Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC Ecoheat 875? FrÃ¥gor  (läst 33304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
CTC Ecoheat 875? Frågor
« skrivet: 04 januari 2012, 11:19:13 »
Hej!

Jag är ny här på forumet, men har tittar runt mycket senaste dagarna och inte hittat det jag sökte.

Från att ha bott i lägenhet med gratis värme och varmvatten så flyttade vi till ett hus för precis en vecka sedan.
Vi hyr bara huset.
Huset är ett gammal hus på 130-140kvm, 3 glasfönster, tillägsisolerat, vattenburen värme med nya radiatorer. El-Golvvärme i båda badrummen och en öppen spis med insattskamin (utan vatten) att elda i.

Tittar man på elmätare på stolpen och räknar lite så går det åt ca 127 kWh om dagen, det blir drygt 4000kWh i månaden. Om det fortsätter att ligga runt 0°C hela vinter. Blir ju mera el om det blir massa minusgrader..

Vi har inte mÃ¥nga lampor som lyser, och dessa lyser endast pÃ¥ kvällarna. Tv:n används kanske 2 timmar om dagen, diskmaskin körs 1 gÃ¥ng om dagen, tvättmaskin körs kanske varannan dag.  Alla vitvaror sÃ¥ som spis,kyl&frys, diskmaskin,ugn,micro,tvättmaskin är hyfsat nya med bra energi klass.

Vi har ca 19-20grader inne.

Är detta normalt eller vart tar strömmen vägen?

Observera att jag är helt ny på bergvärme/jordvärme. (Vet inte ens vilket av alternativen det är)
Jag vet däremot att när han installerade värmesystemet för några år sen så hade en en extra eldriven varmvattenberedare för att inte varmvattnet skulle ta slut. (Finns bubbelbad och 4 dushar i huset och han tycker om varmvatten och kan dusha 2 timmar om det är så)
Dock så hade rörisen kopplat nå rör fel så han har värmt hela huset och allt varmvatten med endast den fristående varmvattens beredaren..
Nu är den bortkopplat helt så det står bara där och tar plats.
Han säger att vi klarar oss utan den. Gör vi det?

Det som värmer huset+varmvattnet är en CTC Ecoheat 875 (kanske stog 8,5)
I displayen står det iallfall:
Ecoheat 8.5K 58°C

Går man in i olika menyerna och tittar på t:ex logg så står det:
Total Drifttid: 50 691h
Drift Kompressor: 24 387kwh
Kompressor senaste 24h: 11h 35min
Kompressorstarter senaste 24h: 62st
Total elvärmedrift: 38 497kWh
Observera att huset har stått tomt senaste 2 åren och det har endast varit underhållsvarm. Den där extra el varmvattens beredaren kopplades bort förra veckan.

I menyn Diagnos står det:
Framledningtemperatur: 48°C
Börvärde: 48°C

El: 57°C
Börvärde 55°C

Värmepump: 47°C
Börvärde: 52°C

Shuntläge: 50%

Går jag in i inställningarna så står där:
Max elpatron 6,0kWh
Temperatur El: 50°C
Shuntfördröjning: 180min
Huvudsäkring: 20A
Framledningstemperatur vid -15°C: 69°C
Värme från vid 20°C ute.
Max framledningstemperatur: 70°C
Min framledningstemperatur: 45°C


Det känns som att pumpen anväder el värme mer än han borde?
Vilka inställningar bör jag ändra på?
Det ända han sa att jag behövde ändra på var Framledningstemperatur vid -15°C. Den stog på 50°C när vi flyttade hit så den har jag höjt för att få värme i huset.

Och hur blir det när vi eldar inne? När vi eldar blir det ju självklart varmt och skönt, men eftersom vi endast har en utomhusgivare så känner ju inte värmepumpen av att det är varmt inne så den värme väl lika mycket ändå? Så strömen man sprar genom att elda är väl näst instill obefintlig?

Och på tisdag åker vi utomlands i två veckor. Tjänar man på att ställa ner pumpen då och vrida upp den igen när man kommer hem? Golvvärmen i badrummen stänger jag nog iallafall av dom veckorna!

Ursäkta om det bliv lite rörigt och mycket siffror. Jag skrev all info jag hittade :) Vill ni ha mer info så är det bara fråga!

Mvh Kim

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2012, 11:30:36 »


Kom på att jag tog en bild på nån skyllt på pumpen. Vet inte om det hjälper men lite mer info blir det iallfall :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2012, 11:40:42 »
Det är inte normalt. Tilläggsisolerat hus, 3-glasfönster och 130-140 m2, det borde dra uppemot 4 kW när det är noll grader ute. Det och hushållsel gör att 127 kWh på ett dygn inte är orimligt om det var eluppvärmt men nu finns det en värmepump. 50 kWh eller mindre är då en rimligare siffra.

Att pumpen startar över 60 gånger per dygn och elförbrukningen motsvarar ett rimligt värde om värmepumpen inte fungerade är inte alls som det skall vara.

Finns det termostater på radiatorerna? Är de i så fall ställda så att de är helt öppna? En märklig sak är att det är nyinstallerade radiatorer och det behövs en framledningstemperatur på 69 grader vid -15 ute för att få rimlig värme inne. Även i äldre hus brukar det krävas högst 55 grader vid sådana utetemperaturer.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2012, 11:47:21 »
Antingen har den som installerade radiatorerna dumsnålat eller har du för hög kurva ställd och strypta termostater.
Prova som sagt att öppna upp alla termostater max och kolla om du inte kan ställa ner kurvan, ju lägre kurva du kan ha ju bättre är det.

Men svaret är att din elpatron drar just nu en massa ström, kompressorn fixar bara upp till ca 55 ºC, sen måste elpatron till viss del värma huset då det blir så pass kallt att det behövs varmare framledningstemp. Tyvärr är det så på CTC att Pannan värmer till 7 ºC (tror jag) över börvärdet på framledningen så det är extra illa att ha en hög kurva med denna värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2012, 12:30:56 »
Radiatorerna står på fullt. Sitter 4 stora på nedervåningen, och 2 stora uppe + 2 små uppe.. alla stora är på fullt, dom 2 små uppe är på 2/3..

Det känns som att det inte blir nå större skillnad när man ställer ner eller ställer upp "framledningstemp vid -15c..

Vad borde vara ett rimligt värde för den att stå på?

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2012, 12:37:32 »
El golvvärmen i badrummen, hur mycket drar dom?
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2012, 12:43:59 »
El golvvärmen i badrummen, hur mycket drar dom?

Ingen aning.... Förmodligen massor!  Dom ställer jag ner lite,lite för varje dag som gÃ¥r.. Temperaturen inne pÃ¥ badrummen ligger nu pÃ¥ runt 19-20... Vill ju inte ställa ner för mycket pÃ¥ en gÃ¥ng sÃ¥ det blir kallt. Men dom gÃ¥r nerÃ¥t hela tiden :)

Jag gick även ner i källaren nyss och ställde ner framledning vid -15c till 60c istället för 69c... Så antingen blir det inte större skillnad eftersom det är 2c ute eller så kommer det bli kallt.

Vad blir skillnaden om man skaffar en inhomhus givare och sätter inne? Nått man tjänar på? Kostar?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2012, 12:52:56 »
En innegivare kan delvis dölja en dålig injustering. Börja med att få systemet att gå som det skall...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2012, 13:02:26 »
En innegivare kan delvis dölja en dålig injustering. Börja med att få systemet att gå som det skall...

Okej.. Det känns som att jag ställer ner och ställer ner överallt. Men det känns inte som att det blir nÃ¥gon större skillnad... Är nog nÃ¥tt jag missar..  :(

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2012, 13:48:15 »
El golvvärmen i badrummen, hur mycket drar dom?
Beror nog på vilken typ du har jag har en radiator kvar i badrummet vatten buren och har komfortvärme på golvet och har inte märkt nån ökning av elförbrukningen sen det installerades (fast det bör det rimligen bli en ökning) Jag har ett dåligt isolerat golv fast källaren under håller mellan 10-15 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2012, 14:03:18 »
Radiatorerna står på fullt. Sitter 4 stora på nedervåningen, och 2 stora uppe + 2 små uppe.. alla stora är på fullt, dom 2 små uppe är på 2/3..

Det känns som att det inte blir nå större skillnad när man ställer ner eller ställer upp "framledningstemp vid -15c..

Vad borde vara ett rimligt värde för den att stå på?

Det är olika för hus till hus, ställ ner till t ex 60 ºC vänta ett dygn och se vad som händer. Om det går att minska utan att det blir kallare inne så är det nått skumt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2012, 14:06:10 »
Varför är vp ställd på min framledning 45 grader ? om det inte finns en bra anledning minska värdet till kanske 30 grader har dålig koll på ctc men provar ändå. Elberedaren skulle jag se till att få inkopplad igen därför att ctc har lite problem med att levera bra med vv med en bra inställning av vp. Och minska tempen i övre pannan så mycket det går utan att vv tempen blir lidande så länge tills beredaren är inkopplad. Se till att alla termostater är öppna blir det varmt inne ska man justera på värme kurvan i vp och inte med termostaterna. Har för mig att jag läst ett bra inlägg hur ctc funkar här på forumet men hittar inte tråden. Som standard startar kompressorn när tempen i nedre pannan är lika som tempen på framledningen sen går kompressorn tills tempen i undre tanken ligger 5 grader över börvärde på framledningen men var fjärde start går kompressorn tills tempen i övre pannan är uppe i 55 grader(tror jag) så att det ska bli tillräckligt hett vv. Kan säkert ha fel på en del grejer men det finns säkert nån som rättar till detaljerna *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2012, 14:19:51 »
48 grader framledningstemperatur när det är ungefär noll grader ute verkar helt fel. Det borde bli olidligt varmt inne. Vad är det för temperatur pÃ¥ returledningarna? Radiatorreturen bör vara 5-10 grader svalare än inloppet. Jag undrar om det kan vara dÃ¥lig cirkulation i systemet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2012, 14:28:29 »
Minsta framledningtemperatur ställde jag upp dag nummer två vi bodde i huset eftersom jag inte tyckte att det blev nå skillnad på värmen när jag ökade framledningstemp vid -15c. Från början var Minsta framledningstemp = FRÅN, Så den ska jag ställa tillbaka till från.

Vart kollar jag retur temeraturen då? på ena röret nere i källaren sitter det en röd sak med en sladd till. Det är väl cirkulationpumpen antar jag? Den borde man isåfall kunna ställa om så cirkulationen ökar?


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2012, 14:32:45 »
Du kan ställa min framledning på från så länge. om du känner på rören som går ut till huset är dom riktigt hetta och returen ska vara märkbart kallare är du säker på att cirkulationspumpen snurrar man brukar kunna lyssna på den när man ändrar farten så hör man om den går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2012, 14:54:09 »
Du kan ställa min framledning på från så länge. om du känner på rören som går ut till huset är dom riktigt hetta och returen ska vara märkbart kallare är du säker på att cirkulationspumpen snurrar man brukar kunna lyssna på den när man ändrar farten så hör man om den går.

