0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
....Killarna som var hemma hos mig gjorde inte så som jag läst, utan som sagt de körde ca 6 minuter med vakuumpumpen, kopplade loss direkt, (ingen efterkoll med extra manometrar) släppte på gasen, det kommer värme, Klart. ....Usch, jag vill bli av med mina negativa fantasier omgående. Snälla någon, lugna mig och säg att förmodligen oroar jag mig i onödan. :-[ Godnatt. Hälsningar // mosse
...det stod att de provkörde kyl och värmedrift med ställ således kan det inte ha kommit in luft i systemet...
Vakuumsugningen är ju en kritisk del t ex har jag förstått. Jag tog därför tiden. 6-7 minuter körde dom med sugen sen kopplade de loss den direkt och fyllde på kylmedlet. Jag påpekade att det är ganska kort mot vad jag hört är lämpligt, men de svarade att det räckte, dessutom kunde man höra det på ljudet om det är klart eller ej. Jag kunde inte heller se att något extra manometerställ användes för att kolla med, och ingen övrig läck-kontroll heller typ med såpvatten som står i manualen att man kan göra.
Killarna som var hemma hos mig gjorde inte så som jag läst, utan som sagt de körde ca 6 minuter med vakuumpumpen, kopplade loss direkt, (ingen efterkoll med extra manometrar) släppte på gasen, det kommer värme, Klart.
. Vac-klockor såg jag att de använde, däremot såg jag inte till något manometerställ. Jag vet förstås inte om det var någon slags dubbelfunktion på deras vac-klockor typ med inbyggda manometrar . Mvh mosse
Hej på er alla, först vill jag tacka för att ni delger era funderingar och tankebanor. Sen vill berätta att jag tagit kontakt med installationsfirman och bett att få en kopia på igångkörningsprotokollet. Och då skickade de en kopia, visserligen knapphändigt ifyllt, ungefär hälften av alla uppgifter är med, men där fanns tydligen ett protokoll ändå. Jag blev mycket förvånad för jag var med under hela installationen. 1 minut kyla, 1 minut värme, hejdå. Tydligen hanns det med någon form av mätning i alla fall.
Citat från: mosse31 skrivet 02 oktober 2006, 19:48:53. Vac-klockor såg jag att de använde, däremot såg jag inte till något manometerställ. Jag vet förstås inte om det var någon slags dubbelfunktion på deras vac-klockor typ med inbyggda manometrar . Mvh mosseCitat från: mosse31 skrivet 08 oktober 2006, 01:42:36Hej på er alla, först vill jag tacka för att ni delger era funderingar och tankebanor. Sen vill berätta att jag tagit kontakt med installationsfirman och bett att få en kopia på igångkörningsprotokollet. Och då skickade de en kopia, visserligen knapphändigt ifyllt, ungefär hälften av alla uppgifter är med, men där fanns tydligen ett protokoll ändå. Jag blev mycket förvånad för jag var med under hela installationen. 1 minut kyla, 1 minut värme, hejdå. Tydligen hanns det med någon form av mätning i alla fall. oyvindk Läs alla inlägg innan du du drar slutsatser vac KLOCKOR har alldrig set en vac mätare med klockor dom körde tydligen med stället som vac mätare och någon mätning är ju gjord. det enda jag kan se att det slarvats med är täthetskontrollen och att provkörningen är bristfällig.
...Jag vet förstås inte om det var någon slags dubbelfunktion på deras vac-klockor typ med inbyggda manometrar men det såg inte ut så i alla fall..... Mvh mosse
...Tydligen hanns det med någon form av mätning i alla fall.