0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oavsett vad som händer politiskt så får alla svenskar skärpa till sig och faktiskt börja fatta att en person med ett utländskt namn generellt är en tillgång och inte en belastning!
Det sitter i själva tänkandet, och det syns i språket. Invandrare = problem är en snabb association för en svensk.
CiteraOavsett vad som händer politiskt så får alla svenskar skärpa till sig och faktiskt börja fatta att en person med ett utländskt namn generellt är en tillgång och inte en belastning! Jag håller med i sak, men det hjälper ju inte den person som bor i ett område där (typ) bilar vandaliseras och de inte vågar gå ut på kvällen av rädsla för gängen som drar runt på sin jakt efter trubbel.
Kommer att tänka på en irakisk kurd som var utbildad farmaceut. Han hade sökt ett otal jobb i Sverige utan att bli kallad....han ville helst bo här, men till slut gav han upp och sökte jobb i England, vilket han fick omgående. Efter ett år hade han avancerat till chef på det lilla apotek där han jobbade.Tycker att det var en mycket bra illustration av vad som är fel här. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är, men det är uppenbart att det är ett strukturellt problem där attityder och fördomar är en del i det hela. Lösningen heter i vilket fall inte bidrag eller sfi!!!!!!!! Det sitter i själva tänkandet, och det syns i språket. Invandrare = problem är en snabb association för en svensk.Jag kan bara hålla med. Det är viktigt att inse att inställningen inte är ett praktiskt, politiskt problem utan att det är djupt rotat i våra attityder. Politikerna måste föra en politik som medverkar till att förbättra attityderna men vi kan inte förvänta oss några underverk. Oavsett vad som händer politiskt så får alla svenskar skärpa till sig och faktiskt börja fatta att en person med ett utländskt namn generellt är en tillgång och inte en belastning!
OK, men då skall vi vara medvetna om att de hushållsnära tjänsterna kommer att, till stor del, utföras av invandrare vilket ger oss både en faktiskt och dessutom väl synliggjord underklass.Jag tar för givet att de arbeten som skapas i hushållsnära sektorn kommer att vara extremt lågavlönad, under 12 000 kr/månad för en heltidstjänst gissar jag.