Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bäst säsong att köpa luft/luft?  (läst 2440 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Strape

  • Gäst
Olof Strape
Bäst säsong att köpa luft/luft?
« skrivet: 16 januari 2017, 08:45:48 »
Jag siktar på att byta ut min Sanyo 93 inom ett år ungefär, den snurrar fortfarande, men jag tycker inte att den ger tillräckligt med värme för vårt 70-tals hus på ~140 m2 (1½-plan, ca 90m2 i nedervåningen).

Är det generellt rea/utförsäljning en viss tid på året, eller är det bara att vänta in en kampanj och slå till när man tycker att priset är bra?
Tänker även på om installation är billigare en viss årstid?

Funderar på en FH35 eller KJ35 förövrigt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bäst säsong att köpa luft/luft?
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2017, 09:08:52 »
Tror inte att det är så årstidsberoende, men det är klart att på hösten så har alla bulkat upp på produkter och kommer med olika erbjudanden.
Kan vara en drive i början av sommarn också när man vill sälja in dem som airconditionaggregat.
Billigt montage hittar du nog bäst genom att begära offerter.
Forumets offerttjänst kan vara ett sätt att få erbjudanden från företag som är i behov av fler uppdrag och då också kanske erbjuder rätt pris på totala paketet.
www.energioffert.se
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bäst säsong att köpa luft/luft?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2017, 09:31:15 »
Tror det är mest ekonomiskt att göra bytet ganska omgående om det är så att befintlig pump ändå är tänkt att bytas.
Nu vet jag inte hur förutsättningarna är i fastigheten men når ni en större del av fastigheten med den nya och inte behöver köra lika mycket med elradiatorer så kanske ni även sparar mer än att vänta in eventuella kampanjer då det är några månader kvar att värma huset.
Sanyo 93 har ganska låg luftomsättning så därav min tro att ni når en större yta och Sanyon är en relativt klen maskin när det är kallt jämfört med dina tilltänkta modeller.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bäst säsong att köpa luft/luft?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2017, 11:09:22 »
Så länge de där EHN93 levererade värme så tyckte jag att de hade bra effekt.
Vi bytte ju till en Fujitsu LECT-N 9 där vi tidigare haft en sådan, och den klarar inte att hålla varmt riktigt lika länge när det blir kallt ute.
Skiljer några minusgrader i utetemp till Sanyons fördel.
Fujitsuns problem är att den avfrostar längre tider, så det går bort tid från värmefasen, den tar också längre tid på sig att varva upp till full effekt igen efter en avfrostning.
Nu finns det ju kanske bättre och modernare värmepumpar än LECT-N, men ändå, jag tycker Sanuon gjorde ett bra jobb så länge den fungerade.

Går man upp ett snäpp i storlek, och köper en värmepump med större fläktkapacitet så lär man självklart spara mer, så på det sättet håller jag dock med dig TS Comfort, det kanske inte lönar sig att vänta speciellt länge i alla fall.
« Senast ändrad: 16 januari 2017, 11:11:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Bäst säsong att köpa luft/luft?
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2017, 12:17:42 »
En annan sak att ta med i planeringen är att det är större chans att installationen blir bra gjord om det är fint väder och installatörerna inte måste stressa för att de har jobb upp över öronen. Ur den synpunkten kan nog vårkanten men i god tid före AC-säsongen vara lämplig.
Det är också större chans att vakuumpumpningen lyckas bra om det är varmt och torrt när den ska genomföras.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bäst säsong att köpa luft/luft?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2017, 14:13:38 »
Om det vore 123an istället för 93an så skulle jag hålla med om att effekten är helt ok.
Dina upplevelser mellan 93an och Fujitsun kanske har naturliga orsaker,   skilja i utetemperatur/Luftfuktighet  andra förutsättningar i fastigheten eller att inte Fujitsun gÃ¥r som den ska.
Nu har du säkert full koll på detta men Fujitsun borde ha övertaget om det är den Fujitsun jag tänker på
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bäst säsong att köpa luft/luft?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2017, 17:15:27 »
Nu är det ju svårt att veta säkert, men jag upplever i alla fall inte att det är nåt fel på värmepumpen, men en komplett avfrostningssekvens tar nästan dubbelt så lång tid på Fujitsun som den gjorde på Sanyon, och det betyder en del när det är -15 grader ute om den står i 11 minuter eller 5-6 minuter var 30:e minut.