Cirkulationpumpen snurrar, det hörs. Vet dock inte hur mycket/fort den pumpar? Vet inte heller hur fort den borde pumpa. Justerar man det på stora skruven mitt på?

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #16 skrivet: 04 januari 2012, 15:30:41 »
Har nu varit ner i källaren ytterligare..
Framledningstemperatur vid -15c: 60c.
Temperatur el: 45c
Min framledningstemperatur: FRÃ…N
Max elpatron: 0.0kWh

Med andra ord så borde all "elvärme" vara avstängd?
Vad kommer att hända?
Kommer det bli kallt inne?
Kommer varmvattnet försvinna?
Hur fort borde jag märka skillnad på värmen inne i huset?

När displayen är i "viloläge" när det står Ecoheat 8.5K en och temperatur, är det det aktuella framledningstemperaturen eller är det nått annat?


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #17 skrivet: 04 januari 2012, 15:56:56 »
Det tar nog tills i morn innan du märker skillnad på värmen för nu är det så varmt så vp borde klara sig själv tycker en 8.5 kw ska vara hyffsat till dit hus. Du blir inte utan vv men det kan bli lite svalare. Om du känner på radiatorena i huset hur många grader skiljer det på uppe samt nere.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #18 skrivet: 04 januari 2012, 16:03:00 »

Vart kollar jag retur temeraturen då? på ena röret nere i källaren sitter det en röd sak med en sladd till. Det är väl cirkulationpumpen antar jag? Den borde man isåfall kunna ställa om så cirkulationen ökar?

Det går att ställa om den men det är inte säkert att den är orsaken till problemet. Eftersom rörmokaren kopplade varmvattenberedaren fel kan det vara annat fel i installationen också. Med tanke på att vattnet till radiatorerna 48 grader när det är noll grader ute, huset är tilläggsisolerat med treglasfönster och det ändå inte blir för varmt inne, skulle jag börja med att titta över radiatorsystemet. Det kan vara bristande cirkulation, det kan vara "kortslutning" av cirkulationen. Det kan rent av vara så att några radiatorer är felaktigt inkopplade, att vattnet går in i botten av radiatorn.

Jag skulle börja med att kontrollera att ingående vatten till alla radiatorer är varmt, att det är en märkbar temperaturskillnad, 5-10 grader, mellan ingående och utgående rör till radiatorerna. Det skall inte vara samma temperatur, det betyder kortslutning av cirkulationen vilket betyder att värmepumpen får arbeta vid för hög temperatur. Returen skall inte heller vara nästan rumstemperatur, det betyder att radiatorns kapacitet utnyttjas dåligt. Jag är rätt säker på att radiatorsystemet aldrig blev intrimmat efter installationen.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #19 skrivet: 04 januari 2012, 16:08:47 »
Man undrar ju hur han lyckats koppla beredaren sÃ¥ den värmde huset  Sc:,h mÃ¥ste satt den före vp och vp slinga värmde radiatorvattnet bakvägen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #20 skrivet: 04 januari 2012, 16:11:07 »
Det tar nog tills i morn innan du märker skillnad på värmen för nu är det så varmt så vp borde klara sig själv tycker en 8.5 kw ska vara hyffsat till dit hus. Du blir inte utan vv men det kan bli lite svalare. Om du känner på radiatorena i huset hur många grader skiljer det på uppe samt nere.

Vore ju lite jobbigt och vakna imorgon och inse att det är kallt inne...
Temperatur nere ligger på drygt 18-19 grader som det är nu, uppe är det 20-21 grader. Mycket av värmen som går uppåt så jag har nu ställt ner radiatorerna lite på övervåningen.

Så jag behöver alltså inte oroa mig att värmen eller varmvatten försvinner när elen är inställd på 0kWh?
Isåfall får jag styck imorgonbitti när tjejen ska duscha! :(

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #21 skrivet: 04 januari 2012, 16:14:51 »
Det går att ställa om den men det är inte säkert att den är orsaken till problemet. Eftersom rörmokaren kopplade varmvattenberedaren fel kan det vara annat fel i installationen också. Med tanke på att vattnet till radiatorerna 48 grader när det är noll grader ute, huset är tilläggsisolerat med treglasfönster och det ändå inte blir för varmt inne, skulle jag börja med att titta över radiatorsystemet. Det kan vara bristande cirkulation, det kan vara "kortslutning" av cirkulationen. Det kan rent av vara så att några radiatorer är felaktigt inkopplade, att vattnet går in i botten av radiatorn.

Jag skulle börja med att kontrollera att ingående vatten till alla radiatorer är varmt, att det är en märkbar temperaturskillnad, 5-10 grader, mellan ingående och utgående rör till radiatorerna. Det skall inte vara samma temperatur, det betyder kortslutning av cirkulationen vilket betyder att värmepumpen får arbeta vid för hög temperatur. Returen skall inte heller vara nästan rumstemperatur, det betyder att radiatorns kapacitet utnyttjas dåligt. Jag är rätt säker på att radiatorsystemet aldrig blev intrimmat efter installationen.

Hur mäter man enklast temeraturen på ingående och utgående rör till radiatorerna då? finns det någon speciell temperaturgivare man kan sätta runt eller hålla mot rören eller så?
Vad menas med att radiatorsystemet inte är intrimmat? Nått man kan göra själv?

Ber om ursäkt för korkade frågor! :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #22 skrivet: 04 januari 2012, 16:22:55 »
Det enklaste är en ir pistol köper man på clas olsson eller liknande för nån hundring men det är svårt att mäta på blanka rör så där kan man sätta en bit tejp att mäta på. Men till att börja med kan du nog känna med handen så att det är en skillnad på in ut som inte ska vara för stor. Du bör i alla fall känna om det är nått element som är kallt eller där hela är jämnvarmt nedre delen ska vara svalare. Men eftersom du verkar köra ut riktigt varmt vatten bör nått element ha dålig cirkulation eller så har du små tunna element har du nån bild på dom så man får se.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #23 skrivet: 04 januari 2012, 16:44:15 »
Det enklaste är en ir pistol köper man på clas olsson eller liknande för nån hundring men det är svårt att mäta på blanka rör så där kan man sätta en bit tejp att mäta på. Men till att börja med kan du nog känna med handen så att det är en skillnad på in ut som inte ska vara för stor. Du bör i alla fall känna om det är nått element som är kallt eller där hela är jämnvarmt nedre delen ska vara svalare. Men eftersom du verkar köra ut riktigt varmt vatten bör nått element ha dålig cirkulation eller så har du små tunna element har du nån bild på dom så man får se.

Efter att jag nu ställt ner framledningstemp vid -15c till 60c och stäng av elpatronvärme så är det inte så hög framledningstemperaturen på vattnet in i huset.
dock känner man en liten skillnad på värmen i rören som går in till radiatorerna.

Radiatorerna i vardagsrumm (2st) och övervåning (4st) är av denna modell. Den högra av dom två rören som går in i botten är lite varmare än vad det vänstra är. Skiljer inte mycket men säkert ett par grader.



Radiatorerna i köket (2st) är av denna modell, samma med vattenrören där, högra lite varmare än vänstra.



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #24 skrivet: 04 januari 2012, 17:03:09 »
Raddarna i vardagsrummet ser ju riktigt bra ut  Thumbsup men i köket är det sämre men har du hyffat öppen planlösning sÃ¥ brukar temperaturerna jämna ut sig om raddarna i köket avger lite för lite värme. Det är bara att sänka kurvan sÃ¥ mycket det gÃ¥r tills det blir kallt inne och skaffa en termometer och justera in raddarna sÃ¥ det skiljer ca 5 grader pÃ¥ den minsta och lite mera ca 7 grader där det sitter en stor radiator sÃ¥ blir mog elräkningarna mindre ska du se  Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #25 skrivet: 04 januari 2012, 17:14:07 »
justera in raddarna sÃ¥ det skiljer ca 5 grader pÃ¥ den minsta och lite mera ca 7 grader där det sitter en stor radiator sÃ¥ blir mog elräkningarna mindre ska du se  Thumbsup

stämmer det att man ska ha ca 7° diff på radiatorerna. om man kör ett shuntat system?
jag lyckas inte med det... vid 0° har jag ca 2-3° diff. och blir det kallare då ökar tempdiffen så vid ca -10° har jag en diff på ca 5-6°. funderar lite på detta om man ska strypa eller hur det fungerar med ett shuntat system.???

Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #26 skrivet: 04 januari 2012, 17:19:59 »
Bra fråga tror man ska ha ungefär den vanliga diffen så man inte får för varmt vatten tillbaka till tanken men tror det viktiga är att inte vattnet går rakt igenom nån radiator helt utan diff. Men för vps skull är det väl den andra cp som ska justeras så diffen ligger på 7-8 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #27 skrivet: 04 januari 2012, 17:31:23 »
ja så är det nog. och i detta fall när framledningstemperaturen är hög. så måste returen försökas få ner så lågt som möjligt. för att inte skapa problem.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #28 skrivet: 04 januari 2012, 18:33:04 »
Va ner och tittade till värmepumpen nyss. Framledningstemperaturen är 43-44 grader nu. (Om det är den som visas när displayen är i "viloläge"?)
Fortfarande 19-20 grader inne, och fortfarande varmvatten..

Var även ut och kollade elstolpen igen, sedan klockan 10:34 till 17:55 har det gått åt 19Kwh! Då har jag kört 3 maskiner med tvätt och en laddning i diskmaskinen. Har ingen riktig koll på när jag stängde av elpatronen i värmepumpen men räknar man lite på hur mycket el som har gått nu så har jag en snittförbrukning på 60,7kWh / Dygn istället för 127,6kWh /Dygn!
Hälten så mycket el, hälften så dyrt :)

Hoppas att det fortfarande är varmt inne imorgon och att det fortfarande finns varmvatten :)
Varför har elpatronen gått in och värmt hela tiden fast den inte behövt?
Hur låg ute temperatur tror ni att jag klarar innan jag måste slå på elpatronen igen?

