Ah.. har du en dörr och vägg mellan "övre hallen" och v-rum??
Altså, v-rum är ett helt avskilt rum från övriga hallen??
I så fall så är det inte så jättegigantisk luftvolym att värme fylla, samt att du med "röret" kan reglera värmen på åvanvåningen.
Då finns det mer hopp om hyfsad funktionalitet. Dock så kan det dröja en bra stund från "start" tills hela volymen är fylld.
Det är inte direkt särskilt effektivt att ha den stora varmaste passiva luftvolymen där, stor kyl-yta mot taket och väggar!
*crazy idéer* Jag börjar fundera på stora isolerande luftvolyms-ätande konstverk att hänga där, typ en skala 1:5 modell av en luftballong gjord av frigolit, eller ett par tärningar som man hänger i backspegeln fast i super-duper-jumbo sized modell...*back to reality*
E9DKE har nog inte en enda chans att fixa uppvärmning själv. Om du kikade på länken som northkingen lade ut så:
E9DKE motsvarar nog ungefär gula linjen i diagrammet "Effekt kontra husets värmebehov".
Vilken "hus-linje" din kåk motsvarar vet du nog bättre själv.
Annat problem som sedemera följer är att har en stor bula varm luft samlad i hall-taket, den bygger på och på. Till slut så är hall bulan ju fylld och resten av våning 1. börjar får bra och jämn komfort.
Samtidit kommer pumpen (som sitter högt) dränkas av varm luft. Det gör att den får svårare att värma upp luften ytterligare. Visst den kan ju samtidigt "skicka ner varm luft", men det genomförs dessvärre på bekostnad av pumpens effektivitet. Den varma luft du just skickade iväg, ersätts kvikt av ny varmluft från våning 1's köks-tak... Fyllningen av kåken med varmluft kommer att bli långsammare hädanefter.
Min upplevelse av L/L-VP är just den, inte förrens taket är fyllt så kommer komforten i resten av rummet. Personligen så tycker jag heller inte om att sitta mitt i draget av innerdelen heller. Jag ångrar djupt att jag satte min första innerdel högt, nu blir det till meckla på till-luft-sidan det för att uppnå högre effektivitet.