0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Nu när hösten närmar sig är det väl hög tid att diskutera fläktavfrostning studs. Vad är den allmänna åsikten om hur ofta man behöver fläktavfrosta och hur lång tid behöver fläktavfrostningen pågå? Min pump är inställd på 1ggr och 1 min.Mikael
Rent generellt ska du ha så lite is som möjligt.Upp till en (1) mm frostis kompenserar den ökade ytan hos isen, för att värmeledningsförmågan är ca 500 ggr sämre hos frostis än hos aluminiumet i din förångare. Därutöver blir det förlust mycket fort. Detta har jag från Electrolux kyl&frysavfrostningsexpert i Mariestad, som säger sig ha gjort ingående praktiska prov i ämnet.Om det är optimum du är ute efter, så kan du alltså inte tidsstyra enbart, fler variabler behövs för att hitta rätt.I praktiken föreslår jag att du kollar. Antagligen ska du avfrosta oftare än du tror, åtminstone vid hög relativ luftfuktighet, fast bara helt kort tid.
Citat från: Nisken skrivet 14 september 2006, 18:02:30Rent generellt ska du ha så lite is som möjligt.Upp till en (1) mm frostis kompenserar den ökade ytan hos isen, för att värmeledningsförmågan är ca 500 ggr sämre hos frostis än hos aluminiumet i din förångare. Därutöver blir det förlust mycket fort. Detta har jag från Electrolux kyl&frysavfrostningsexpert i Mariestad, som säger sig ha gjort ingående praktiska prov i ämnet.Om det är optimum du är ute efter, så kan du alltså inte tidsstyra enbart, fler variabler behövs för att hitta rätt.I praktiken föreslår jag att du kollar. Antagligen ska du avfrosta oftare än du tror, åtminstone vid hög relativ luftfuktighet, fast bara helt kort tid.Visst gjorde jag den halsbrytande att förutsätta att mikael avsåg förångarens avfrostning i utedelen när han talar om "fläkten" de flesta ser/hör nog mest en fläkt när de tänker förångarpaket och frågor som rör detta.Jag kan ha fel, men det svarar väl Mikael bäst på?Frågan gällde avfrostning av fläkten, där skall det inte bli någon isbildning. Svaret ovan avser väl förångaren.Sture
Citat från: Sture skrivet 14 september 2006, 19:21:19Citat från: Nisken skrivet 14 september 2006, 18:02:30Rent generellt ska du ha så lite is som möjligt.Upp till en (1) mm frostis kompenserar den ökade ytan hos isen, för att värmeledningsförmågan är ca 500 ggr sämre hos frostis än hos aluminiumet i din förångare. Därutöver blir det förlust mycket fort. Detta har jag från Electrolux kyl&frysavfrostningsexpert i Mariestad, som säger sig ha gjort ingående praktiska prov i ämnet.Om det är optimum du är ute efter, så kan du alltså inte tidsstyra enbart, fler variabler behövs för att hitta rätt.I praktiken föreslår jag att du kollar. Antagligen ska du avfrosta oftare än du tror, åtminstone vid hög relativ luftfuktighet, fast bara helt kort tid.Visst gjorde jag den halsbrytande att förutsätta att mikael avsåg förångarens avfrostning i utedelen när han talar om "fläkten" de flesta ser/hör nog mest en fläkt när de tänker förångarpaket och frågor som rör detta.Jag kan ha fel, men det svarar väl Mikael bäst på?Frågan gällde avfrostning av fläkten, där skall det inte bli någon isbildning. Svaret ovan avser väl förångaren.Sture