Håller tummarna på att värmen bli kvar hela natten!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #29 skrivet: 04 januari 2012, 18:40:16 »
Om man ställer för hög temp i pannan sÃ¥ klarar inte kompressorn av att leverera dÃ¥ gÃ¥r den enbart pÃ¥ elpatron- Tror max framledning frÃ¥n kompressorn är 55 grader och max som returen tillbaka fÃ¥r vara är 48 grader därför är det viktigt med lÃ¥g kurva och lÃ¥g temp i pannan och spetsa med elberedaren om det blir dÃ¥ligt med vv men koppla rätt  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #30 skrivet: 04 januari 2012, 18:58:03 »
Om man ställer för hög temp i pannan sÃ¥ klarar inte kompressorn av att leverera dÃ¥ gÃ¥r den enbart pÃ¥ elpatron- Tror max framledning frÃ¥n kompressorn är 55 grader och max som returen tillbaka fÃ¥r vara är 48 grader därför är det viktigt med lÃ¥g kurva och lÃ¥g temp i pannan och spetsa med elberedaren om det blir dÃ¥ligt med vv men koppla rätt  *vinkar*

Vi håller tummarna för att det blir bra som det är nu :) Annars får man ta hit en riktigt röris som gör det rätt ;)

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #31 skrivet: 04 januari 2012, 19:02:51 »
ecoheat bryr sig inte om returtemperaturen. är bara vp -givaren som styr start/stop.
går även att öka VPmax. men ej att rekommendera.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #32 skrivet: 04 januari 2012, 19:05:08 »
Men vid 48 grader in till vp bryter den väl på hög retur eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #33 skrivet: 04 januari 2012, 19:06:35 »
Men vid 48 grader in till vp bryter den väl på hög retur eller ?

finns ingen givare som känner det pÃ¥ ecoheat.  bara ecoair och ecopart som har givare för vp in/ut
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #34 skrivet: 04 januari 2012, 19:33:59 »
Hur blir det för mig då om jag eldar? Hjälper det till att sänka elförbrukningen något eller är blir det bara för mysfaktorn skull? Jag tänkte mest eftersom värmepumpen inte fattar att det blir varmt inne och fortfarande skickar ur lika mycket värme till huset. Ända skillnaden blir väl att vattnet inte kyls ner lika fort inne i huset?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #35 skrivet: 04 januari 2012, 19:53:39 »
detta står i manualen... Värmepumpen arbetar med radiatorreturtemperaturer upp till cirka 48°C (lägre tempe- ratur om ATA aktiveras) och lämnar som mest 55°C. EcoHeat tar visserligen ingen skada av högre returtemperaturer, men kompressorn stoppas och den önskade besparingen uteblir.

men jag vet inte vart den känner av det. för det finns inga givare för verken VP in/ut eller radiatorretur.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #36 skrivet: 04 januari 2012, 20:06:27 »
Hur blir det för mig då om jag eldar? Hjälper det till att sänka elförbrukningen något eller är blir det bara för mysfaktorn skull? Jag tänkte mest eftersom värmepumpen inte fattar att det blir varmt inne och fortfarande skickar ur lika mycket värme till huset. Ända skillnaden blir väl att vattnet inte kyls ner lika fort inne i huset?

Du kan efter att du har justerat in rätt kurvlutning använda termostater på radiatorerna närmast kamin då kommer den stänga av dom radiatorerna när du eldar och du spar pengar och ett alternativ är att när inte vp orkar värma huset med kompressorn får du elda så du får rätt temp inne istället för att aktivera elpatron.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #37 skrivet: 04 januari 2012, 20:15:46 »
 Thumbsup

Hur mycket ska man ställa ner temperaturen när man åker bort 2 veckor då?
Man vet ju inte hur kallt det blir!
Och sen kanske man går med vinst & förlust där eftersom man måste få upp värmen i huset igen när man kommer hem...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #38 skrivet: 04 januari 2012, 20:21:07 »
Jag skulle inte ställa ner nånting men vet du vad du gör kan du ju ställa ner några grader och spara några hundra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #39 skrivet: 04 januari 2012, 20:34:39 »
Jag skulle inte ställa ner nånting men vet du vad du gör kan du ju ställa ner några grader och spara några hundra.

Golvvärmen i badrummen stänger jag ju av och öppnar dörrarna in dit istället.. Då borde jag spara några pengar iallafall :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #40 skrivet: 04 januari 2012, 22:03:21 »
detta står i manualen... Värmepumpen arbetar med radiatorreturtemperaturer upp till cirka 48°C (lägre tempe- ratur om ATA aktiveras) och lämnar som mest 55°C. EcoHeat tar visserligen ingen skada av högre returtemperaturer, men kompressorn stoppas och den önskade besparingen uteblir.

men jag vet inte vart den känner av det. för det finns inga givare för verken VP in/ut eller radiatorretur.

Det borde finnas en givare för VP-ut, men temperaturen visas inte i nån meny.
I den kodade menyn sÃ¥ kan man ju ställa max pÃ¥ VP-ut sÃ¥ dÃ¥ mÃ¥ste det väl finnas en givare för detta ocksÃ¥.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #41 skrivet: 04 januari 2012, 22:14:05 »
nej det sitter ingen vp ut pÃ¥ ecoheat.  i kodade menyn kan du VPmax och VPmin m.m.
det är VP-givaren som styr, den sitter i ett dykrör i mitten av nedre delen av tanken.
jag testade nyss att köra VP-max 58°. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15055.90

« Senast ändrad: 04 januari 2012, 22:16:33 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #42 skrivet: 04 januari 2012, 22:18:45 »
Kan man ställa vp max till vad man vill ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #43 skrivet: 04 januari 2012, 22:20:54 »
Kan man ställa vp max till vad man vill ?

max 65°
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #44 skrivet: 04 januari 2012, 22:25:57 »
Vad är det som begränsar tempen de flesta nyare vp går ju till 65 grader varför inte med en gammal vp. Har du vågat prova 65 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #45 skrivet: 04 januari 2012, 22:28:53 »
Vad är det som begränsar tempen de flesta nyare vp går ju till 65 grader varför inte med en gammal vp. Har du vågat prova 65 grader.

vet ej.. och jag har inte vågat prova. kör normalt bara till 51° för att köra så skonsamt som möjligt med pumpen.
vill att den ska hålla några år Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #46 skrivet: 04 januari 2012, 22:34:20 »
Är nog bäst det är den byggd för max 55 grader finns det antagligen en anledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #47 skrivet: 05 januari 2012, 08:11:42 »
Vaknade imorse och det var 18-19 grader inne :) Det känns bra! :) Jag har dock sökt förgäves efter en instruktionsbok till värmepumpen... Finns pÃ¥ CTC´s hemsida som är till för ECO Heact 8.5 osv, men det är inte samma som jag har  :o  Har jag nÃ¥gon udda modell? Eller är den för gammal? Jag har ju inte ens hälften av inställningarna pÃ¥ menyn som finns pÃ¥ dom ecoheat jag har hittat instruktioner till... :( Jag har fel knappsatts och fel display..  :'(

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #48 skrivet: 05 januari 2012, 09:41:57 »
Om du har en äldre modell kanske inte min förklaring hur den funkar är helt korrekt. Men kurvan ska hållas så låg som möjligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #49 skrivet: 05 januari 2012, 09:46:15 »
nej det är dåligt av ctc att ta bort dom gamla manualerna.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #50 skrivet: 05 januari 2012, 09:49:28 »
Går säkert att få en manual via mejl bara att prova *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #51 skrivet: 05 januari 2012, 09:53:50 »
hittade en dock ej pÃ¥ svenska  ;). http://www.ctc.no/userfiles/EcoHeat_FDV.pdf
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #52 skrivet: 05 januari 2012, 10:15:12 »
Tack!

Jag skickade även ett mejl till CTC, frågade även vad dom har att tillägga om den där extra varmvattensberedaren :)

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #53 skrivet: 05 januari 2012, 10:17:43 »
har du VVC? (varmvattencirkulationssystem) med anledning utav CP på sidan av VP
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #54 skrivet: 05 januari 2012, 10:22:02 »
kan du ta någon bild på rördragningarna? så kanske man någon här kan lista ut hur det är installerat.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #55 skrivet: 05 januari 2012, 10:25:49 »
Den verkar funka ungefär som de nyare men jag tror inte den kör upp tempen i övre panna vid var fjärde start utan övre pannan värms med el. blir blir det så kallt så den behöver spetsa med el då öppnar shunten mot övre pannan och värmer huset delvis med el men du har inte så stort hus och en ganska kraftig vp så blir det rätt intrimmat kanske inte det blir så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #56 skrivet: 05 januari 2012, 10:27:28 »
har du VVC? (varmvattencirkulationssystem) med anledning utav CP på sidan av VP

Brukar inte cp sitta på utsidan på ctc ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #57 skrivet: 05 januari 2012, 10:32:52 »
Brukar inte cp sitta på utsidan på ctc ?
jo visst.. men den ser ut att sitta ansluten på kallvatten. och tar strömmen från ett vanligt uttag.
inte för jag förstår varför det är kopplat så.
cp till radiatorerna borde vara ansluten i VP. eller?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #58 skrivet: 05 januari 2012, 10:34:12 »
jo visst.. men den ser ut att sitta ansluten på kallvatten. och tar strömmen från ett vanligt uttag.
cp till radiatorerna borde vara ansluten i VP. eller?

Det ser ut att vara en Wilo VVC-pump. Liknar den jag har i Dalarna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #59 skrivet: 05 januari 2012, 10:35:53 »
Dessutom sitter det en till cp till höger på bilden bara man tittar riktigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #60 skrivet: 05 januari 2012, 11:07:02 »
Håller på laddar upp bilder nu.
Vet inte vad ni ville ha bilder på så det blev lite överallt! Jag skulle ju inte bli förvånad om något är felkopplat :) Annars får nån som kan och bor i närheten gärna komma hit och titta så bjuder jag på kaffe ;)

Och så testade jag att fylla bubbel badkaret nu också.... Det gick inte så värstans bra... Varmvattnet tog slut :( Dvs. även värmen i elementen försvann :( varmvattnet ur kran håller pinsamma 22ºC....

Hur blir det om jag slår på elpatronen igen? Nu har jag ju stängt ner till till 0.0kWh!?

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #61 skrivet: 05 januari 2012, 11:13:05 »
Här är länk för bilderna!
Vill nu ha nå andra bilder är det bara säga till så ordnar jag :)

http://www.pixbox.se/alb_show_id1238309_page0.html#.TwV3b6Kdliw.email

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #62 skrivet: 05 januari 2012, 11:22:42 »
säker på att VVB var fel kopplade? tycker det kan se rätt ut.
har du kulvert? vad är förlusterna i den?  hur mycket kan VVC dra?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #63 skrivet: 05 januari 2012, 11:26:36 »
säker på att VVB var fel kopplade? tycker det kan se rätt ut.
har du kulvert? vad är förlusterna i den?  hur mycket kan VVC dra?
Jag vet inte om den var felkopplad.. Var ägaren av huset som trodde/sa det eftersom det gick Ã¥t en jävla massa el...  Värmepumpen stÃ¥r i källaren pÃ¥ ett hus som ligger drygt 15 meter frÃ¥n huset där vi bor i. SÃ¥ nÃ¥gon slags förlust blir det säkert.
Där rören kommer in i huset är det ett stort svart isolerat rör som alla rören är dragna i. Det ligger nergrävt i backen.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #64 skrivet: 05 januari 2012, 11:32:11 »
kanske varit bättre att ha VVB inne där ni bor och skippat VVC.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #65 skrivet: 05 januari 2012, 11:46:35 »
kanske varit bättre att ha VVB inne där ni bor och skippat VVC.
Ja...
Jag vet inte hur mycket man förlorar på att ha VVC igång? Och den kanske går att stänga av nu när vi åker bort i två veckor? Bara rycka ur sladden till den gröna pumpen och stänga kranen då?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #66 skrivet: 05 januari 2012, 11:51:29 »
Det är ganska roligt när ni säger att "jag körde bara till  51ºC för jag vill spara pÃ¥ pumpen".

