Hej alla monsterdiggare!
Har nu en nästan färdig installation som jag just nu kör.
3 konvektorer (1 st begagnad Rhoss 88 från test installationen och 2 st Eveco CRC 83).
Plattväxlare växlar över brine temperaturen från Brine kretsen till vatten i konvektor kretsen.
3-vägs Växelventiler till alla konvektorer så att konvektorn slingans flöde hela tiden cirkulerar.
=======================================
*Edit* (Lade till bild "BVP pump brine temp")
Kommentar: Kom tydligen inte ihåg hur det var tidigare :-) Det verkar som om de första värdena jag fick inte stämmer då BVPn nu går så får jag samma värden som när den externa brine pumpen går.
*Slut edit*
#1: Brine krets med extern pump och BVP cirkulationspump
Ett av få problem är att när BVP brine pump kör så blir kretsen 0-2 grader jämfört med den externa Grundfos Magna3 25-100 pumpen som då ger brineslingan 4-8 grader.
Inkommande brine slinga innan BVP gör ett avstick med T-Rör (och avstängningsventil) till Grundfos pump och plattväxlare för att sedan ansluta tillbaks via T-rör (Backventil mellan T-rören) och vidare till BVP. Kopplat enligt diskussioner i detta forum.
Det verkar som om Grundfos pumpen inte orkar dra brineslingan. Kan det vara en trevägsventil som är stängd? Om jag sätter Grundfos pumpen på "High" så får jag felmeddelande på Daikin displayen (onormalt tryck elr liknande).
Vad jag har förstått så går det inte att tvinga Daikin BVP brine pump att köra eller är det någon som vet vilken kontakt relä som man ska sluta på Daikin kretskort för att köra brinepumpen?
Svar från Daikin i ett annat case:
"I vår maskin så finns det ingen extern styrning som aktiverar den inbyggda cirkulationspumpen, därav vårt förslag om parallell koppling."
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=78574.0Någon som vet hur man löser problemet?
Worst case så får jag sätta en 28mm tre-vägs ventil mellan inkommande och utgående brine INNAN BVP brine IN/UT.
Denna 3-vägs ventil aktiveras när den externa Grundfos brine pumpen körs.
=======================================
#2 Tryckfalls problem (smalare anslutning) (Bild Temp2 längst ner)
Har just nu lite tryckfalls problem vilket medför att kylan inte når/flödar till den Eveco konvektorn som är kopplad på samma sida av konvektor slingan som den begagnade Rhoss konvektorn men tror att det beror på pumpen (Grundfos Magna3 25-40) och TROR det löser sig med en kraftigare pump som jag har liggande; Grundfos Magna3 32-100). Laborerar även med att strypa flödet så att det blir balanserat mellan de olika sidorna) Har någon en kommentar på detta?.
Konvektorerna är inkopplade med avstick och instick på inkommande slinga och utgående slinga (med 3-vägsventiler innan konvektorn för att få cirkulation) i änden av slingan på båda sidor där flödet sedan vänder (se sista bilden). Funderar på att montera in en avstängningsventil för att kunna strypa flödet så att det då kan bli "lättare" för flödet att gå över inkopplingen?
Bilder nedan :-)