Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT490, förkolnad triac till elpatron. Benämning?  (läst 3102 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojjas

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT490, förkolnad triac till elpatron. Benämning?
« skrivet: 02 februari 2014, 21:38:43 »
Hej världens bästa forum!
Här jag läst massor av intressanta saker, förhoppningsvis kan jag även bidra med något av detta missöde...
Mitt problem är snarlikt http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54152.0 med skillnaden att jag inte hittar några tecken på fukt/vatten i lådan med kraftkortet...

I fredags när jag kom hem hade två av tre automatsäkringarna för värmepumpen löst ut (en IVT 490, ca 10 år gammal frånluft/vatten med 9kW patron).
Även två huvudsäkringar till huset hade gått vilket kändes märkligt. I ett försök att först återställa automatsäkringen fräste det till i pumpen. Jag drog ut sladden och satt i nya huvudsäkringar och gick och la mig funderandes...

Det visades sig hade brunnit rätt rejält kring den triac som aktiverar första el-patronsteget. Den magiska röken hade lämnat kapseln så att säga. :)
Alla slingor i patronen hade ca 38ohm och verkade således vara hela men jag drog ur sladden för triac-slingan och nu gick det att starta pumpen igen utan att säkringen löste ut. Sedan i lördags kör jag pumpen med 0kW el-tillskott inställt i service-menyn och snålar med varmvattnet.

10 år gamla IVT490 verkar inte ha så bra rykte... känns ju inte som ett bra läge att hastigt och lustigt byta vp mitt i vintern. Min tanke är att
försöka hitta en ny triac och hoppas att den bara dog av utmattning och inte ett följdfel av nÃ¥got annat...   :(

Är det någon där ute som kan kika på kraftkortet och se någon beteckning på denna lilla rackare?
120kvm enplanshus fr. -91 med IVT 490 FLVP, Contura 790K och LVP.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT490, förkolnad triac till elpatron. Benämning?
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2014, 06:26:06 »
Klipp bort den och kör på som vanligt om du vill. Vid ett byte av triac så riskerar du att det blir/har blivit någon ökad resistans i lödanslutning/kretskortsbana och då dröjer det inte länge innan den ryker igen.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad jojjas

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490, förkolnad triac till elpatron. Benämning?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2014, 14:54:29 »
Kommer pumpen fortfarande klara av regleringen som den ska med triacen bortkopplad? Dvs. den tror att första effektsteget är inkopplat men känner efter ett tag att temperaturen fortfarande är för låg och kopplar därför in steg 2 efter ett tag?
Enl. servicefirman så installerades pumpen 2004-10 och har alltså ingen garanti kvar. Kraftkortet kostar 1800+moms (+arbetskostnad).

Finns det någon tråd som sammanfattar hur just 490 fungerar? Jag har läst diverse olika trådar men förstår inte riktigt hur pumpen sköter regleringen. Jag loggar elförbrukningen på hela huset och av den så ser det ofta ut som att den slår till allt el-tillskott på en gång, dvs inte i olika steg. (röda rutorna i bilden är el-tillskott)

120kvm enplanshus fr. -91 med IVT 490 FLVP, Contura 790K och LVP.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT490, förkolnad triac till elpatron. Benämning?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2014, 15:09:00 »
Det blir inga problem med regleringen så bara kör på. Har du belastningsvakt så kommer kurvan troligen att bli lite hoppig, men det ställer inte till några problem.
Jag misstänker att det sker större uttag av tappvarmvatten vid topparna? Då rasslar tillskottet iväg rätt snabbt.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad jojjas

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490, förkolnad triac till elpatron. Benämning?
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2014, 15:18:42 »
Jag tror inte det sitter någon belastningsvakt monterad.
Jo precis, första toppen är direkt efter en dusch. En kollega har en 495 och där kan man tydligare se den först går in med lite tillskott och sedan ökar stegvis.

Ikväll klipper jag bort triacen och kopplar ställer in el-tillskottet igen.. får se om säkringarna håller. :)
120kvm enplanshus fr. -91 med IVT 490 FLVP, Contura 790K och LVP.

Utloggad jojjas

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490, förkolnad triac till elpatron. Benämning?
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2015, 15:21:19 »
För kännedom: Av ren lathet fick pumpen fortsätta gå med 0kW el-tillskott då det aldrig var så kallt att det blev ett problem. Det blev dock snabbt slut på varmvatten då två personer duschade efter varandra...
I höstas städade jag bort den brända triacen och allt kol från kretskortet och aktiverade el-tillskott igen och har inte haft några problem efteråt! Tyvärr har jag inte samma el-loggning så jag kan inte se hur hårt elen klipper in när pumpen väl aktiverar steg 2 i el-tillskottet.
120kvm enplanshus fr. -91 med IVT 490 FLVP, Contura 790K och LVP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!