0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan väl inte vara så svårt att trolla fram ett benstativ till en vp
Möjligen kan den lokala smeden trolla fram en förhöjningsmodul/benstativ, dock är det så att vare sig IVT/Bosch, Nibe eller de andra "stora" leverantörerna tar fram detta till sina nya modeller. Har man som jag och tusentals andra en gammal bottenansluten panna så får man antingen flytta pannan till annan plats eller välja en "gammal" modell (typ bosch cc160) till vilka det finns förhöjningsmoduler. Förvisso går det ju att svetsa ihop lite järnskrot att ställa den på men jag tycker inte att det är för mycket begärt att IVT med flera tog fram anpassade förhöjningsmoduler.@gbakÄr det en IVT-förhöjningssats? Finns det något "IVT"-nummer på den?
Min spontana reaktion när kompressorn i utedelen startar är att det låter en hel del från baksidan av utedelen.Ljudet går in emot husväggen, tyvärr också rakt in i tvättstugan/pannrummet.Ett vinande ljud fortplantas också genom de blanka kopparrören rakt in i innerdelen. Borde inte rören ha isolerats/dämpats med något? Flexslang kanske skulle avhjälpa en hel del! Kan kanske finnas lite luft kvar i systemet också.Framsidan av utedelen är dock väldigt tyst, det viner bara lite av luftdraget.
Jag har haft denna i två månader nu. Det var ju deprimerande att höra att din låter lika mycket som min. Vi hör den faktiskt i hela huset när den går. Precis som du säger går ljudet in mot husväggen. IVT var här idag i ett annat ärende, då påpekade jag det störande ljudet också - även det vinande ljudet. Han skulle kolla lite och höra av sig, han tyckte inte att det lät riktigt rätt... Hade hoppats att något satt löst eller så, men har du samma lär det ju inte vara så.
Sumo89:Har du aktiverat valet "Alltid på varmvatten ECO" under Meny>Varmvatten>Driftläge?Enligt IVT skall det ge en lägre förbrukning och även ett lägre varvtal på fläkten.IVT påstår att fläkten i vissa maskiner skapar det högfrekventa ljudet när den går på maxvarv.Enligt min installatör skall man alltid köra på "ECO" inställningen.Efter att jag ställde om driftläget till "ECO" så slutade det vinande ljudet helt på min anläggning, och just nu så är värmepumpen nästan helt tyst.Vad som händer med varvtalet under riktigt sträng kyla är dock jag osäker på, då kanske fläkten måste varva upp till max??
Tack för era svar. Jag pratade med installatören som sa att dom kommer sätta flexslang. Dom gör alltid det pga vibrationer tydligen.
Komfortläget för varmvatten kommer att få ny logik som implementeras i ny mjukvara – mjukvaran erbjuds som kostnadsfri uppdatering vid garantiservicen.
Efter omstart så tuffar utedelen på igen. Vad gäller värmekurva etc så har jag för dålig koll på det. Kör "optimerad drift" 23.0 grader (då får jag runt 20 grader nu) i alla rummen i mitt kalla 60-tals blåbetong-hus. Det låter rätt mycket om radiatorerna på ovanvåningen (har 1-rörssystem med en slinga uppe och en nere), men nere är det tyst. Drar jag ned på radiatorerna eller hela slingan uppe så blir det tyst. Fick då tipset om att jag ska strypa båda slingorna lite.
Jag har också lite info att komma med.Senaste dygnet har temperaturen varit mellan -6* och -10*C så nu har äntligen vp fått bekänna färg.Jag kör fortfarande på ECO inställningen och visst låter kompressorn en del när den varvar upp, men jag upplever den ändå inte speciellt störande.Fortfarande tror jag inte att eltillskottet har gått in mer än möjligen ngn enstaka tim.Under senaste dygnet har det gått åt ca 44 kWh, men det är ändå lite (för mig) då Nibe 410P i runda slängar krävde 120 kWh vid dessa temperaturer. Som jag skrev tidigare så ligger min besparing fortfarande på 60-70%.Precis som Sumo89 skriver så har jag också en mängd felmeddelanden (ca 20 st sedan installationen varvid många senaste dygnen).Här är de för senaste dygnen:-A01/5523 Anläggningsfel. Varning Z1 internt fel 3 i kompressorstyrningen. (3-4 larm)-A01/5347 Anläggningsfel. Varning Z1. För lågspänning i strömförsörjning.-A01/5271 Blockerande. Larm värmekrets 1. Hög framlednings temp-A21/1001 Anläggningsfel. Ingen kommunikation mellan reglercentral och rumsenhet.Inget av larmen har ännu stoppat anläggningen, men lite oroväckande är det ändå att det kommer så pass många larm och på olika enheter hela tiden!Har tidigare både mailat och ringt (tel svarare) min installatör angående larmen, men han hör aldrig av sig så nu börjar jag surna till!Det var väldigt bra kommunikation innan och under installationen, dvs innan jag betalat för vp, men nu är jag helt ointressant i.o.m att jag ställer frågor som är besvärliga att svara på!
