Tack för svaren!
Tänkte jag skulle uppdatera om hur det gick.
Kontaktade firman som installerat pumpen, och de kom inte helt oväntat fram till att den led av gasbrist. De hade dock ingen som helst möjlighet att åtgärda detta själva utan menade att jag kunde ju höra med någon kylfirma.
Eftersom jag pysslat lite med bil-AC och har del utrustning liggande för det, så slutade med att jag friskade upp mina kunskaper i ämnet och bestämde mig för att fylla på pumpen själv.
Tyvärr visade det sig, med all rätt kanske, vara helt omöjligt att få tag i R404a... Det fick bli en laddning R290 istället. (d.v.s. vanlig P11 gasol från macken!)
Frågan är ju hur det fungerar med gasol/propan i längden med tanke på kompressorns livslängd och sådant, men pumpen har tuffat på och jag har inte märkt av någon direkt försämring av verkningsgraden heller.
Vid ett ev. framtida haveri så lutar det nog åt en ny och effektivare pump, och skulle det bli en ny läcka så slipper jag åtminstone ha dåligt samvete för miljön.
Den pysande ventilen orsakades för övrigt av att gummitätningen i hatten korvat sig och tryckt in käglan...
Antagligen ett fel som funnits där hela tiden och fått gasen att läcka ut.
Fixade en ny hatt och så var det åtgärdat.
Vad gäller trygghetsavtalet så hittade jag faktiskt något om det i den dammiga papperstraven som låg ovanpå pumpen, men själva försäkringsbeviset (om det ens funnits något?) fanns inte kvar.