Skillnaden i vid vilken utetemp den nya värmepumpen klarar är rätt lika oavsett väderlek, så jag tror inte det kan skyllas på nåt sånt.
Till Fujitsuns fördel är att den verkligen avfrostar bra, det har aldrig varit något behov av manuell avfrostning, vilket förekom på Sanyon.
Så just i den användning som vi har av den, i en allmän lokal som ingen övervakar dagligen, så är det perfekt med en maskin som har en bergsäker avfrostning.
Om den sen klarar -15 eller -17 grader ute med bibehållen innetemp är mindre viktigt.

Farsan åt en av mina polare har också en EHN93 som värmer deras hus på ett mycket effektivt sätt när det är kallt ute.
Så ja, jag har väl inte riktigt samma bild som dig av att uteffekten skulle vara låg vid kall väderlek.
Däremot stänger dom ju av sig när det blir riktigt kallt ute...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bäst säsong att köpa luft/luft?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2017, 17:54:22 »
Finns olika modeller/mjukvaror till 93an, en av dom stänger tyvär av sig vid -16.
Tror dom olika hette EH/EHN/EHNA/EHFP

Alltid bra om man är nöjd med sin maskin,  har ett gäng som sÃ¥ldes till PiteÃ¥ för mÃ¥nga Ã¥r sedan och dom var inte lika nöjda alla gÃ¥nger.
Väldigt liten batteriyta på 93an och det är inte till någon fördel alla gånger.

Men som försvar till 93an och dess systermodell Argo sÃ¥ vet jag mÃ¥nga som även är nöjda med sina, men har man inget bättre att jämföra med sÃ¥ är det lättare att vara nöjd  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Bäst säsong att köpa luft/luft?
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2017, 14:11:43 »
Jag tror att bästa säsong att köpa är när man behöver en ny.
Klart att en installation går lite lättare i 10plus än i 15 minus. Men jag tror dom som kan installera gör ett lika bra jobb i 20plus som i 20 minus.
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bäst säsong att köpa luft/luft?
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2017, 14:38:21 »
Det där är väl en ren myt förstås, skulle helt vilja avråda från att installera en luftvärmepump under vintertid annat än beroende på en ren paniksituation isf.
Bäst tid att installera en pump är under vÃ¥r-sommar eller tidig höst om man vill ha ett bra resultat. Om man t.ex vaccumsuger en pump under mellan ca 30-45 minuter vid +15-20 grader sÃ¥ fÃ¥r man ett alldeles utmärkt resultat, men om man istället vaccumsuger en pump den dubbla tiden eller mellan ca 1-1,5 tim vid 15-20 minusgrader sÃ¥ fÃ¥r man ändÃ¥ inte ett lika bra resultat. Jag tror däremot inte att man i verkligheten vaccumsuger längre tid vid 20 minus  än vad man gör vid 20 plus sÃ¥ därför fÃ¥r man utgÃ¥ ifrÃ¥n att man fÃ¥r ett sämre resultat vid en installation under vintertid än vad man fÃ¥r under sommartid.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bäst säsong att köpa luft/luft?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2017, 15:36:19 »
Om vakuumet blir det stipulerade 2 mbar, varför skulle det inte bli bra?
« Senast ändrad: 17 januari 2017, 15:37:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bäst säsong att köpa luft/luft?
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2017, 22:13:40 »
Jodå det stipulerade vaccumet på 2 mbar duger väl gott om det är +10-20 grader ute, men är det 10-20 minus ute så duger det självfallet inte alls. Ångtrycket eller kokpunkten för is ligger väl vid -10°C på ca 1 mbar, och skall man torka bort fukten med vaccumsugning så måste man under ivf 0,5 mbar, antagligen ned till 0,01 mbar om man överhuvudtaget skall kunna ha en chans, och då tar det ändå lång tid, många många timmar eller ett antal dygn. Ett tips är väl då om man samtidigt som man vaccumsuger kan värma rören ordentligt så går det klart mkt fortare, eller rättare sagt då kan man säkert minska tiden från ett antal dygn till ett antal timmar istället.
Så mitt råd kvarstår att undvik att installera och vaccumsug värmepumpar under vintertid eller ivf vid minusgrader om man vill ha ett bra resultat och effektivitet inkl lång livslängd på pumparna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bäst säsong att köpa luft/luft?
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2017, 07:24:39 »
Jag skrev nog fel, det skall vara 0.002 mBar (Eller var det t.o.m 0.0002 mB?)
Det är det vakuum min son suger ned till när han monterar luftvärmepumpar.
Min granne fick sin värmepump monterad i -28 grader för rätt många år sedan, och så vitt jag vet har de aldrig haft några problem med sin maskin.

