0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Läs informationsbroschyren från Statens provningsinstitut om uteluftsventileradevindsutrymmen, SP-info 2004-08.Gå in på SP:s hemsida på internet, www.sp.se,klicka på Publikationer, välj typ av publikation: SP-INFO, och fyll i År:Nummer: 2004-08
Citat från: maha6305 skrivet 21 september 2006, 13:48:18Att fundera på är den ökade fuktkondenseringen som kan bli följden av för bra isolation.Vad menar du...
Att fundera på är den ökade fuktkondenseringen som kan bli följden av för bra isolation.
Tilläggsisolera men med måtta.... en signal kan va att om undertaket är kritvitt och fint då har man en del att "gå på". Men ser det ut att ha varit fuktigt (tokade fuktrosor syns enormt bra på trä) då ska man nog kolla upp lite vad det kan bero på. INNAN man tilläggsisolerar!
Nja jag menade undertaket..... och takstolarna... tex råspont under ett yttertak av tegel....Har man tex en folie som undertak finns ju även tex härdad masonit kan man se ev fuktrosor på takstolarna....Alltså titta uppåt om du är på vindan....Innertakets "översida" alltså det du ser när du tar bort isoleringen, den är så mycket varmare än uppe i vindan så där ska det inte va några problem...Ett tag pratades det mycket om tidigare isolering med vindskydd (papper) att i papperet kunde det bli mögel. men om man lägger lösull på en sån isolering blir den ju varmare så det ska nog gå bra, om den är fin nu villsäga...
Som sagt papperet på isoleringen var lite lurigt även limmet som användes... ta ned en bit av papperet. Lägg det i en fryspåse, lät det ligga ett tag öppna påsen o lukta snabbt som ögat!Då kan du nog känna ev mögelukt, röker du som en borstbindare får du leja nån med gott luktsinne..Ev kan man överväga att ta bort isoleringen med papper på men som jag sa den hamnar varmare till om du isolerar uppepå den så framöver klarar den sig...Sen är det liten risk att lukten på vindan tar sig in i huset. Men osvuret är bäst...Men kolla med nån firma som jobbar med sånt här, då får du svar hur man brukar göra. Förslag på ev åtgärder för att eliminera risken.bara för att du frågar dom om hur det ska utföras på bästa sätt behöver det inte bli nån affär.Tom om dom kommer o tittar o ger dig en offert med info hur det utföres, behöver du ju inte beställa nåt. Bra tt du kollar runt o funderar. Sånt här får inte gå snett.Lycka till!
Gammal tråd, jag vet, men jag fick engång tipset av en snickare att först plasta mellan takbjälkarna (inte över dom) ner mot undertaket och sen lägga 500mm pappad isolering ovanpå det, förutsatt att det är luftspalt mot yttertaket överallt.Helt tätt blir det ju bara inte i gamla hus, men plasten skulle hålla den varma inomhusluften borta från yttertakets insida.
Nej, jag menar som jag skriver. Plast på vindbjälklaget, men bara mellan bjälkarna och 500mm isolering ovanpå det. Såklart med bibehållen luftning av yttertaket.