0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi har en IVT Ecoheat bergvärmepump 9kW, borrdjup ca 160 m, installerades i maj i år. Vi har haft perfekt varmvatten temperatur ända tills massagebadkaret installerats och testats. Nu är det endast och även ljummet vatten när man kranar på fullt varmvatten. Även om badkaret kopplas ur helt fortsätter problemet, och även lång tid efter användandet av badkaret är det bara ljummet vatten. Hur kan detta hända. Vattnet i beredaren verkar hålla rätt temp och pumpen värmer vattnet till cirka 52 C, enligt displayen, som den ska. Finns det någom typ av shuntventil som kan sluta fungera?
Stänger man av badkaret, kan fortfarande den manuella kranen stå öppen eftersom magnetventilen inte släpper ut vattnet i karet. Men detta verkar ha orsakat problemet. Stänger man den manuella kranen på badkaret (observera att det inte kommer något vatten när den är på, eftersom magnetventilen är stängd) så blir vattnet normalvarmt igen i samtliga kranar. Jag kan inte förklara detta fenomen, på annat sätt än att det kanke blir någon typ av blockering när den manuella ventilen är öppen.Denna VP tillkverkar varmvatten till sin varmvattenberedare till inställd temp (52 ºC) oavsett om den är helt blockerad in/ut vatten, så hur skulle en blockering kunna göra redan varmt vatten kallt igen? Visst om din magnetventil (som ju måste strypa både kallt och varmt vatten) pumpade kallt vatten tillbaka till VP:ns varmvattenberedere via den stängda ventilen, skulle du kunna sänka dess temp. Men då måste detta varma vatten ta vägen nån stans? Om du vill reda ut det här föreslår jag du svarar på frågorna jag ställde. Men detta skulle inte förvåna mig om någon av er kan förklara. Hade varit mycket trevligt att få veta hur detta kan uppkomma.
Jag tror att det "läcker"kallvatten genom kranen i badkaret och "späder" ut varmvattnet bakvägen, fenomenet kan uppstå om det är olika tryck på kall och varmvatten. Det kan uppstå tex. om det finns igen kalkade ledningar eller nått annat som stryper flödet
Citat från: svenske kocken skrivet 30 september 2006, 20:57:54Jag tror att det "läcker"kallvatten genom kranen i badkaret och "späder" ut varmvattnet bakvägen, fenomenet kan uppstå om det är olika tryck på kall och varmvatten. Det kan uppstå tex. om det finns igen kalkade ledningar eller nått annat som stryper flödetSkall/bör det inte sitta backventiler i kranen så att detta inte kan ske?