell värmeanläggning skulle kostat är den helt betald för länge sen!! Nu tjänar jag 15-20´/år på min VP!!!!!
Trots ett mycket lågt elpris och en lägre elskatt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

gano

  • Gäst
gano
SV: En sak som får mig att fundera
« Svar #6 skrivet: 07 november 2006, 22:25:53 »
Avbetalningstid används ofta i industrin för att sortera ut vad som ska göras först. En åtgärd som snabbt betalar sig får vara med och finansiera nästa åtgärd o s v.

Avbetalningstid på luft/luftvärme känns uttjatat tycker jag. Det är väl klart att en liten billig krake till pump (som man monterat själv) snabbt betalar sig i ett stort hus, men hur bra blir värmelösningen och hur mycket sparar man på 10 års sikt ?

Men om man pratar AC, DÅ MINSANN är det en lyxartikel och icke ett ord nämns om pay-off. Märk väl att AC/luftluftvärmepump kan vara samma maskin.

Bergvärmeförespråkarna har ibland tendensen att gå åt andra hållet, de tycker det är helt OK med 15-20 års återbetalningstid. Det känns lika hopplöst.

Solvärme är märkligt nog populärast bland de som har minst att tjäna på det, d v s vedeldarna. De tycker att det är bra att slippa elda på sommaren. Inget snack om pay-off här inte.

Jag läste en Kalle-Anka tidning igår. Uppfinnar-Jocke var ute och kollade vad som gjorde människor lyckliga, han skulle bygga en maskin som gjorde alla lyckliga. Alla tyckte olika. Han gav upp.

MVH/Gano







Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: En sak som får mig att fundera
« Svar #7 skrivet: 07 november 2006, 23:09:19 »
Dom flesta verkar tokrenovera kök och badrum för flera hundra tusen det första dom gör!!

Undrar vem/vad som styr dÃ¥  ;) ^-^ :D :o fiR: --/ knUp huvuddunk

Sen när det kommer till värmen dÃ¥ mÃ¥ste det va sÃ¥ billigt som möjligt. men som du säger det billigaste är sällan det man ska välja för en lÃ¥ngsiktig lösning...  :,v( b00k

jag har kört ett år med undermätare på vp för värme o varmvatten, den mäter allt cirkpumpar elpatron, kompressor, rubbet...
6.600 kwh på ett år, varav varmvatten kanske 1500 kwh för hela året!
5 personer i huset två småbarn...

Jämför det med vad vedeldning med "gratis" ved kostade hos mig!! OOtroligt billigt med VP säger jag, som dessutom är "utan" rygg! Så vedeldning är inte att tala om.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=197.0

Med två äldre i huset var totala elförbrukningen under 10.000 kwh/år ett tag!!

Fattar inte, har nån redovisat 15-20 års payofftid här??

Har man en ny anläggning som "skrotas" dÃ¥ blir det längre payofftid, men mÃ¥nga har ju en  uttjänt anläggning drar man av vad den kostar fÃ¥r man fina siffror!

Jag var sugen pÃ¥ solfÃ¥ngare, jag tänkte mig stor yta (2 lght) jag kan ju fÃ¥ mera bidrag, ev lodrätt monterade pÃ¥ fasad. (pÃ¥ sommaren skulle jag ju ändÃ¥ fÃ¥ "överskott") men vad skulle jag tjäna tro??? isÃ¥fall kopplat sÃ¥ det laddar vv och hjälper till med värmen och laddar borran vid överskott!!  Men en sÃ¥n kopplig har jag inte sett ännu??

Priset blir nog väldigt högt och bara drivenergin för pumparna skulle bli en hel del!!

jag har dessutom lÃ¥gt elpris 32 öre utan bindning och lägre elskatt (norrl inland) sÃ¥ 6600 kwh kostar mig 5350:-  (81,2 öre inkl nätavg). fast avgift ej med, den har jag i vilket fall.
Ser man på vedeldning utan att ta med kostnad för skoter o tex motorsåg och inget betalt för arbetet är det nästan lika dyrt!!

Juni till aug gick det 470 kwh/90 dagar ca 5 kwh/dag till varmvattnet (inkl ev värme). Inkl cirkpumpar för både varma o kalla sidan.

Undrar om nÃ¥n har siffror för solfÃ¥ngare för sommarperioden!? Jag gissar att cirkpumparna tar en hel del!?  Min för värmen drar 75w det blir 1,8 kwh/dygn, det var med inom dom 5 kwh ovan! En cirkpump för solvärmeslingan drar väl en del/dygn!?