Eldar du bara lite papper i pannan eller spisen så att det inte sliter på den?
Drar du ur kontakten på kylskåpet så att den skall hålla längre?
Växlar du från 2:an till 5:an på bilen så den inte varvar för mycket?
Stänger du av TV:n kl.8 för att den skall hålla längre?
Släcker du lamporna för att spara på dom?

Bara löjligt. Kör pumpen så länge den håller.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #67 skrivet: 05 januari 2012, 12:21:44 »
Är väl ingen som tänkt byta pump före den är trasig utan vi tänker köra den sÃ¥ länge den hÃ¥ller men varför inte ge den bra förutsättningar till ett lÃ¥ngt liv. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #68 skrivet: 05 januari 2012, 12:23:43 »
Här har vi ett videoklipp som kanske ger en bättre inblick i hur rören är dragna :)

http://www.youtube.com/watch?v=0WIF28HdiTo&feature=youtu.be

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #69 skrivet: 05 januari 2012, 12:38:26 »
ser bra ut de där... rören som går till kulverten, det varmaste är matningen från shunten till radiatorerna.
mellen varma är framledning VVC. det kallaste är returen från radiatorerna. plast PEX slangen är returen VVC.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #70 skrivet: 05 januari 2012, 12:56:33 »
ser bra ut de där... rören som går till kulverten, det varmaste är matningen från shunten till radiatorerna.
mellen varma är framledning VVC. det kallaste är returen från radiatorerna. plast PEX slangen är returen VVC.

Skönt :)
Men rören som går till extra VVB då? Som nu är förbikopplad? Va dom rätt kopplade när den var ikopplad? Och isåfall varför hade han så hög elräkning? Va det bara någon inställning som var fel?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #71 skrivet: 05 januari 2012, 13:46:52 »
tror det var rätt kopplat. röret som går från blandningsventilen (VP) ska sitta på KV eller blå på VVB.det högra röret vid VVB, ser det ut som.

det vänstra röret på VVB, VV eller röd . ska kopplas på röret som går via kulverten.

ser rätt ut om det är kopplat rätt på VVB.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #72 skrivet: 05 januari 2012, 14:04:22 »
tror det var rätt kopplat. röret som går från blandningsventilen (VP) ska sitta på KV eller blå på VVB.det högra röret vid VVB, ser det ut som.

det vänstra röret på VVB, VV eller röd . ska kopplas på röret som går via kulverten.

ser rätt ut om det är kopplat rätt på VVB.

Varför gick då all denna ström åt? Måste ju varit felinställt bara? Han hade bara stoppat i sladden och startat apparaten...
För mig sÃ¥ drar den ocksÃ¥ onödigt mycket ström när jag hade elpatronen igÃ¥ng... Nu har jag ställt ner effekten pÃ¥ elen till 0kw och elförbrukningen har blivit ca 50% mindre! (FrÃ¥n tot: 127kWh/Dygn till drygt 60kWh/Dygn)  Har fortfarande samma värme inne i huset och fortfarande varmvatten. Varför har han dragit all dessa el för!?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #73 skrivet: 05 januari 2012, 14:21:39 »
du har hör framledningstemperatur. och med el patronen aktiv så går elpatronen ganska mycket.
sen VVC på det med en heldel förluster antar jag.
elpatronen hÃ¥ller 7° över framledningsbör i pannan. =har du framledningsbör 48° sÃ¥ jobbar elpatronen mellan55-57°. och VP jobbar mellan 48-53°.  och det jag kan se som en risk med VVC om det inte är sÃ¥ stora förluster pÃ¥ vägen. är att vattnet som lämnar pannan är ca 55°, gÃ¥r in till bostadshuset och vänder och där inte har förlorat mer än 2-3° (vet inte om det är möjligt.)när det gÃ¥r in i pumpen igen sÃ¥ är den temperaturen högre än vad temperaturen är i vp tanken. dÃ¥ finns risk att vattnet frÃ¥n VVC kan värma vp tank delen. och kompressoren hindras dÃ¥ att starta. = onödigt mycket el spetts.

om dÃ¥ ocksÃ¥ VVB har varit inkopplad med kanske 70-80°  kanske du fÃ¥tt in 60° vatten i vp delen. med mer el spetts.

och då har du i princip värmt radiator systemet med VVB!? Sc:,h
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #74 skrivet: 05 januari 2012, 14:26:46 »
VVC skulle bara ha cirkulerat via VVB. tror jag.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #75 skrivet: 05 januari 2012, 14:29:13 »
Kan du inte flytta vv beredaren in till huset och skippa vvc dÃ¥ kan du ha en vettig inställning pÃ¥ vp och fÃ¥ mycket vv och det kostar antagligen inte mÃ¥nga kronor per Ã¥r att spetsa upp tempen. Du hade 50000 tim pÃ¥ kompressorn samt 38000 kwh elspets tror jag det var + att elberedaren ev har värmt bakvägen hur gammal är vp. En normal drifttid är runt 4000 tim per Ã¥r och jag har hört att en kompressor bör hÃ¥lla ca 70000 tim. Med sÃ¥ mÃ¥nga drifrtimmar verkar ju kompressorn gÃ¥tt en hel del trots allt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #76 skrivet: 05 januari 2012, 14:30:47 »
du har hör framledningstemperatur. och med el patronen aktiv så går elpatronen ganska mycket.
sen VVC på det med en heldel förluster antar jag.
elpatronen hÃ¥ller 7° över framledningsbör i pannan. =har du framledningsbör 48° sÃ¥ jobbar elpatronen mellan55-57°. och VP jobbar mellan 48-53°.  och det jag kan se som en risk med VVC om det inte är sÃ¥ stora förluster pÃ¥ vägen. är att vattnet som lämnar pannan är ca 55°, gÃ¥r in till bostadshuset och vänder och där inte har förlorat mer än 2-3° (vet inte om det är möjligt.)när det gÃ¥r in i pumpen igen sÃ¥ är den temperaturen högre än vad temperaturen är i vp tanken. dÃ¥ finns risk att vattnet frÃ¥n VVC kan värma vp tank delen. och kompressoren hindras dÃ¥ att starta. = onödigt mycket el spetts.

om dÃ¥ ocksÃ¥ VVB har varit inkopplad med kanske 70-80°  kanske du fÃ¥tt in 60° vatten i vp delen. med mer el spetts.

och då har du i princip värmt radiator systemet med VVB!? Sc:,h

Jag vet inte hur det fungerar..
Han sa iallafall att det hade varit felkopplat så att VVB värmde vatten+radiator systemet, det var därför VVB kopplades bort. Och jag tyckte att elförbrukningen var för mycket och stängde då av elen helt i pannan så drar pannan 60kWh mindre /dygn... Det måste ju finnas nån inställning som gör att vatten+radiatorer värms med endast pumpen (som det är nu) Men att elpatronen går in och hjälper till när det går åt mycket varmvatten eller krävs mer vatten till radiatorerna än vad pumpen klarar av..

Med andra ord så vill jag ha elpatronen inaktiv så länge som pumpen fortfarande klarar av mina behov.

Vad för inställningar ska jag ändra?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #77 skrivet: 05 januari 2012, 14:47:12 »
http://www.ctc.no/userfiles/EcoHeat_FDV.pdf         
sid 31
så ska VVC vara kopplat
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #78 skrivet: 05 januari 2012, 14:48:59 »
Kan du inte flytta vv beredaren in till huset och skippa vvc dÃ¥ kan du ha en vettig inställning pÃ¥ vp och fÃ¥ mycket vv och det kostar antagligen inte mÃ¥nga kronor per Ã¥r att spetsa upp tempen. Du hade 50000 tim pÃ¥ kompressorn samt 38000 kwh elspets tror jag det var + att elberedaren ev har värmt bakvägen hur gammal är vp. En normal drifttid är runt 4000 tim per Ã¥r och jag har hört att en kompressor bör hÃ¥lla ca 70000 tim. Med sÃ¥ mÃ¥nga drifrtimmar verkar ju kompressorn gÃ¥tt en hel del trots allt  Sc:,h
Totala drifttiden igår var: 50691h
Totala drifttiden nu är: 50719h
Kompressor senaste 24h : 11h 58min
Kompressor starter senaste 24h: 54st
Alltså måste den totala drifttiden menas med totalt hur många timmar som själva värmepumpen har varit igång, inte hur många timmar kompressor gått.
Program är: 579961401
Datum: 03-01-16

Så den verkar vara många år gammal, eller kan det vara så att det är en gammal mjukvara? Jag har för mig att han instalerade pumpen -05 eller -06

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #79 skrivet: 05 januari 2012, 15:28:36 »
Totala drifttiden säger att den varit igång i snart 6 år. Så då borde den vara installerad våren 2006.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #80 skrivet: 05 januari 2012, 15:29:14 »
Inställningarna på pumpen som är sen igår och håller dryga 19-20 ºC inne är följande:

Max Effekt Elpanna: 0.0kWh
Temperatur Elpanna: 50ºC
Shuntfördröjning: 180min (Vad är detta??)
Framledningstemperatur vid -15ºC ute: 58ºC
Max framledningstemperatur: 70ºC
Min framledningstemperatur: FRÃ…N

Går jag då in i Diagnos så står det följande:
Framledningstemperatur: 45ºC
Börvärde: 45ºC

Elpanna: 48ºC
Börvärde: 52ºC

värmepump: 52ºC
Börvärde: 50ºC

I mina ögon/öron är detta mest bara siffror... Men vad säger ni? Helt åt helvete eller är jag på väg åt rätt håll?
Vad gör jag om jag vill bada imorgon kväll? Testade fylla badkaret imorse, Efter att knappt halva badkaret var fyllt så försvann temperaturen på vattnet... Badkaret rymmer ca 350l vatten!

