Får ändra mig själv lite här.
Är nu inne på innova istället då dom är billigare men velar lite då jag skulle vilja ha ec motor 
Funderar fortfarande om bergvärme pumpen ska låta cirkpump starta vid behov av kyla eller om jag själv ska trycka på fjärrkontrollen o då startar cirkpumpen.
Hittat billig pt1000 givare på Amazon om jag ska ha med det i styrningen kanske
Frikylan har egentligen väldigt lite med bergvärmepumpen att göra om man har en fristående cirkulationspump för den. Om du planerar att bygga egen styrning, så hade jag nog istället kikat på nån digital variant av temp-givare som tex DS18B20 som finns i olika utföranden. Även för tempgivare på rör etc om det är aktuellt så funkar det nog tillräckligt bra. En eller flera såna kan du läsa av från valfri GPIO-pin på en microcontroller.
Jag använde pt100 givare för att balansera brinerören, men det var endast för att det var de enda som var smala nog att passa i tempgivar-uttagen i strypventilerna. Behövde en driver-krets för att läsa av dem och det blir fler delar som är inblandade.
Ethernetkabel som styrkabel går nog utmärkt, men den blir ganska grov när du bara behöver 3 tåtar. Förmodligen är det RS485 seriell kommunikation i kabel (plus jord), så är nog bäst om A + B är ett tvinnat par, och den tredje i valfri tåt. Smidigare val är väl en typ telekabel (4 kablar) som blir tunnare.