0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hmmm...Jag har vridit och vänt på frågan och vet inte vad jag tycker själv. I alla fall inte bergsäkert.Kanske man skulle ändra förslaget till att:"Hemstädning är helt OK men minimilönen är 150:- timmen + soc avg. Staten Bidrar med 100:- timmen som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd"Skulle det vara mer rumsrent? *tänker högt*
Citat från: Rickard skrivet 20 september 2006, 14:48:23Ta de miljarder det kostar och bygg en jättelik turistanläggning vid (typ) torne träsk istället. Det skulle skapa jobb åt alla som bor där och fler därtill.Detsamma skulle kunna göras på många andra håll i sverige där det finns unika miljöer som kan locka folk från länder som saknar de miljöerna.Om 1000 arbetslösa för jobb genom suvention så kostar det inte staten något, det blir bara en massa plus: ingen A-kassa samt skatteintäkter! för det inte sagt var jag står i frågan men man kan ju i alla fall räkna rätt! Vad gäller turistsatsningen så kan kanske den göras med hjälp av dessa nya inkomster/minskade utgifter!!
Ta de miljarder det kostar och bygg en jättelik turistanläggning vid (typ) torne träsk istället. Det skulle skapa jobb åt alla som bor där och fler därtill.Detsamma skulle kunna göras på många andra håll i sverige där det finns unika miljöer som kan locka folk från länder som saknar de miljöerna.
1. Inte alls sämre på nåt vis, å firmor som utför de jobben (hushållsnära tjänsterna alltså) finns redan. Så Vi ska väl inte slå undan benen på dom heller, tycker jag.
Men inte är det väl firmorna som ska subventioneras? Eller har jag fattat hela debatten med pigjobben helt fel? Som jag förstått det, ska det gälla om jag som privatperson t.ex anlitar nån som är arbetslös å betalar denne för utfört arbete. Inte när jag låter redan etablerad arbetskraft via en firma, utföra jobben?
Att det kommer att skapa en (stor?) grå marknad ser jag som ett av skälen till att det tidigare inte införts.
Störst höjningar får nämligen dom som statistisk råkar ut för mest skador, det är unga och dom som kör snabba eller stora bilar som orsakar mycket skada.