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #81 skrivet: 05 januari 2012, 15:30:19 »
Totala drifttiden säger att den varit igång i snart 6 år. Så då borde den vara installerad våren 2006.
Okej! :) Varför sÃ¥ gammal programvara dÃ¥?  :D

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #82 skrivet: 05 januari 2012, 15:40:26 »
Inställningarna på pumpen som är sen igår och håller dryga 19-20 ºC inne är följande:

Max Effekt Elpanna: 0.0kWh
Temperatur Elpanna: 50ºC
Shuntfördröjning: 180min (Vad är detta??)
Framledningstemperatur vid -15ºC ute: 58ºC
Max framledningstemperatur: 70ºC
Min framledningstemperatur: FRÃ…N

Går jag då in i Diagnos så står det följande:
Framledningstemperatur: 45ºC
Börvärde: 45ºC

Elpanna: 48ºC
Börvärde: 52ºC

värmepump: 52ºC
Börvärde: 50ºC

I mina ögon/öron är detta mest bara siffror... Men vad säger ni? Helt åt helvete eller är jag på väg åt rätt håll?
Vad gör jag om jag vill bada imorgon kväll? Testade fylla badkaret imorse, Efter att knappt halva badkaret var fyllt så försvann temperaturen på vattnet... Badkaret rymmer ca 350l vatten!

ser OK ut.   
shuntfördröjning  är hur lÃ¥ngtid som shunten väntar innan den öppnar till pann delen.
och tar el spetts till radiatorerna.

när du ska tappa upp stora mängder VV så bör du tappa vattnet i ett lågt tempo.
men risken är att du måste aktivera elpatronen ett tag innan du ska tappa upp ett bad.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #83 skrivet: 05 januari 2012, 16:07:56 »
Kommentarer till filmen 20120105_113231.mp4 på YouTube:

Tid
0:34   4-vägs bivalent shunt.
0:35   Shuntmotor
0:43   Anslutning till radiatorretur och till botten av tanken. Används för att blanda in svalare vatten till framledningen ifall det är för varmt frÃ¥n tanken.
0:47   Anslutning till mitten av tanken för VPvärmt radiatorvatten
(Elpatronvärmt spetsvärmevatten till radiatorkrets hämtas direkt under shunten i toppen av tanken)

0:56  BlÃ¥ ratt är pÃ¥fyllning för radiatorkrets och expansionskärl
0:57  Svart ratt är avstänging till i pannan inkommande kallvatten

2:06  Varmvattencirkulationspump (VVC)

2:30  Brineslinga med pÃ¥fyllnadskoppel för mark/bergslinga
 (smutsfilter finns innanför frigolitisolering)
2:35  Expansionskärl brine

2:55  Röret som du hÃ¥ller handen pÃ¥ är spillvattenrör för varmvattnets säkerhetsventil
3:13  Den svarta klumpen är blandningsventil sÃ¥ att man inte ska kunna fÃ¥ för varmt varmvatten ut till tappställen.

4:42  Principen var tidigare att värmepumpen skulle förvärma varmvattnet sÃ¥ mycket som möjligt för att vid behov värmas ytterligare av den nu bortkkopplade varmvattenberedaren.

Så för att få mycket varmvatten måste du koppla in varmvattenberedaren igen.
Eller som Kullabacken skriver tappa varmvatten mycket långsamt alternativt sätta på elpatronen igen.

Håller med Smurfen att bästa lösningen skulle vara att försöka sätta in varmvattenberedaren i huset och skippa varmvattencirkulationen, alternativt ha en fjärrstyrning på VVC när den behövs eller ha den påslagen vissa tider med timer.

Programversionen kanske inte behövde uppdateras sedan 2003 för att allt fungerade som man tänkt sig, eller så är det en gammal värmepump som fanns hos installatören.
« Senast ändrad: 05 januari 2012, 16:09:49 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #84 skrivet: 05 januari 2012, 16:28:12 »
Kommentarer till filmen 20120105_113231.mp4 på YouTube:

Tid
0:34   4-vägs bivalent shunt.
0:35   Shuntmotor
0:43   Anslutning till radiatorretur och till botten av tanken. Används för att blanda in svalare vatten till framledningen ifall det är för varmt frÃ¥n tanken.
0:47   Anslutning till mitten av tanken för VPvärmt radiatorvatten
(Elpatronvärmt spetsvärmevatten till radiatorkrets hämtas direkt under shunten i toppen av tanken)

0:56  BlÃ¥ ratt är pÃ¥fyllning för radiatorkrets och expansionskärl
0:57  Svart ratt är avstänging till i pannan inkommande kallvatten

2:06  Varmvattencirkulationspump (VVC)

2:30  Brineslinga med pÃ¥fyllnadskoppel för mark/bergslinga
 (smutsfilter finns innanför frigolitisolering)
2:35  Expansionskärl brine

2:55  Röret som du hÃ¥ller handen pÃ¥ är spillvattenrör för varmvattnets säkerhetsventil
3:13  Den svarta klumpen är blandningsventil sÃ¥ att man inte ska kunna fÃ¥ för varmt varmvatten ut till tappställen.

4:42  Principen var tidigare att värmepumpen skulle förvärma varmvattnet sÃ¥ mycket som möjligt för att vid behov värmas ytterligare av den nu bortkkopplade varmvattenberedaren.

Så för att få mycket varmvatten måste du koppla in varmvattenberedaren igen.
Eller som Kullabacken skriver tappa varmvatten mycket långsamt alternativt sätta på elpatronen igen.

Håller med Smurfen att bästa lösningen skulle vara att försöka sätta in varmvattenberedaren i huset och skippa varmvattencirkulationen, alternativt ha en fjärrstyrning på VVC när den behövs eller ha den påslagen vissa tider med timer.

Programversionen kanske inte behövde uppdateras sedan 2003 för att allt fungerade som man tänkt sig, eller så är det en gammal värmepump som fanns hos installatören.

Klockren förklaring!!  Thumbsup

Nu har man iallafall lite bättre koll på vad man bor ihop med ;)
Så vill jag bada t.ex imorgon så skulle det vara säkrast att slå på elpatronen i pumpen på t.ex 6.0kw? Ska man öka temperaturen i "elpannan" då också för att få mer varmvatten?
SÃ¥ VVB som stÃ¥r till vänster har alltsÃ¥ varit rätt ikopplad hela tiden? Det är bara nÃ¥ inställningar som han har gjort fel?  :o   IsÃ¥fall törs man ju inte berätta det för honom...  huvuddunk  Och ang VVC, gÃ¥r det att sätta en timer pÃ¥ strömtilförseln till gröna VVC pumpen? SÃ¥ den gÃ¥r vissa tider, t.ex 1-2 timmar pÃ¥ morgonen, när man ska göra sig i ordning innan jobbet. Och t.ex kl17-22 när man är hemma pÃ¥ kvällen? Eller tänker jag fel? IsÃ¥fall borde man ju kunna spara lite pengar pÃ¥ det sättet eftersom man slipper nedkylningen som blir där + den lilla strömmen pumpen drar. Och strömen till den pumpen borde jag väl ocksÃ¥ kunna stänga av helt när jag Ã¥ker bort 2 veckor?

Och jag läste någonstans att K:et som står i Displayen står för att pumpen är inställd på Sommarläge?! Är det något som går att ändra på min? Eller har jag bara läst fel om vad K:et står för?

Tack för alla bra svar och bra förklaringar! Börjar ljusna lite nu :)
« Senast ändrad: 05 januari 2012, 16:35:18 av goransson89 »

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #85 skrivet: 05 januari 2012, 16:44:53 »
SÃ¥ VVB som stÃ¥r till vänster har alltsÃ¥ varit rätt ikopplad hela tiden? Det är bara nÃ¥ inställningar som han har gjort fel?  :o   IsÃ¥fall törs man ju inte berätta det för honom...  huvuddunk  Och ang VVC, gÃ¥r det att sätta en timer pÃ¥ strömtilförseln till gröna VVC pumpen? SÃ¥ den gÃ¥r vissa tider, t.ex 1-2 timmar pÃ¥ morgonen, när man ska göra sig i ordning innan jobbet. Och t.ex kl17-22 när man är hemma pÃ¥ kvällen? Eller tänker jag fel? IsÃ¥fall borde man ju kunna spara lite pengar pÃ¥ det sättet eftersom man slipper nedkylningen som blir där + den lilla strömmen pumpen drar. Och strömen till den pumpen borde jag väl ocksÃ¥ kunna stänga av helt när jag Ã¥ker bort 2 veckor?

Nej! Varmvattenberedaren har inte varit rätt inkopplad. Man har tagit VVC returen och kört in den via kallvattenanslutningen in i värmepumpen. Därmed så har VVB indirekt värmt tanken i värmepumpen.
Rätt inkoppling är som Kullabacken hänvisade till i CTC manualen sid 31.

Principen är att värmepumpen ska förvärma så mycket som möjligt och därefter ska varmvattenberedaren toppa upp det till lagom temperatur.
Efter varmvattenberedaren ska dessutom en blandningsventil finnas så att man inte riskerar att få ut skållhett vatten ut i dusch och handfat.

Hade man gjort rätt vid installationen hade man lagt varmvattencirkulationen över varmvattenberedaren och inte över värmepumpen. Samt att blandningsventilen hade varit efter varmvattenberedaren.
Dvs man hade fått göra om hela kallvattenanslutningen till värmepumpen för att får rätt funktion.

mvh
« Senast ändrad: 05 januari 2012, 16:46:43 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #86 skrivet: 05 januari 2012, 16:55:41 »
Nej! Varmvattenberedaren har inte varit rätt inkopplad. Man har tagit VVC returen och kört in den via kallvattenanslutningen in i värmepumpen. Därmed så har VVB indirekt värmt tanken i värmepumpen.
Rätt inkoppling är som Kullabacken hänvisade till i CTC manualen sid 31.

Principen är att värmepumpen ska förvärma så mycket som möjligt och därefter ska varmvattenberedaren toppa upp det till lagom temperatur.
Efter varmvattenberedaren ska dessutom en blandningsventil finnas så att man inte riskerar att få ut skållhett vatten ut i dusch och handfat.

Hade man gjort rätt vid installationen hade man lagt varmvattencirkulationen över varmvattenberedaren och inte över värmepumpen. Samt att blandningsventilen hade varit efter varmvattenberedaren.
Dvs man hade fått göra om hela kallvattenanslutningen till värmepumpen för att får rätt funktion.

mvh

SÃ¥.... Vill jag koppla in VVB nu sÃ¥ mÃ¥ste jag alltsÃ¥ ta hit en röris och bygga om massor där nere? Men om jag nu lÃ¥ter det vara som det är nere i källaren. (För där är väl allt rätt nu va?  :-\ ) Och sätter VVB inne i huset som mÃ¥nga här rekomenderar. DÃ¥ borde jag kunna "kapa" röret där varmvatten kommer in i huset nu och sätta VVB emellan bara i princip?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #87 skrivet: 05 januari 2012, 17:27:58 »
Edit:
En rättelse. Det är inte varmvattenberedaren som är problemet utan inkopplingen av varmvattencirkulationen.

Hela kallvattenanslutningen till värmepumpen behöver inte göras om. Se bara till att blandningsventilen på värmepumpen inte gör att varmvattenberedaren får ljummet istället för varmt vatten så den behöver toppa även fast det egentligen inte behövs.

Flyttar du in varmvattenberedaren i huset och tar bort varmvattencirkulationen så är det inte så mycket mer än så vid värmepumpen.

Inne i huset gör man en koppling enligt normerna vid VVB med säkerhetsventil/spillrör och blandningsventil ansluten till kallvatten.

« Senast ändrad: 05 januari 2012, 17:44:23 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #88 skrivet: 05 januari 2012, 19:10:39 »
Edit:
En rättelse. Det är inte varmvattenberedaren som är problemet utan inkopplingen av varmvattencirkulationen.

