0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag ska försöka bestämma mig för om jag ska välja Ecoair 105 eller Ecoair 107 och koppla någon av dessa till en ECOEL 1550/1800 och jag har varit i kontakt med ett antal företag för att bringa klarhet i vilken som är bäst men jag är fortfarande osäker. Jag förbrukar idag ca 26000 kWh inkl hushålls-el så det blir väl ungefär 21000 kwh för värme. De offerter jag fått in är beräknade på både 105 och 107 och sedan är det upp till mig att bestämma! Vi bor i Blekinge så en av offerterna jag fått är beräknade utefter en årsmedeltemp på 7,4 grader. Är det någon som har erfarenhet om 107 får onödigt många start/stop med ungefär samma energi profil som jag.m.v.h/NIO
Jag har loggat min EcoAir 5.9 och sänder med en bild på hur det ser ut, kan bara krasst konstatera att Marcus T Cicero har fel vad det gäller att antalet start/stopp skulle vara sämre med en CTC än med en NIBE, åtminstone vad det gäller min anläggning iaf.
Hej!Jag ska försöka bestämma mig för om jag ska välja Ecoair 105 eller Ecoair 107 och koppla någon av dessa till en ECOEL 1550/1800 och jag har varit i kontakt med ett antal företag för att bringa klarhet i vilken som är bäst men jag är fortfarande osäker. Jag förbrukar idag ca 26000 kWh inkl hushålls-el så det blir väl ungefär 21000 kwh för värme. De offerter jag fått in är beräknade på både 105 och 107 och sedan är det upp till mig att bestämma! Vi bor i Blekinge så en av offerterna jag fått är beräknade utefter en årsmedeltemp på 7,4 grader. Är det någon som har erfarenhet om 107 får onödigt många start/stop med ungefär samma energi profil som jag.m.v.h/NIOTackar för de svar jag fått, jag ska lägga till några uppgifter till för att se om det förändrar er bild på mina förutsättningar.Suteräng tegelhus från 1962Boyta 108kvmBiarea 53kvm (garage, tvättstuga och groventré) jag värmer inte garaget vilket jag kanske borde göra och skulle ha råd att göra om jag hade en värmepump Uppdaterad Sept 06Hej!Helt rätt Grolim, det är CTC jag har bestämt mig för.Ska jag nu investera i ett nytt värme system så har valet fallit på ECOEL + ECOAIR. Det som stör mig är att jag inte får ett helt klockrent svar om jag ska ha en 105 eller 107. Jag är medveten om att man inte ska överdimensionera pumpen men så finns det väl en inbyggd rädsla hos mig att om det blir förändrade vanor t.ex när dom nu små döttrarna har växt upp och det ska duschas i det oändliga så stiger elkonsumtionen. Pris mässigt skiljer det ca 3000:- mellan 105 och 107 för själva investeringen så det är inte det jag hänger upp mig på utan mer att pumpen kommer att få starta/stoppa i det oändliga om jag väljer en 107 vilket troligen sliter mer på pumpen och skapar kanske onödigt buller vid många starter. Å andra sidan om jag väljer en 105 och plötsligt gör av med 4000 kWh mer per år så kanske valet hade varit bättre att ta en 107. Med andra ord känner jag mig kraftigt delad./NIO