Funderar på varför det finns både en avdelning för Bosch och en för IVT när det är "samma" företag.
En fråga, såg tidigare inlägg om att min utetemperatur bör ändras. På vår står det också -10 grader. Vad innebär detta? Ska jag ändra själv eller är det något man bör tänka på innan det görs?
Min tuffar på ganska bra nu. Hade dock problem med avfrostningarna när det var 5-10 minusgrader. Noterade att min var inställd som om den var installerad med ackumulatortank, har nu ändrat detta. Sen såg jag på http://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/244274-ivt-air-x-lite-erfarenheter.html att IVT rekommenderat att ändra hustyp till "lätt" om man hade problem med att avfrostningen initierades sent. Har dock inte haft så kallt sedan jag ändrade inställningarna. Återstår att se om det blir bättre.Ackumulatortank var ej installeradHar ändrat till lätt byggnad nu.@gbakHur kallt är det ute när börvärdet är 30grader? 30 grader är ju inte så mycket om man värmer med radiatorer (som du tycks göra på ovanvåningen). Har du ställt in någon värmekurva innan du installerade innegivaren? Det är ett nybyggt hus och ganska bra isolerat så jag behöver inte så höga temperaturer på radiatorerna, vid 30 graders framlednings temp är det ca +2 grader ute, kanske är min kurvlutning för flack? Har petat lite på kurvan: Just nu är det -4 grader ute och nu är börvärdet för framledningen 37 grader.Värmekuvan justerade jag själv in direkt efter installationen av innegivaen/vp.Min cirkulationspump förefaller stanna efter en tids varmvattenladdning när temperaturen i värmekretsen sjunkit. När varmvattenladdningen är klar så startar den igen. det går att ställa in så att den går kontinuerligt, dock tycks ju din bete sig lite underligt. Hur har du gjort med termostaterna - mina är bortplockade eller står på max.Termostaterna står på maxHar ställt in mitt eltillskott på +3 grader, från början stod det på +10 grader. Angående eltillskott har jag bara noterat några enstaka kwh vid avfrostning och varmvattenladdning när det varit mellan 5 och 10 minusgrader (inte varit kallare i år).
@gbakHur gick det med bytet av kretskortet. Vilken mjukvaruversion har det nya kortet? Har du märkt någon förändring avseende avfrostningarna?
Här är slutresultatet efter mätningen och injusteringen:Många här på forumet hävdar att det blir felaktiga värden om man inte har proffsutrustning, men jag måste säga att det här är helt rimliga värden, med de inställningar som jag gjort.Jag jmf även med flödesvärdena jag hade innan och kom väldigt nära de siffror som luftmätnings företaget fick fram vid installationen av Nibe'n.Repeterbarheten på flödesmätaren är mycket god, det blir nästan samma värden varje gång även om jag vänder på mätarens flödesriktning, diffen är i häraden +/-5%.Det finns däremot ett möjligt fel och det är att jag estimerat flödesarean på mätaren lite fel, samt att själva mätarens tvärsnitts area är aningen för liten och därmed ger upphov till ett tryckfall.Men det borde inte göra något eftersom felet blir lika mycket på alla mina mätningar, och det är ju inte det absoluta flödet jag är ute efter, utan skillnaden mellan tillufts flödet och frånlufts flödet.Man vill ju ha ca 10% mer frånluft än tillufts flöde, jag hamnade på 12% och det är jag nöjd med.Den enda nackdelen jag kan hitta på flödesmätaren är att det är en decimal för lite på displayen när man skall mata in tvärsnittsarean som man mäter över och även reslutatet man får ut.Flödet när man mäter cms (m3/sek) eller cmm (m3/min) blir så väldigt litet, mellan 0-1 så därför har jag mätt med cfm (ft3/min) skalan istället och sist omvandlat slutresultatet till l/s.Och min budget luftflödesmätare (total byggkostnad 300 SEK):