Hela kallvattenanslutningen till värmepumpen behöver inte göras om. Se bara till att blandningsventilen på värmepumpen inte gör att varmvattenberedaren får ljummet istället för varmt vatten så den behöver toppa även fast det egentligen inte behövs.

Flyttar du in varmvattenberedaren i huset och tar bort varmvattencirkulationen så är det inte så mycket mer än så vid värmepumpen.

Inne i huset gör man en koppling enligt normerna vid VVB med säkerhetsventil/spillrör och blandningsventil ansluten till kallvatten.

Kanon :) Men det får bli ett projekt sen när vi köper huset ;)
Men vad säger du om min idé med timer till VVC-pumpen då? :) Bara bryta elen?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #89 skrivet: 05 januari 2012, 19:25:50 »
Timer är den enklaste och snabbaste lösningen. Om det inte blir stor självcirkulation genom VVC slingan så kommer hela systemet fungera bättre med avstängd VVC.
Sedan kan du få lite ro att fundera och göra ändringar när det är lite bättre förutsättningar för det, t ex till våren/sommaren när det blir lite varmare ute.

Det värsta som kan hända är att du får vänta på varmvattnet en stund om inte VVC pumpen är påslagen och varmvatten behövs.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #90 skrivet: 05 januari 2012, 19:46:14 »
Timer är den enklaste och snabbaste lösningen. Om det inte blir stor självcirkulation genom VVC slingan så kommer hela systemet fungera bättre med avstängd VVC.
Sedan kan du få lite ro att fundera och göra ändringar när det är lite bättre förutsättningar för det, t ex till våren/sommaren när det blir lite varmare ute.

Det värsta som kan hända är att du får vänta på varmvattnet en stund om inte VVC pumpen är påslagen och varmvatten behövs.

Kanon! Då springer jag ner med en timer nu direkt :) Det är ju ingen som använder vattnet mitt på dagarna. Och är man hemma mycket nån helg så är det rätt lätt att gå ner och bara stänga av timern och sätta på den sen igen :)

Tack!

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #91 skrivet: 05 januari 2012, 20:38:06 »
Timer monterad nu! Blev även en till bilen så tjejen slipper skrapa rutorna imorgon :)
Timern blev inställd på att ge ut ström mellan kl: 05:00 - 06:45 eftersom det ska dushas och grejer innan jobbet. Och sen ställde jag den på 16:00 - 23:00 så det finns varmvatten när man kommer hem efter jobbet tills man går och lägger sig.. Ska man sen upp mitt i natten och pinka får man väl spola ett tag eller tvätta i kallvatten antar jag ;)
Själva Cirkulationpumpen drar 22W... Så räknar man då lite på en månad. (31 dagar)
22x24=528x31=16,368kWh
Nu blir det istället:
22x9=198x31=6,138kWh!
Besparingen på en månad blir alltså 10,230kWh, på ett år blir det 122,76kWh!?
Tittar man på resultatet så känns det som att jag har räknat massor fel... Men det kanske kan stämma?
Och då har jag BARA räknat på elen som går åt till att driva VVC pumpen... Inte hur mycket man sparar i temperaturförlust genom att slippa VVC 15h / dygn :)
« Senast ändrad: 05 januari 2012, 20:46:36 av goransson89 »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #92 skrivet: 05 januari 2012, 21:34:30 »
Timer är den enklaste och snabbaste lösningen. Om det inte blir stor självcirkulation genom VVC slingan så kommer hela systemet fungera bättre med avstängd VVC.
Sedan kan du få lite ro att fundera och göra ändringar när det är lite bättre förutsättningar för det, t ex till våren/sommaren när det blir lite varmare ute.

Det värsta som kan hända är att du får vänta på varmvattnet en stund om inte VVC pumpen är påslagen och varmvatten behövs.

Wilos VVC-pumpar har inbyggd backventil, åtminstone har den jag installerade det, så det bör inte vara nån risk för självcirkulation.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #93 skrivet: 06 januari 2012, 20:48:18 »
Okej  Thumbsup

Men nu på Tisdag åker vi ju bort två veckor... Törs man lämna värmepumpen med elpatron på 0.0kw i två veckor? Vad händer om det blir 10-20 -ºC ??

VVC Borde ju kunna vara avstäng två veckor utan minsta problem?


Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #94 skrivet: 07 januari 2012, 00:03:07 »
Ikväll skulle vi bada bubbel! :) Vred på vredet till 65-70ºC Gick även in i menyn och ändrade värmepatron till max 6.0kw istället för 0.0kw. Och ställde även upp temperaturen i eltank till 60ºC istället för 50ºC

Fyllde badet med ac 350L 40ºC vatten :) Tände lite ljus och satt på lite bra musik... Allt frid och fröjd till tjejen kom upp och gnällde på att vattnet var "skitigt!" Hon satte sig i, men fortsatte gnälla... Detta slutade med att hon nu ligger i sängen skitsur och jag sitter här :)

Jag tappade upp vatten imorse för att prova och det räckte till ett bad på 40ºC (Vilket det gjorde med eltillskott) Det var inte alls så "skitigt" vatten då.

I mina ögon så var vattnet inte skitigt, dock var det väldigt grumligt så det såg rätt ofräsht ut...
Varför blir det grumligt/skitigt? Kan det vara för att jag fyllde badet imorse+dush+diskmaskin+toa x antal ggr+ fylla igen? Kan det bli grumligt vatten i brunnen då? Tror det är egen borrad brunn här ute...

Det var iallafall förklaringen jag gav till henne :)

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #95 skrivet: 07 januari 2012, 08:14:45 »
I vår kåk har vi fruktansvärt gamla ledningar av järnrör som är tämligen fyllda med mangan och tappar jag mycket och på full sprutt tex när vi knäskurar golven så vill det gärna följa med ut i hinken så att vattnet blir grumligt. Vi delar den djupborrade brunnen tillsammans med 11 hushåll plus ett lantbruk så det tappas friskt ur källan.
Ditt hus hade stått tomt ett tag om jag fattat rätt så då kanske blivit avlagringar som följt med nu när det blivit bebott.
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #96 skrivet: 07 januari 2012, 09:05:02 »
I vår kåk har vi fruktansvärt gamla ledningar av järnrör som är tämligen fyllda med mangan och tappar jag mycket och på full sprutt tex när vi knäskurar golven så vill det gärna följa med ut i hinken så att vattnet blir grumligt. Vi delar den djupborrade brunnen tillsammans med 11 hushåll plus ett lantbruk så det tappas friskt ur källan.
Ditt hus hade stått tomt ett tag om jag fattat rätt så då kanske blivit avlagringar som följt med nu när det blivit bebott.

Borde inte det ha kommit ut tidigare? :) Och hur är det med att temperaturen på VV ska vara över 50-55ºC för att slippa bakterier?
För det är väl "temperatur i eltank" som bestämmer hur varm vatten jag får?
Den står nu på 50ºC Man kanske skulle ha den högre?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #97 skrivet: 07 januari 2012, 15:26:29 »
Okej  Thumbsup

Men nu på Tisdag åker vi ju bort två veckor... Törs man lämna värmepumpen med elpatron på 0.0kw i två veckor? Vad händer om det blir 10-20 -ºC ??

VVC Borde ju kunna vara avstäng två veckor utan minsta problem?

Skulle inte lämna huset så länge utan elpatron. Med VVC avstängd kommer den inte heller jobba i onödan på samma sätt som tidigare.
Om 50ºC funkat utan att den gått in så mycket så kan den väl stå på det?


På vilket sätt är vattnet "grumligt och skitigt"?
Är det röd eller brunfärgat eller att det är som svart sand på botten av karet? Eller att vattnet är mjölkvitt av små luftbubblor?

Vet du vad det är för material i vattenledningarna i huset? Koppar eller galvat järn?
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #98 skrivet: 07 januari 2012, 15:41:30 »
Skulle inte lämna huset så länge utan elpatron. Med VVC avstängd kommer den inte heller jobba i onödan på samma sätt som tidigare.
Om 50ºC funkat utan att den gått in så mycket så kan den väl stå på det?


På vilket sätt är vattnet "grumligt och skitigt"?
Är det röd eller brunfärgat eller att det är som svart sand på botten av karet? Eller att vattnet är mjölkvitt av små luftbubblor?

Vet du vad det är för material i vattenledningarna i huset? Koppar eller galvat järn?

Tittar man statistik så har den uppenbarligen gått väldigt mycket på el sen den var ny...
38509kWh Till Eldrift
24503kWh Till Kompressor
50771h Total Drifttid

Då fanns det även en extra VVB från början som togs bort för 1,5 vecka sen.
För ganska precis 1 vecka sen stängde jag av elpatronen helt och gick från en daglig elförbrukning på i snitt ca 127kWh /Dygn
till ca 60kWh/Dygn
(Utläst från elmätaren)
SÃ¥ självklart är jag orolig att den ska dra 130kWh / dygn när vi är borta...  huvuddunk

Så om jag ställer temperatur i eltank på t.ex 40 grader när jag åker bort och slår på elpatronen på t.ex max 3.0kw så borde den väl nästan aldrig gå på elpatronen? Eller tänker jag fel?

Ang vattnet så var det mer gul brunt.. Jag har googlat runt lite och det skulle kunna vara att regnvatten kommit ner i brunnen.
Rör och ledningar i huset vet jag inte vad det är för material... Jag tror allt är utbytt 2005.
Vattnet sÃ¥g ju bra ut häromdagen innan jag tappat upp badet 2ggr..  a:gl
« Senast ändrad: 07 januari 2012, 21:28:27 av goransson89 »

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #99 skrivet: 07 januari 2012, 17:33:07 »
Just nu är det -7ºC ute. 18-19ºC inne nere, 20-21ºC uppe. Värmepumpen är då inställd på:
Framledningstemperatur vid -15ºC = 60ºC
Värmepump av vid utetemperatur: 20ºC
Aktuell framledningstemperatur tror jag låg på 49ºC när jag tittade sist.

Jag tycker det känns som att det är gränsfall hög värmekurva för att hÃ¥lla 18-19ºC inne?  :o
Eller har jag fel?

Vad händer när det blir -15ºC ute? DÃ¥ vill pumpen ha en framledningstemperatur pÃ¥ 60ºC?   Sc:,h

Värmepumpen utan extra hjälp av elpatronen klarar väl bara 55ºC??  :-[
I inställningarna där man får gå in med kod så kan man ställa in max temepratur på värmepumpen. (Den står just nu på 55ºC) Vad händer om jag ökar den? Orkar pumpen utan el då? Eller haverar kompressorn? :S

Hur mycket el gör eran Ecoheat av med i snitt per dygn utan elpatron?
Vi gör av med ca 60Kwh/Dygn för Värme+VV+Hushållsel... Hushållselen är det inte mycket alls av i dagsläget. Typ 5 lågenergilampor, kyl&frys, 2 bärbara datorer...
Jag funderar pÃ¥ om det är den där j*vla golvvärmen i badrummen som gör att det gÃ¥r Ã¥t sÃ¥ förbannat mycket el?!?   fiR:

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #100 skrivet: 09 januari 2012, 22:05:23 »
Imorgon bitti ger vi oss av...