För att bli mer saklig, vad kan fukten orsaka?
Jag förstår att den t.ex. kan få fyrvägsventilen att frysa ihop så den inte fungerar, men det märks ju fort.
Finns det inte några torkfilter i en luft/luft-värmepump?

OBS.
Jag säger inte att du har fel, jag vill bara veta exakt vad lite fukt kan orsaka.
Och det är naturligtvis viktigt att man är noggrann med rören så att de inte är fuktbemängda innan montering.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Bäst säsong att köpa luft/luft?
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2017, 10:05:15 »
Om det nu var så att resultatet utav att installera i minusgrader var att det blir problem, så är jag säker på att dom seriösa inte skulle installera i minusgrader för att slippa reklamationer och dåligt rykte.

Nu installerar man året om och då antar jag att det fungerar perfekt att göra det. Sen är det ju skönare att jobba i 20plus och shorts än i 15minus och kalla metallbitar.
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bäst säsong att köpa luft/luft?
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2017, 17:54:25 »
Jag skrev nog fel, det skall vara 0.002 mBar (Eller var det t.o.m 0.0002 mB?)
Det är det vakuum min son suger ned till när han monterar luftvärmepumpar.
Min granne fick sin värmepump monterad i -28 grader för rätt många år sedan, och så vitt jag vet har de aldrig haft några problem med sin maskin.

För att bli mer saklig, vad kan fukten orsaka?
Jag förstår att den t.ex. kan få fyrvägsventilen att frysa ihop så den inte fungerar, men det märks ju fort.
Finns det inte några torkfilter i en luft/luft-värmepump?

OBS.
Jag säger inte att du har fel, jag vill bara veta exakt vad lite fukt kan orsaka.
Och det är naturligtvis viktigt att man är noggrann med rören så att de inte är fuktbemängda innan montering.
Ja jag nämnde väl att i bästa fall kanske man kan komma ned en stund till ca 0,5 mbar vid minusgrader ute, och ibland kanske inte ens det, men f.ö så finns det väl proffsvaccumpumpar som kan ta sig ned till allt mellan ca 0,1- 0,001 mbar, men hur lång tid det tar att ta sig ned dit och hur lång tid det sedan tar att torka ut/bort fukten eller isbildningen är nog en helt annan sak förstås.
Visst finns det torkfilter i pumparna och det tar säkert upp en hel del, men hur mkt och om det sen räcker det kan man bara spekulera om, men har man lite tur så klarar sig pumpen helt eller också alt under några år, ingenting är ju som bekant omöjligt. Det finns ju t.om de som inte vaccumsuger alls utan bara blåser ur rören med lite gas, och det kan ju funka det också, under längre eller kortare tid, det vet ingen på förhand. Så med en vinterinstallerad värmepump så får man enligt mig en betydligt osäkrare installation rent allmänt och med större risk för en kortare livslängd än om man ser till att installera sin pump under vettiga väderförhållanden med ivf +grader i utetemp.
Hittade förresten en äldre länk här pÃ¥ forumet där detta ämne har diskuterats tidigare, spec intessanta inlägg här ifrÃ¥n bl.a xxargs, pi.r och Toprunner vilka jag skulle tro skulle instämma med mig om detta.  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39068.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!