Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tilläggsisolering av vind..  (läst 23299 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #15 skrivet: 21 september 2006, 22:02:22 »
Läs informationsbroschyren från Statens provningsinstitut om uteluftsventilerade
vindsutrymmen, SP-info 2004-08.
Gå in på SP:s hemsida på internet, www.sp.se,
klicka på Publikationer, välj typ av publikation: SP-INFO, och fyll i År:Nummer: 2004-08
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #16 skrivet: 22 september 2006, 14:11:51 »
Läs informationsbroschyren från Statens provningsinstitut om uteluftsventilerade
vindsutrymmen, SP-info 2004-08.
Gå in på SP:s hemsida på internet, www.sp.se,
klicka på Publikationer, välj typ av publikation: SP-INFO, och fyll i År:Nummer: 2004-08
Ok, tack !

Jag skall kika igenom den och se vad som är applicerbart på vårat hus.. Jag skall även fråga svärfar om detta, han har jobbat med husbyggen en gång i tiden.. 
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #17 skrivet: 22 september 2006, 17:57:36 »
Att fundera på är den ökade fuktkondenseringen som kan bli följden av för bra isolation.
Vad menar du...

Har inga siffror på detta eller hur man kollar vad olika hustyper tål.
Det var en besiktningsman från Anticimex som berättade en gång att fukten som vandrar upp genom taket mot vinden också skall kunna komma dit och ventileras bort.
Han påstod att om man övedrev isoleringen extremt mycket skulle uppvandrande fukt nå kall kondenserinstemperatur innan den ens var igenom isoleringen och luftades bort.
(Vinterproblem)
Sant eller inte. Han skulle vara proffs i alla fall...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #18 skrivet: 22 september 2006, 23:00:38 »
helt rätt tidigare oljeprischocker orakade massor av vindsproblem (mögel) pga av att det vid tilläggsisolering blir kallare än tidigare på vindan.

 I torrt/kallt klimat där inte så mycket fukt tillförs utifrån tex vintertid i norrland har man lite större marginal som jag ser det.

Beijer skriver: I ett kallt vindsutrymme måste vindsbjälk- laget vara lufttätt, så att inte varm inomhusluft läcker upp på vinden och kondenserar. Försök  att få en så luft- och ångtät insida som möjligt.

Mitt konstaterande är att dom friskriver sig från ALLA fuktksador pga tilläggsisolering.... äldre hus påstår jag inte går att få täta......   pga av det jag skrev nedan om innerväggar bla..

Det kritiska är hur mycket luftläckage man har från bostaden och upp på vinden.
Tex mitt hus renoverat 1953 har ingen diffusionstätning vare sig i vägg eller i övre bjälklag.
Men det vanligaste är ändå att det är innerväggarna som är boven, ej "fyllda" innerväggar kan fungera som veritabla skorstenar upp på vindan.
Varmt luft som kan bära relativt mycket fukt kommer upp på vindan och kyls av, då kan det bli problem (kondensering o senare mögel).

Sen har man uteluftens fukt... en dåligt isolerad vinda värmer upp uteluften därmed blir den "torrare" je relativt sätt förstås.

Jag har isolerat rejält både på vindan och snedtaket.... är lite halvskraj har inte kollat på flera år nu  :o :o Sc:,h
Kanske man måste upp o kolla  --/  knUp

Tilläggsisolera men med måtta....  en signal kan va att om undertaket är kritvitt och fint då har man en del att "gå på".
Men ser det ut att ha varit fuktigt (tokade fuktrosor syns enormt bra på trä) då ska man nog kolla upp lite vad det kan bero på. INNAN man tilläggsisolerar!

Sen är det ju som vanligt har man en bra fungerande värmepump, alltså litet tillskottsbehov då är övriga energibesparnade åtgärder inte så lönsamma.
Den enda som ev kan va lönsam då är tilläggsisolering av en vinda....

Sen är det väl självklart att behövs det ett fönsterbyta då väljer man såna med bra k-värde..

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #19 skrivet: 23 september 2006, 21:10:53 »
Tilläggsisolera men med måtta....  en signal kan va att om undertaket är kritvitt och fint då har man en del att "gå på".
Men ser det ut att ha varit fuktigt (tokade fuktrosor syns enormt bra på trä) då ska man nog kolla upp lite vad det kan bero på. INNAN man tilläggsisolerar!

Ok, du menar att man skall lyfta på isoleringen uppe på vinden och kika på innertaket uppifrån, eller ?

