rocas och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad menar du?Det lär inte byggas ny vindkraft så länge sittande regering sitter kvar, det är inte lönsamt, och om det blir regeringsskifte har vi så mycket annat att oroa oss för att vindkraftsfrågan blir sekundär.Med detta sagt så lever vi i landet mellanmjölk, inte många procent av regeringens budget som satsas på andra saker ens efter ett regeringsskifte.Så länge sossarna inte ger bort makten till de extrema småpartierna de ska kampera med alltså.
Jag tror nog att blir det regeringsskifte så kommer det bli statliga bidrag på att bygga havsbaserad vindkraft.MP kommer fälla en S regering om de inte får genom detta.Vad som kommer ut i andra änden vet vi inte, men överföringskapaciteten behöver förbättras väsentligt för att det inte ska bli obalans i systemet.Detta innebär då också att prissskillnaderna mellan Sverige och kontinenten jämnas ut så räkna inte med att elen blir billigare i snitt, det blir bara mer bergochdalbana på prissättningen.Men det är som sagt om överföringskapaiteten byggs ut.Om då kommer våra elnätsavgifter höjas ännu mer (det som egentligen kostar).Elnätsföretagen passar ju alltid på att ta dubbel provision på all tänkbar utbyggnad av nätet, så vi vanliga elnätskonsumenter kommer bli skinnade ännu mer via elnätsavgiften... :'(
Vid regeringsskifte och fortsatta höga elpriser då hoppas jag verkligen att det rullar huvuden på allvar. Fem sex ministerm**d gör mig ingenting!Höga elpriser gör inget för jag har sett till så jag har låg elförbrukning, inget bolån men tyvärr börjar sparandet bli högt. Höjda skatter är väl det som kommer att slå hårdast.