Tror att det är något stort fel på värmesystemet i huset... :(

Jag har en HÖG värmekurva nu. (60ºC Framledningstemperatur vid -15ºC) Det är nu -7ºC ute.
+19ºC i vardagsrummet ovanför ena radiatorn, i den delen där dom 2 radiatorerna sitter i köket är det +17ºC
Andra ändan på köket är det +16ºC. I hallen är det +15ºC...
Ska det vara så när framledningstemperaturen är 50-51ºC?!

Känns sjukt :(

Värmepumpen klarar väl bara 55ºC utan eltillskott.. Så runt typ -11ºC el -12ºC ute så är det kört med "billig" värme?

Jag får en känsla av att radiatorsystemet på nedervåningen är underdimensitionerat... Ska man till med fler radiatorer eller är det dags att ställa in el element i hall och kök? Jag skulle gärna vilja ligga runt +20ºC eller +21ºC inne utan eltillskott... :(

Vad jag förstått så ska jag mäta temperaturer på inlopp + utlopp på radiatorerna?
Ska köpa en IR teremometer när jag kommer hem, ta kort på alla rör, alla radiatorer, och anteckna temeraturer så får ni hjälpa mig att avgöra vad som ska göras för att slippa frysa i vinter. :)

Hoppas VP klarar sig utan mig nu i hela TVÅ veckor. Elpatronen är påslagen nu iallafall och får vara det medans jag är borta.

Och idag när jag slog på Elpatronen så ökade temperaturen i "Elpannan" till 61ºC fast i inställningarna hade jag ställt in den på 40ºC, testade även 30ºC men inget resultat? Varför?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #101 skrivet: 09 januari 2012, 22:11:34 »
Det är faktiskt billigare att låta vp värma så mycket den kan utan el och spetsa med separata elelement men det kanske inte är så praktiskt alla gånger.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #102 skrivet: 09 januari 2012, 22:14:46 »
Det är faktiskt billigare att låta vp värma så mycket den kan utan el och spetsa med separata elelement men det kanske inte är så praktiskt alla gånger.

Men varför så dålig värme?
Alla andra här verkar ha 21-22ºC inne och ingen elförbrukning alls!
Enligt mina beräkningar nu så kommer jag hamna på runt 3000-3500kWh/månad och det skulle hålla 0ºC eller några minus ute.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #103 skrivet: 10 januari 2012, 09:21:57 »
Men varför så dålig värme?
Alla andra här verkar ha 21-22ºC inne och ingen elförbrukning alls!
Enligt mina beräkningar nu så kommer jag hamna på runt 3000-3500kWh/månad och det skulle hålla 0ºC eller några minus ute.

Du har tyvärr ett högtemp värmesystem, små klena radiatorer funkar dåligt tillsammans med en värmepump, speciellt CTC behöver vettiga grejer. Tyvärr är det inte ovanligt att sånt här händer, men med facit i hand så borde den som installerade grejerna satsat på pellets eller sett till att byta ut radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #104 skrivet: 10 januari 2012, 10:39:00 »
Enligt första inlägget i tråden var det nya radiatorer. Det verkar inte rimligt att man installerar radiatorer som gör det värmessystemet till ett högtemperatursystem samtidigt som man sätter in en värmepump. Fast ibland händer konstiga saker.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #105 skrivet: 10 januari 2012, 14:27:05 »
Enligt första inlägget i tråden var det nya radiatorer. Det verkar inte rimligt att man installerar radiatorer som gör det värmessystemet till ett högtemperatursystem samtidigt som man sätter in en värmepump. Fast ibland händer konstiga saker.

Jo, nu sÃ¥g jag detta, vilket gör det hela ännu mer mysko.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #106 skrivet: 25 januari 2012, 18:57:06 »
Hej igen!
Han köpte värmepumpen och renoverade huset samtidigt. SÃ¥ radiatorerna monterades dÃ¥, jag tror inte ens att det fanns nÃ¥gra innan, och alla rör och allt är nytt! Men helt klart känns det som att själva radiatorsystemet är underdimensitionerat. Framförallt pÃ¥ nedervÃ¥ningen. Jag har nu en väldigt hög värmekurva, nu har jag ställt upp den till 65ºC vid -15ºC ute.....   Detta gör att vi fÃ¥r dryga 19ºC grader i vardagsrummet, 17ºC i den delen i köket där radiatorerna sitter, den andra delen hÃ¥ller drygt 16ºC och hallen hÃ¥ller 15ºC övervÃ¥ningen är 19-20ºC Sjukt :(

Nu är det -6ºC ute... Vad händer när det blir -15ºC eller typ -12-13ºC ute då framledningstemperaturen kommer att vara runt 60ºC och värmepumpen klarar väl bara 55ºC utan eltillskott?
I inställningarna finns det "max temperatur värmepump" den är inställd på 55ºC, vad händer om jag ökar den till t.ex 65ºC? Går det sönder då?

:)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #107 skrivet: 25 januari 2012, 19:04:07 »
Kolla att alla radiatorer är varma, kolla även att de är ljumma nertill, speciellt på nedervåningen. Om flödet tar nån genväg och resten av radiatorerna får dåligt flöde så blir det helt klart kallare inne.

Ställer du upp max temp värmepump så kommer den slitas ut fortare. Det finns även risk att den kommer lösa på högtryckspressostaten eller hög hetgastemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #108 skrivet: 25 januari 2012, 19:15:50 »
Kolla att alla radiatorer är varma, kolla även att de är ljumma nertill, speciellt på nedervåningen. Om flödet tar nån genväg och resten av radiatorerna får dåligt flöde så blir det helt klart kallare inne.

Ställer du upp max temp värmepump så kommer den slitas ut fortare. Det finns även risk att den kommer lösa på högtryckspressostaten eller hög hetgastemp.

Jag ska köpa en IR teremometer så snart jag har vägarna förbi stan och en vettig affär :) Sen blir det papper,penna,kamera,maskeringstejp,ir-mätare & grogg en fredagskväll så ska jag ta alla temperaturer överallt på rör in & ut från radiatorer, temperatur uppe och nere på radiatorer och så ska jag lägga upp det här så får ni säga vad ni tycker och tänker :)

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #109 skrivet: 25 januari 2012, 20:28:51 »
Kom och tänka på en sak....

Jag har ju berättat förut att det känns som att det inte blir någon skillnad på värmen i huset hur mycket jag än ställer upp värmekurvan... Jag hade den på 50ºC vid -15ºC ute förut och det var samma värme inne i huset...

Det jag funderat på nu är att eftersom radiatorsystemet förmodligen är underdimensitionerat så är det ju för dåligt med radiatorer alt. för dålig luftcirkulation..

Alla termostater står fullt öppna på radiatorerna, men hur fungerar en termostat? Är det som en vattenkran: av eller på? Mer eller mindre? Eller är det just vad det låter som en termostat?

Isåfall kanske det kan vara så att termostaterna på radiatorerna tycker att det är tillräckligt varmt och stryper då vattenflödet?

Jag har sett att andra har tagit bort termostaterna? Blir det fullt ös då hela tiden så den inte stryper när den tycker att det är tillräckligt varmt?

Skulle det bli fel att göra sÃ¥? Jag mÃ¥ste ju fÃ¥ mycket bättre värme i huset? För som det är nu blir det inte varmare hur jag än gör. 

Vi har en bordfläkt som jag brukar ställa på lite olika ställen för att få bättre cirkulation på luften, det brukar hjälpa lite granna...

Hur tar man bort termostaterna? Och borde jag göra det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #110 skrivet: 26 januari 2012, 08:22:06 »
Ta en bild på en av dem och lägg upp.
Sen termostater spärras så de bara går att öppna till ett visst läge, kolla även att så inte är fallet?

Sen stryper radiatortermostater flödet gradvis då inställd temperatur är uppnådd.
Golvvärmetermostater är on/off.
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 08:25:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #111 skrivet: 26 januari 2012, 17:23:10 »
Ta en bild på en av dem och lägg upp.
Sen termostater spärras så de bara går att öppna till ett visst läge, kolla även att så inte är fallet?

Sen stryper radiatortermostater flödet gradvis då inställd temperatur är uppnådd.
Golvvärmetermostater är on/off.






Det går inte att vrida nå mera iallafall och jag hittar ingen spärr av nå slag heller :(

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #112 skrivet: 26 januari 2012, 19:07:01 »
9 är max på de där, om du vill kan du lossa termostaten på muttern närmast själva ratten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #113 skrivet: 26 januari 2012, 20:50:42 »
9 är max på de där, om du vill kan du lossa termostaten på muttern närmast själva ratten.

Blir det nå skillnad då?

Jag tänkte på om man kanske skulle försöka lufta alla radiatorer också? Vet att man fick göra det i lägenheten ibland, det bör man väl kanske göra här med?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #114 skrivet: 26 januari 2012, 21:04:11 »
Blir det nå skillnad då?

Jag tänkte på om man kanske skulle försöka lufta alla radiatorer också? Vet att man fick göra det i lägenheten ibland, det bör man väl kanske göra här med?

Troligen blir det ingen skillnad utan termostater.
Att lufta radiatorerna är en bra idé, göm inte bort att fylla på trycket mellan luftningarna om det kommer nån luft.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #115 skrivet: 26 januari 2012, 21:14:58 »
Troligen blir det ingen skillnad utan termostater.
Att lufta radiatorerna är en bra idé, göm inte bort att fylla på trycket mellan luftningarna om det kommer nån luft.

Nu är alla termostater borta och alla radiatorer är luftade... Fanns ingen luft i någon av dom :( Dock så radiatorn på ena gästrummet på övervåningen betydligt kallare än dom andra. Vissa dagar är det nästan iskallt.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #116 skrivet: 27 januari 2012, 06:12:07 »
Jag fattar inte! När jag gick upp nu imorse så var det 16ºC på hela nedervåningen med -2ºC ute... Känns som att bordsfläkten som nu står mitt på golvet gör mer skada än nytta :(

Jag har en värmekurva på 70ºC vid -15ºC ute borde vara varmt satan tycker jag :)

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #117 skrivet: 29 januari 2012, 19:55:02 »
Hmm... Har nu inhandlat Ir-termometer och mätt framledning och retur till & från radiatorerna... Skiljer drygt 10-15 ºC på de flesta.
SÃ¥ det är väl bara justera tänkte jag och tog bort täcklocket och skruvade med 10mm insextnyckel utan resultat! Efter ytterligare forskning sÃ¥ visade det sig att det var en "avstängningsventil"  huvuddunk

Nu vet jag iallafall var jag ska justera och hur :) Dock saknar jag "MMA Förinställningsverktyg FN2" hittade några ställen på nätet som sålde för dryga 40:- dock med en frakt på 150:-!? Nått tips på vad som funkar istället för den?

