0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: humlan57 skrivet 20 september 2006, 20:04:16Men inte är det väl firmorna som ska subventioneras? Eller har jag fattat hela debatten med pigjobben helt fel? Som jag förstått det, ska det gälla om jag som privatperson t.ex anlitar nån som är arbetslös å betalar denne för utfört arbete. Inte när jag låter redan etablerad arbetskraft via en firma, utföra jobben? Avdragen är för köparen, men inte ska väl den som anlitar städkraften vara arbetsgivare? Isåfall är det jag som har missuppfattat förslaget helt och får be om ursäkt om det har lett till konstig argumentaton från min sida. Jag trodde att avdragen skulle gälla om man anlitar en firma typ "Hemfrid", som ju finns idag (och som t.ex. jag kan anlita via min arbetsgivare även om jag får betala fullt ut).
Men inte är det väl firmorna som ska subventioneras? Eller har jag fattat hela debatten med pigjobben helt fel? Som jag förstått det, ska det gälla om jag som privatperson t.ex anlitar nån som är arbetslös å betalar denne för utfört arbete. Inte när jag låter redan etablerad arbetskraft via en firma, utföra jobben?
Citat från: Rickard skrivet 21 september 2006, 08:25:12Att det kommer att skapa en (stor?) grå marknad ser jag som ett av skälen till att det tidigare inte införts.Det finns alltid 2 sidor av saken, idag finns en (stor?) svart marknad just för diverse hushållsnära tjänster, är det bättre?
Att det kommer att skapa en (stor?) grå marknad ser jag som ett av skälen till att det tidigare inte införts.
Erfarenheter från Finland enligt debattartikel från Alliansen publicerad på SVT:s hemsida 3 maj 2006 (http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35188&a=583700):"I Finland har man sedan några år infört ett så kallat hushållsavdrag och resultaten är enbart positiva. De är till och med så nöjda med systemet att Finlands regering från och med 2006 utökar avdragsrätten till det dubbla. Resultaten visar att antalet svartjobb minskat markant och att 10 000 nya jobb skapats"Även på kontinenten har stimulerande åtgärder införts, se t.ex. följande rapport: http://sn.svensktnaringsliv.se/sn/publi.nsf/Publikationerview/8F5D8B25B5398CF5C1257069002A9ADD/$File/PUB200507-006.pdf#search=%22hush%C3%A5llstj%C3%A4nster%20avdrag%20tyskland%22Men att något funkar utomlands har väl ingen betydelse för oss, i alla fall inte norr om Götaland
Det senast jag hörde om dessa jobb i Finland, är att kostnaderna för staten har dragit iväg långt över det tänkta.
Citat från: humlan57 skrivet 21 september 2006, 11:04:54Det senast jag hörde om dessa jobb i Finland, är att kostnaderna för staten har dragit iväg långt över det tänkta.Det är faktiskt det senaste jag hörde också, och vet ni var? Jo, här på forumet från humlan57. Vilken källa hörde du det ifrån, humlan57? För övrigt har jagsagt mitt och ska inte längre bidra till att det här blir en evighetstråd. Speciellt som själva namnet på tråden nog sticker i ögat på de flesta som är inne och skriver.
Skillnaden är ju att svartjobb kan lagföras, om så vore påkallat.En liten ändring av vilken tjänst man köpt på kvittot är betydligt svårare att lagföra.Det kommer att "uppmana" till brott, och snedvrida konkuransen gentemot de företag som försöker vara laglydiga.T.ex byggfirmor som bygger uterum "vitt".Jag ser framför mig att alla företag som erbjuder tjänster mot privatpersoner kommer att ha städning/fönsterputsning på sin repertoar.Man kanske skulle snacka med hon som sköter bokföringen. Nog borde hon kunna justera sin verksamhetsbeskrivning. *ironi*
Citat från: Rickard skrivet 21 september 2006, 08:40:31Skillnaden är ju att svartjobb kan lagföras, om så vore påkallat.En liten ändring av vilken tjänst man köpt på kvittot är betydligt svårare att lagföra.Det kommer att "uppmana" till brott, och snedvrida konkuransen gentemot de företag som försöker vara laglydiga.T.ex byggfirmor som bygger uterum "vitt".Jag ser framför mig att alla företag som erbjuder tjänster mot privatpersoner kommer att ha städning/fönsterputsning på sin repertoar.Man kanske skulle snacka med hon som sköter bokföringen. Nog borde hon kunna justera sin verksamhetsbeskrivning. *ironi*I dag är ju konkurrensen ännu mer snedvriden mot de som försöker jobba vitt, priset på ett vitt jobb brukar sällan understiga dubbla svarta priset.Och hur stor del av svartjobben lagförs ärligt talat?Faktum är att de absurt höga skatterna och inga avdragsmöjligheter för privatpersoner redan nu uppmanar till brott.
Vaddå gratulera alliansen.För mig kan dom hoppa i ån med flera kedjor kring sig.Vad kommer vi att tjäna på att byta regering.Kolla bara försäkringspremien som kommer att bli.Citat:Idag svarar samhället genom socialförsäkringen för personskador och inkomstbortfall efter trafikolyckor. Men redan nästa år ska de privata försäkringsbolagen ta över ansvaret.Klart är att premien då kommer att höjas. Därtill kommer försäkringsbolagen att ta ut en avgift för att täcka de åttaganden som löper över åren för gamla skador.Försäkringarna höjs alltså betydligt mer än 1 180 kronor per år, som är Alliansens beräkning. Och förslaget slår ojämt.Är du ung och äger till exempel en sportbil så blir höjningen riktigt svettigt. Störst höjningar får nämligen dom som statistisk råkar ut för mest skador, det är unga och dom som kör snabba eller stora bilar som orsakar mycket skada. Och då kan det bli en premiehöjning på över 10 000 kronor enligt försäkringsbolagen.Motorcyklar med stora motorer får sannolikt dom allra störst premiehöjningarna.Moderaterna, som driver ändringen av trafikförsäkringen, vill idag vare sig kommentera nivåer ellet tidsplaner.Och inte nog med det.Alla andra höjjningar som vi får.Skatten skall sänkas med 500-800:- månaden på arbete.Vafan allt är ju redan uppäten.Borgarna är för rikt folk och inget annat.
Idag svarar samhället genom socialförsäkringen för personskador och inkomstbortfall efter trafikolyckor. Är du ung och äger till exempel en sportbil så blir höjningen riktigt svettigt. Störst höjningar får nämligen dom som statistisk råkar ut för mest skador.
Citat från: k skrivet 21 september 2006, 09:46:21Idag svarar samhället genom socialförsäkringen för personskador och inkomstbortfall efter trafikolyckor. Är du ung och äger till exempel en sportbil så blir höjningen riktigt svettigt. Störst höjningar får nämligen dom som statistisk råkar ut för mest skador. Din rättvisa är alltså att kostnader för olyckor orsakade av drullputtar med för många otyglade hästarkrafter solidariskt skall betalas av samhället??? Alltså även av dem som inte ens har råd att köpa en vanlig bil än mindre än leksak i form av en sportbil.