Vad gör man ifal ldet finns "rosor" på innertaket, skall man bara låta bli att tilläggsisolera då, eller finns det någon åtgärd även för detta ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #20 skrivet: 23 september 2006, 23:41:47 »
Nja jag menade undertaket.....  och takstolarna... tex råspont under ett yttertak av tegel....
Har man tex en folie som undertak finns ju även tex härdad masonit kan man se ev fuktrosor på takstolarna....

Alltså titta uppåt om du är på vindan....

Innertakets "översida" alltså det du ser när du tar bort isoleringen, den är så mycket varmare än uppe i vindan så där ska det inte va några problem...

Ett tag pratades det mycket om tidigare isolering med vindskydd (papper) att i papperet kunde det bli mögel.
men om man lägger lösull på en sån isolering blir den ju varmare så det ska nog gå bra, om den är fin nu villsäga...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #21 skrivet: 24 september 2006, 11:50:20 »
Nja jag menade undertaket.....  och takstolarna... tex råspont under ett yttertak av tegel....
Har man tex en folie som undertak finns ju även tex härdad masonit kan man se ev fuktrosor på takstolarna....

Alltså titta uppåt om du är på vindan....

Innertakets "översida" alltså det du ser när du tar bort isoleringen, den är så mycket varmare än uppe i vindan så där ska det inte va några problem...

Ett tag pratades det mycket om tidigare isolering med vindskydd (papper) att i papperet kunde det bli mögel.
men om man lägger lösull på en sån isolering blir den ju varmare så det ska nog gå bra, om den är fin nu villsäga...

Hej igen !
På takstolarna har jag inte sett några rosor, men däremot kan det vara några på masoniten mellan takstolarna, ska kolla nogrannare på detta nu när jag vet vad du menar. Dessutom så är pappen på isoleringen mörkfärgad, men vad det beror på vet jag ej. Den har trots allt legat där uppe i 30 år..

Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #22 skrivet: 24 september 2006, 19:53:39 »
Som sagt papperet på isoleringen var lite lurigt även limmet som användes... ta ned en bit av papperet. Lägg det i en fryspåse, lät det ligga ett tag öppna påsen o lukta snabbt som ögat!
Då kan du nog känna ev mögelukt, röker du som en borstbindare får du leja nån med gott luktsinne..

Ev kan man överväga att ta  bort isoleringen med papper på men som jag sa den hamnar varmare till om du isolerar uppepå den så framöver klarar den sig...
Sen är det liten risk att lukten på vindan tar sig in i huset. Men osvuret är bäst...

Men kolla med nån firma som jobbar med sånt här, då får du svar hur man brukar göra. Förslag på ev åtgärder för att eliminera risken.
bara för att du frågar dom om hur det ska utföras på bästa sätt behöver det inte bli nån affär.
Tom om dom kommer o tittar o ger dig en offert med info hur det utföres, behöver du ju inte beställa nåt.

Bra tt du kollar runt o funderar. Sånt här får inte gå snett.
Lycka till!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #23 skrivet: 24 september 2006, 20:12:34 »
Som sagt papperet på isoleringen var lite lurigt även limmet som användes... ta ned en bit av papperet. Lägg det i en fryspåse, lät det ligga ett tag öppna påsen o lukta snabbt som ögat!
Då kan du nog känna ev mögelukt, röker du som en borstbindare får du leja nån med gott luktsinne..

Ev kan man överväga att ta  bort isoleringen med papper på men som jag sa den hamnar varmare till om du isolerar uppepå den så framöver klarar den sig...
Sen är det liten risk att lukten på vindan tar sig in i huset. Men osvuret är bäst...

Men kolla med nån firma som jobbar med sånt här, då får du svar hur man brukar göra. Förslag på ev åtgärder för att eliminera risken.
bara för att du frågar dom om hur det ska utföras på bästa sätt behöver det inte bli nån affär.
Tom om dom kommer o tittar o ger dig en offert med info hur det utföres, behöver du ju inte beställa nåt.

Bra tt du kollar runt o funderar. Sånt här får inte gå snett.
Lycka till!