Temperaturen ska mellan framledning och retur ska väl vara runt 5 ºC ? Men så lite som möjligt måste vara bättre va?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #118 skrivet: 30 januari 2012, 20:38:18 »
Har du kollat hastigheten på cirkulationspumpen? Brukar gå att ställa den i tre steg med ett vred på elkopplingslådan.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #119 skrivet: 31 januari 2012, 17:00:04 »
Har du kollat hastigheten på cirkulationspumpen? Brukar gå att ställa den i tre steg med ett vred på elkopplingslådan.

Ja, där finns 3 olika hastigheter, pumpen står på läge 3 alltså högsta.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #120 skrivet: 31 januari 2012, 17:54:33 »
Jag var nyss nere och titta till vÃ¥ran VP.... Kompressor senaste 24h = 0min, Kompressorstarter senaste 24h = 0st, ?!? Framledningstempen var 45ºC men lägsta tillÃ¥tna Framledningstemperatur är 51ºC.... Kompressor var igÃ¥ng när jag var nere enligt vad displayen säger och det lät som sÃ¥ ocksÃ¥. Elpatronen har jag stängt av sen  förut.

Tjejen dushade samtidigt som jag var nere, kan vara så att den inte orkar värma VV + Framledning samtidigt med bara kompressorn, därför tempen är så låg?

Men varför stÃ¥r det 0min?! Skulle kompressor inte gÃ¥tt alls senaste 24h sÃ¥ skulle det vara kallt i huset  huvuddunk

Finns inga fel alls, och inga fel senaste 24h heller.. VARFÖR?!   :-\

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #121 skrivet: 31 januari 2012, 20:08:51 »
Har för mig om att det är nÃ¥n bugg i styren sÃ¥ kompressorn mÃ¥ste stoppa för att drifttiden ska summeras.  :-\
Om det är 0 starter så summeras aldrig drifttiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #122 skrivet: 31 januari 2012, 22:13:45 »
Har för mig om att det är nÃ¥n bugg i styren sÃ¥ kompressorn mÃ¥ste stoppa för att drifttiden ska summeras.  :-\
Om det är 0 starter så summeras aldrig drifttiden.

SÃ¥ med andra ord har kompressorn gÃ¥tt konstant senaste 24h?  :o

Kom nyss hem efter att ha lämnat huset själv i 3 timmar..
15 grader i huset, kollade genast VP. Hade då en felkod!

KOMPR FASFÖLJD
LARM RESET

Bröt strömmen till VP och startade om den sen började den gÃ¥ igen, Framledningtemperaturen är nu 28 ºC  >:(

Kollade instruktionsboken och den säger då följande:
Faserna till Ecoheat är anslutna så att kompressorn går åt fel håll.
Slå ifrån strömmen och skifta två av faserna.


Så enligt instruktionsboken så har någon varit här och bytt plats på 2 faser?

Varför blev det sÃ¥? Och kommer det hända igen?  huvuddunk

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #123 skrivet: 01 februari 2012, 08:27:00 »
Troligen hade den gått konstant i 24 h.

Larmet om fel fasföljd kan inträffa om en fas faller bort.
Vet du om nån micklat med strömmen?
Jag tror larmet skulle återkomma efter omstart av VP om det verkligen vore fel fasföljd, sånt kan hända om elnätsbolaget gör nåt underhåll på elnätet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #124 skrivet: 01 februari 2012, 17:11:20 »
Troligen hade den gått konstant i 24 h.

Larmet om fel fasföljd kan inträffa om en fas faller bort.
Vet du om nån micklat med strömmen?
Jag tror larmet skulle återkomma efter omstart av VP om det verkligen vore fel fasföljd, sånt kan hända om elnätsbolaget gör nåt underhåll på elnätet.

Ingen har varit här och micklat nÃ¥tt vad jag vet.. Startade om pumpen igÃ¥r och nu gÃ¥r den fortfarande iallafall :) SÃ¥ hoppas det bara var en engÃ¥ngs grejj  *roflmao*

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #125 skrivet: 09 februari 2012, 21:23:13 »
Hej igen!

Jag har inte fått tag på någon "injusteringnyckel FN2" så jag kan justera radiatorsystemet. :(
Alla ställen som säljer på nätet ska ha 140:- i frakt, känns lite surt för en grej som kostar 36:-

Framledningstemp vid -15ºC är fortfarande 70ºC, och elpatronen är fortfarande av, fick ha den på några dagar förra veckan när det var riktigt kallt ute. Har även fått upp en takfläkt i vardagsrummet, så det är hyffsad innertemperatur när det är några minus ute, men går ner ner under -10ºC ute så börjar det bli kallt.
Just nu är det -17ºC ute och ingen elpatron, det var -12ºC ute när jag kom hem, då var det 15ºC i hallen och 19,5ºC i vardagsrummet. Det är bara tända en brasa det första man gör när man kommer hem så man får lite varmare :) Radiatorerna i vardagsrummet skiljer 15ºC uppe & nere, (detta som kallas delta va?)
När jag väl får tag på en FN2 nyckel och justerar detta till 5-7ºC som det borde vara, blir det någon större skillnad på värmen inne då? Och blir det sämre värme i övriga radiatorer?

Detta forum har varit till JÄTTE mycket hjälp! Helt underbara människor, tusen tack!  studs


Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #126 skrivet: 09 februari 2012, 21:31:43 »
Kom på en sak till, på etiketten som sitter på VPn så står det ju Produkt: CTC Ecoheat 8,5
MEN 8,5 är överstryket på tushpenna?! På samma lapp står det även Märkeffekt: 12,2KW
Effekt eltillsatts: 9kw osv,osv

Kan det vara så att pumpen i själva verket är en Ecoheat 12? Istället för en Ecoheat 8,5?
Eller står märkeffekten för nå annat?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #127 skrivet: 09 februari 2012, 23:36:24 »
Hej igen!

Jag har inte fått tag på någon "injusteringnyckel FN2" så jag kan justera radiatorsystemet. :(
Alla ställen som säljer på nätet ska ha 140:- i frakt, känns lite surt för en grej som kostar 36:-
Tips: Jag bad min röris att beställa en Ã¥t mig. OK var beskedet, men sen ville han inte ha betalt utan jag har fÃ¥tt lÃ¥na den pÃ¥ obestämd tid!  :) :) Och det är inte bara nyckeln utan komplett med den graderade skivan, mycket bra sak, du vet dÃ¥ vilket flöde du har ställt in sÃ¥ det är lätt att justera allt eftersom.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #128 skrivet: 10 februari 2012, 08:21:13 »
Kom på en sak till, på etiketten som sitter på VPn så står det ju Produkt: CTC Ecoheat 8,5
MEN 8,5 är överstryket på tushpenna?! På samma lapp står det även Märkeffekt: 12,2KW
Effekt eltillsatts: 9kw osv,osv

Kan det vara så att pumpen i själva verket är en Ecoheat 12? Istället för en Ecoheat 8,5?
Eller står märkeffekten för nå annat?

Märkeffekt är hur mycket den drar totalt, om eltilsatsen är 9 kW så fattas 3,2 kW upp till 12,2.
Men jag vet inte vad kompressorn i en 8,5 har för märkeffekt?
8,5 är dessutom vad den ger i värmeeffekt, den drar ca 1/3 av detta.
Kolla om det inte står på själva kompressorn?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #129 skrivet: 10 februari 2012, 16:00:53 »
Märkeffekt är hur mycket den drar totalt, om eltilsatsen är 9 kW så fattas 3,2 kW upp till 12,2.
Men jag vet inte vad kompressorn i en 8,5 har för märkeffekt?
8,5 är dessutom vad den ger i värmeeffekt, den drar ca 1/3 av detta.
Kolla om det inte står på själva kompressorn?

Kompressorn är på 2,2kW... Iallafall vad som står i displayen när kompressorn går :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #130 skrivet: 10 februari 2012, 17:10:35 »
Då är det nog en 8.5 kw.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #131 skrivet: 10 februari 2012, 18:08:12 »
Okej :)

Vi hade -17ºC hela natten... Ingen fröjd att vakna imorse  ::) 17ºC grader i vardagsrum, 14ºC i hall, 15ºC i köket  knUp

VP klarar en framledningstemp pÃ¥ ca 50-52ºC utan TS, är detta normalt?   ???


Hur mycket varmare får jag i huset om jag justerar in radiatorerna rätt?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #132 skrivet: 10 februari 2012, 18:30:17 »
Min vp klarar ca 48 grader och med det håller vi 21 grader inne till ca -18 grader så det finns inget normalt beror på huset och radiatorerna *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #133 skrivet: 10 februari 2012, 18:57:33 »
Min vp klarar ca 48 grader och med det håller vi 21 grader inne till ca -18 grader så det finns inget normalt beror på huset och radiatorerna *vinkar*

Hur många radiatorer har du?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #134 skrivet: 10 februari 2012, 20:14:37 »
8 st på 1 våningen som går fullt 4 st övre plan ganska mycket strypta 4 st i källaren varav 3 st mycket strypta *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #135 skrivet: 10 februari 2012, 20:42:49 »
8 st på 1 våningen som går fullt 4 st övre plan ganska mycket strypta 4 st i källaren varav 3 st mycket strypta *vinkar*

Somliga har det bra  ;D

Själv har jag 4 st på nedervåningen, 2 st "dubbelpanel" 2st "enkelpanel" och så har vi 4 st på övervåninge 2 dubbel och 2 enkel där med...

Uppe är det iaf hyffsat varmt. :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #136 skrivet: 10 februari 2012, 20:45:11 »
Har enkla radiatorer nästan överallt men ska nog byta några på 1 plan ev i sommar *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #137 skrivet: 10 februari 2012, 23:59:43 »
Har enkla radiatorer nästan överallt men ska nog byta några på 1 plan ev i sommar *vinkar*

Ska man bo kvar här till nästa vinter sÃ¥ lär jag montera flera radiatorer nere..  ???

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #138 skrivet: 11 februari 2012, 16:47:04 »
Ska man bo kvar här till nästa vinter sÃ¥ lär jag montera flera radiatorer nere..  ???
Tips: Jag har också 2 våningar och en oeldad källare och har funnit att jämn värme uppe/nere får jag med 3 gånger mera raddar (effekt) på bottenvåningen än på övervåningen.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #139 skrivet: 09 maj 2012, 19:22:12 »
Satt och läste igenom lite gammalt  :)

Jag har överlevt vintern med min gamla pump!  tummenupp

Och för att få varmvatten när framledningen är låg så har jag ställt upp "Temperatur vp min" till 39°C
Så nu har vi varmvatten för att klara dushar och sånt. Dock ej för att bada eftersom elpatronen är avstängd.

Så för att koppla in vvb igen så är det bara koppla ihop rören igen. Men för att få vvc att fungera bra krävs mer åtgärder.

Om jag kopplar den så att vvc tar vatten från utloppet från vvb och skickar tillbaka vattnet till inloppet på vvb kommer det funka bra då? Visserligen kommer vvb att få värma all värmeförslut som blir, men det måste ju bli bättre än att skicka in det i botten på tanken i vp som nu?


Tusen tack för att hjälp föresten!  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!