Oooops  :-[







Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: En sak som får mig att fundera
« Svar #8 skrivet: 08 november 2006, 07:02:08 »
Kan man säga så här att 90% av kunderna idag tjatar inte om återbetalningstid.............sen finns det 10% till & dom är som vi ................värmepumpsnördar som inte har nått annat att göra med sina stackars liv.......hehehe *vinkar*

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: En sak som får mig att fundera
« Svar #9 skrivet: 08 november 2006, 08:21:46 »
Alla som tänker skaffa VP verkar tycka att återbetalningstiden är en av dom viktigaste faktorerna för köp. Och nu undrar jag tänker dom lika när dom ska köpa ny TV eller ny diskmaskin eller ny soffa eller ny bil eller nytt hus eller .............skulle gärna vilja förstå hur folk tänker Sc:,h

Jag tror att allt egentligen går på nöjeskontot. Men som tur är har vi olika nöjen. ;)
En del tycker bäst om att spara så mycket el som möjligt, en del att få så låg elkostnad som möjligt. för en del är nöjet att investera så lite som möjligt för maximal besparing.
En del vill inte se anläggningen och en del vill titta till den varje minut. För vissa är det viktigt att kunna imponera på grannen och för andra är det att bygga själva. För en del är bekvämlighet allt, och för andra är det oberoende. För en del är tekniken roligast och för andra lägsta inköpspriset.

Jämförelsen med kök är riktigt intressant. Kanske VP skulle stå i köket istället? Då skulle designen bli viktig också. Är det därför elecrolux service utbildar VP installatörer?
Vad har electrolux koncernen på gång?

Men med en bra logger kan man komma åt VP från nätet och det skapar ett nytt nöje/beroende.
För att inte prata om nöjet med detta forum.... ;D

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: En sak som får mig att fundera
« Svar #10 skrivet: 08 november 2006, 08:50:54 »
För mig är det en kombination av föregående inlägg:

Kortfattat: pga stora el-räkningar så satsar jag på en VP, sen tillkommer bekvämlighet/komfort.

Dessutom är jag en fanatiker pÃ¥ loggning mm  ;D

Att kunna påverka miljön känns oxå som en sporre (jag börjar bli mogen att tala pension... ::) :D)
Att optimera är kul och det får kosta lite MEN jag investerar inte i nått som har längre återbetalning än 5 år. Det är inte värt det då.

"ny TV eller ny diskmaskin eller ny soffa eller ny bil eller nytt hus eller "

Diskmaskinen & huset ovan tänker jag återbetalning på.

Givetvis så vill jag ju köpa ett hus o sen få tillbaka pengarna vid ev försäljning.
Med en gaaaammal diskmaskin så blir det en besparing med en ny modern då den drar mindre el.
Samma med alla vitvaror.

En TV gör inget annat än o kostar pengar (mot lite nöje då).
Bilen= ren förlust för dom flesta.

Så, hur tänker man? Dom grejerna man köper som kan dra ner ens totala kostnad utan att förlora komfort är ju bara bra.

Annars kan ju en person med gammal VP byta till elradiatorer när VP går sönder, för det e enklare.
Dock kommer det ju kosta flis i längden.

Köper du inte en VP utan kör med dina el-radiatorer, så har du betalat en VP på ett par tre år iaf.

/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: En sak som får mig att fundera
« Svar #11 skrivet: 08 november 2006, 09:55:36 »
Tycker det är lite payoff hysteri.
Man börjar till o med sätta tim pris på sin fritid för att få payoffen kortare. "finare"
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: En sak som får mig att fundera
« Svar #12 skrivet: 08 november 2006, 10:32:43 »
"Man börjar till o med sätta tim pris på sin fritid för att få payoffen kortare. "finare""

Utveckla?  :)
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: En sak som får mig att fundera
« Svar #13 skrivet: 08 november 2006, 10:42:32 »
Tänk så här... köper jag en supereffektiv bergvärmepump nu istället för oljepannan.
Då kan jag om 5-7 år med kontanta medel renovera köket!!

Men vem tänker så när man har amorteringsfria lån som dessutom går höja massor. Det är ju bara att låna på.

Allvarligt det borde finnas en distinkt linje mellan köp/investeringar som "förstör" pengar (tex bilköp) och sånt som sparar/genererar pengar. Att minska kostnaden för fastighetsdrift får anses som prioett i ett "normalt" hushåll.

Men det finns alternativ för dom som söker spänning/risk.
Som exempel... hade man lånat 150 tusen i januari köpt Boliden aktier, hade man idag kunnat sälja dom. Lösa lånet och köpa en värmepumpinst kontant.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En sak som får mig att fundera
« Svar #14 skrivet: 08 november 2006, 13:33:07 »
Min VP kostade ingenting!  ;D

Ett hus kostar ca 15000/m2.
Och jag frigjorde ett rum genom att få ut oljebrännare och tank.

Dit flyttar nu tvättstugan.
Tvättstugan blir relax och bastun skall fixas och dessa finansieras med lägre värmekostnad.

Allt handlar om självsuggesion!
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!