Ok, skall utföra "lukttestet", får se om man blir klokare.
Saken är den att det HAR varit hit en kille och kikat på vinden, men han sa inget om att det skulle vara något problem. Han bara pratade på om förlängning av luftspalter och förhöjning av sarg runt vindsluckan m.m.
Han lämnade offert på 30 cm lösull Isover Insul Safe.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #24 skrivet: 24 september 2006, 20:44:05 »
Ok då kan du ju ringa honom och fråga om han kan garantera dig att det inte blir problem med hög fuktighet på vindan efter utfört arbete.....
Pressa honom på det.
Han vill iofs isolera o tjäna pengar, men dom flesta vill ju även ha gott renomé.

Jobbar han med Isover kanske han har utbildning via dom, ang det där om luftläckage genom bjälklaget.
Är han en frilansare, då kan det va lurigare.
Som han sa bibehålla luftspalter o även kolla ventilerna vid nock mm så att det är ok.

Som jag antydde tidigare är fuktbelastningen mindre i norr än i söder, där hela vintrarna kan va mycket fuktiga..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Elknasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hörby, Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #25 skrivet: 27 februari 2007, 01:28:28 »
Gammal tråd, jag vet, men jag fick engång tipset av en snickare att först plasta mellan takbjälkarna (inte över dom) ner mot undertaket och sen lägga 500mm pappad isolering ovanpå det, förutsatt att det är luftspalt mot yttertaket överallt.
Helt tätt blir det ju bara inte i gamla hus, men plasten skulle hålla den varma inomhusluften borta från yttertakets insida.
Status: 77-Villa i ständig renovering, platta på mark, L/L vp på bottenvåningen, direktv. el på ovanvåningen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #26 skrivet: 27 februari 2007, 07:26:29 »
Gammal tråd, jag vet, men jag fick engång tipset av en snickare att först plasta mellan takbjälkarna (inte över dom) ner mot undertaket och sen lägga 500mm pappad isolering ovanpå det, förutsatt att det är luftspalt mot yttertaket överallt.
Helt tätt blir det ju bara inte i gamla hus, men plasten skulle hålla den varma inomhusluften borta från yttertakets insida.

Jag antar att du menar att isolera under yttertaket istället för vindsbjälklaget?
Det funkar säkert om man har luftspalt som du skriver OCH ordnar så att luften kan komma ut uppe vid nock mellan isolering och yttertak (ventilerad taknock). Glöm inte heller att isolera gavelspetsarna, och ta bort ev isolering på vindsbjälklaget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elknasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hörby, Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #27 skrivet: 27 februari 2007, 10:35:32 »
Nej, jag menar som jag skriver. Plast på vindbjälklaget, men bara mellan bjälkarna och 500mm isolering ovanpå det. Såklart med bibehållen luftning av yttertaket.
Status: 77-Villa i ständig renovering, platta på mark, L/L vp på bottenvåningen, direktv. el på ovanvåningen.

Utloggad Lars-1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #28 skrivet: 27 februari 2007, 11:20:22 »
Knepigt problem detta.

Föreslår att du kontaktar en byggnadsingenjör på ett stort byggmatreielföretag ex: Beijer.

Försök att få honom eller henne att besiktiga ditt hus före isolering utföres.

Om du får för tjock isolering då kan du få daggpunkten i isoleringen. Varmt och kallt möts i isoleringen=vatten fälls ut i isoleringen... Inte bra.

Ventilation mycket viktig.

Tjockleken på isoleringen och ventilationen jobbar ihop.

Inget för amatörer att labba med själva. huvuddunk

Kostar säkert en slant men det är det värt i långa loppet.

Vad kan du tjäna på extra isolering, 20-30% max.

Sänker kostnaden säg 1 500,- / år. Då tar det 10 år innan det gått ihop, i bästa fall.

Har du gjort fel......

.
Enplan med källare Göteborg, IVT HT Plus C7 installerad 2005-03-16, uppvärmt 200 m², radiatorer borran 150m.

År 1 IVT: 6 683 kWh drifttid: 2 715h All el: 12 029 kWh Brine in 7 ut 2
År 2 IVT: 5 658 kWh drifttid: 2 342h All el: 11 451 kWh Brine in 5 ut 2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #29 skrivet: 27 februari 2007, 13:14:46 »
Nej, jag menar som jag skriver. Plast på vindbjälklaget, men bara mellan bjälkarna och 500mm isolering ovanpå det. Såklart med bibehållen luftning av yttertaket.

Aha, jag pratade med en byggingenjör om detta för något år sen och han menade att risken finns att man styr fuktvandringen mot takbjälkarna (det enda stället där man inte får in plasten) som då kommer att ruttna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!