Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rimligt eller orimligt ?  (läst 3659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

  • Gäst
Gano
Rimligt eller orimligt ?
« skrivet: 01 september 2006, 13:30:29 »
Hej.

Jag undrar om det är någon annan som loggar stödenergi i sina solsystem ? Själv loggar jag elpatronen i mitt varmvattensystem. Sedan 9:e nov 2005 till dags dato har det gått 1220 kWh i elpatronen. En försiktig uppskattning pekar på 1400-1500 kWh på årsbas, vilket gör att täckningsgraden uppgår till 66 % om man utgår från 4500 kWh varmvattenförbrukning.

Kan detta verkligen stämma, Sfinx mfl ? Visserligen kör jag med större kollektoryta på höst/vinter/vår och reducerar ytan på sommaren........

MVH/Gano

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimligt eller orimligt ?
« Svar #1 skrivet: 01 september 2006, 13:40:09 »
Tycker det låter rimligt med vakumsolfångare som är rejäla, de laddar väl även en del mitt i vintern om solen tittar fram.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Rimligt eller orimligt ?
« Svar #2 skrivet: 01 september 2006, 14:10:11 »
Hej Rickard.

Problemet är väl bara att det inte är vakuumrörsolfångare, det är plana infällda solfångare..... I och för sig hög stagnationstemp (ca 200 C), vilket tyder på hög verkningsgrad. Friliggande plana har något sämre verkningsgrad. Det sägs att det mesta av skillnaden mellan rör och plana kan överbryggas med en större yta.....Förresten, september 2005 landade på 343 kWh totalt varav ca 270 kWh var hh-el.

Vi kanske bara ligger på 3000 kWh varmvattenförbrukning per år, då blir det 50% täckningsgrad ??
8 kWh varmvatten per dag i en 2-barnsfamilj, låter ju inte heller speciellt sannolikt måste jag säga.

NÃ¥nstans mellan 50 och 70 % borde det ligga i varje fall. Eller ska jag säga COP mellan 2 och 3,33 ? Vi befinner oss pÃ¥ helig COP-mark här i forumet.  ;D

MVH/Gano


Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Rimligt eller orimligt ?
« Svar #3 skrivet: 01 september 2006, 16:04:10 »
Jodå det är rimligt. :)
För den som vill simulera finns här två demoprogram
Verion 3
http://www.spf.ch/spf.php?lang=en&fam=14&tab=1
eller version 4
http://www.spf.ch/spf.php?lang=en&fam=15&tab=1




Gano

  • Gäst
Gano
SV: Rimligt eller orimligt ?
« Svar #4 skrivet: 02 september 2006, 13:54:59 »
Jaha. DÃ¥ har jag strax under 3 i Ã¥rs-COP pÃ¥ värme+varmvatten.  Sc:,h

MVH/Gano

Utloggad likblek

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Rimligt eller orimligt ?
« Svar #5 skrivet: 04 september 2006, 20:45:51 »
Hej.

Själv loggar jag elpatronen i mitt varmvattensystem.

kanske självklart men hur loggar du din elpatron och vilken utrustning har du? är ju helt klart intressant att ha koll på sin värmeförbrukning kontra den övriga hushållselen.

/likblek

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Rimligt eller orimligt ?
« Svar #6 skrivet: 04 september 2006, 21:13:41 »
Hej.

Själv loggar jag elpatronen i mitt varmvattensystem.

kanske självklart men hur loggar du din elpatron och vilken utrustning har du? är ju helt klart intressant att ha koll på sin värmeförbrukning kontra den övriga hushållselen.

/likblek

Inte självklart men väldigt enkelt. Koppla över varmvattenberedaren från 3 kW trefas till 1 kW 1-fas med stickpropp. 1 kW ger 24 kWh varmvatten per dygn, nästan dubbelt så mycket som en familj gör slut på. Tryck in en Clas Ohlson mätare i uttaget. Klart. Jag kör på uttaget där torkskåpet var ipluggat förut.

MVH/Gano

Utloggad likblek

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Rimligt eller orimligt ?
« Svar #7 skrivet: 05 september 2006, 22:58:59 »
intressant men faller lite på att jag kommer ha en patron som står för varmvatten och bla golvvärme... men finns kanske andra lösningar för 3kwh?!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!