Hej
Sitter med lite Huvudbry ang vad jag ska sätta in för system i vårat hus! De "experter" säger L/V är mest lönsamt för oss. En släkting till min sambo jobbar i branchen och har gett oss pris på en anläggning från York som endast jobbar mot uppvärmningen av huset (ej vattenuppvärmande, så gamla elpatronen behövs till att värma vv). Är detta vettigt med tanke på investeringsstorleken?
Har dock blivit rekomenderad Nibes Fighter 2010/6 ihop med VVM240. Har kikat på detta (även mina föräldrar har detta system) och det verkar till att vara ett "gediget" och säkert (läs:svenskt) system. Men är lite skeptisk till vad jag ska dimensionera ?
Här är läget idag :
Huset är en gammal skånelänga på Söderslätt (Trelleborg/Skåne) på ca 125kvm boyta. Huset är byggt 1750 men renov 1996 med nya 2glas på bottenvåningen samt att jag monterat nya energi (argonladdade) fönster på ovanvåning i sommar. Båda ytterdörrarna är nya Diplomatdörrar (2mån gamla).
Huset ligger ute på landet med öppna åkrar rakt på huset på framsidan, är det busväder ute så är det här det har sitt epicentrum:)
Uppvärmining idag är vattenburen el på bv (golvärme i 15kvm badrum) samt skapligt nya eldrivna oljefylda ellement på ov. Finns även ett direktelgolv i vårat ca 45kvm stora vardagsrum .
Våran elförbrukning ligger på ca 30000 kvh per år (totalt inkl allt)
Min tanke är naturligtvis att dra upp vattenburet på ov nu när investeringen ska göras..
Fick ett pris av Rinkaby på 65500 för ett komplett NIbe system, samt att kompisen kopplar in åt mig.
Tycker ni att 2010/6 räcker ?? Har ni andra tips/idder för att jag ska få ut så mycket som möjligt
Välldigt tacksam för alla idder och synpunkter
Mvh Henrik Hellman