Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solfångaren gick i kok  (läst 14319 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Solfångaren gick i kok
« skrivet: 05 juli 2006, 08:09:00 »
Igår inträffade det. Acktanken helt full, 97º i botten, cirkulationspumpen stannar.
Men solen skinner fortfarande, tempen stiger och trycket ökar.....

När jag kommer hem har mitt kärl som skall samla upp solfångarvätskan från säkerhetsventilen fyllts helt, 5,5 liter (numera vet jag att det är för lite....) plus att det finns en hel del vätska på pannrumsgolvet.

Vad är lämplig åtgärd för att slippa dessa överraskningar i fortsättningen. Har fått lite olika förslag på åtgärder.

Montera in en syrventil i acktanken som släpper ut varmvatten när acken når 95º.

Sätta in ett tryckkärl med blåsa vid c-pumpen som har ett tryck lite över systemtrycket vid kalla solfångare.

Eller min egna fundering. Sätta ytterligare ett större tryckkärl vid den som redan finns. Hur stor skulle den i så fall behöva vara för att kunna ta hand om volymen som blir när solfångarna går i kok? Och skulle detta vara en "bra" lösning?? Eller finns det dolda problem såsom, att man får problem med luft i systemet efter en kokning, dvs det löser sig inte själv efter ett "kokningshaveri"???

Eller är det någon som har någon annan ännu bättre lösning på problemet?

Solfångarna är 7 st Lesol 5AR och skall enligt uppgift rymma 1,6 liter vätska styck.
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Solfångaren gick i kok
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2006, 09:59:06 »
Hej Roli.

Mina egen kortlek inför den hetaste säsongen.

-Durgo 12 bars säkerhetsventil (specialbeställd).

Jag täcker över 1 eller 2 av mina totalt 5 moduler i min Lesol 3AR. Använder vanlig trapetsplåt, kostar bara ca 150 kr/st, har gjort iordning fästen så det är lätt att lägga upp plåtarna.

Jag sänker också cirkpumpens läge till 1 eller 2 av maximalt 3. När vi reser bort körs solfångaren på semesterinställning i min TR 0301.

Stagnationstemperaturen ligger nånstans 190-200 grader i min solfångare.

MVH/Gano

Utloggad tracker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Solfångaren gick i kok
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2006, 13:50:36 »
högre tryck i systemet ger högre koktemp tills du har nått stagnationstempen som gano skriver
har själv 9 bar ö-tryckventil + jag har monterat en aerotemper i tvättstugan som tar hand om energin vintertid då tempen är för låg för att tillföra ngt till framledningstempen på värmesystemet så går aerotempern igång och blåser varmluft (28-40 ºC)
har även den som kylanordning sommartid om tankarna är fulla så går den igång

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Solfångaren gick i kok
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2006, 15:50:39 »
Det i Sverige vanligaset sätten att undvika kokning är att trycksätta så att kokpunkten blir över stagnationstemperaturen. Är det välisolerade solfångare är det dock inte görligt.
Som exempel:10 bar är 180 grader. Att skydda sig mot 220 grader kräver drygt 23 bars tryck.
Inget bra i vanliga kopparör. Läckagerisk är väl drygt 100% ;)
Den vanligaste orsken till kokning är att trycket fallit pga läckage. Kolla det först!

Ett annat sätt att undvika kokning är att ha en nödkylare som tex släpper ut hetvatten genom en golvbrunn, eller varmluft mha konvektor.
Ett tredje sätt är minska effektiviteten temporärt på solfångarna under sommaren med ex plåt eller växthuspasta.
Har du solfångare där vätskan samlas i solfångaren räcker inga expansionskärl i världen om det kokar då lite vätska ger stora ångvolymer. Har du dränerande solfångare KAN du samla upp solfångarvätskan i ett expansionskärl om du har så att ingen vätska står kvar eller rinner tillbaka till solfångaren under kokning.
Läsvärt om partiell förångning:
http://dalea.du.se/research/archive/5eba41c5-ff06-45d0-9345-bcbd24844d42/30513ff1-80be-45f6-a075-a90019eb34ab.pdf

Lycka till! *vinkar*

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångaren gick i kok
« Svar #4 skrivet: 05 juli 2006, 15:51:52 »
Jag kommer säkert åxå att drabbas av det där problemet... Jag hade tänkt lösa det med nån typ av rullgardin, då jag kommer att placera mina vakunrör på väggen. Riktigt hur, vet jag inte ännu, det får bli en senare fråga när väl rören är på plats. Lite funderingar om att använda sig av nån typ av styrning, som utgår från tempen i tanken finns åxå..., det borde inte vara så svårt att anpassa det till en jalusistyrning/motor...

mvh humlan.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solfångaren gick i kok
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2006, 08:26:52 »
Det kanske inte är någon bra idé att förse anläggningen med mer expkärl ???

Solfångarna har ju sina anslutningar i överkant så man skulle då behöva "koka" ur 1,6 liter per solfångare gånger 7 st innan systemet är "torrt". Det blir ju en hel del ånga att ta hand om. Undra hur mycket?? Sedan när tempen på solfångarna sjunker så blir det antagligen problem med att få i gång systemet igen. Det kommer ju att vara luft överallt i solfångarna. Och pumpen är ju inte så bra på att "trycka ur" detta. Och har man då "torrkokat" 4+3 seriekopplade solfångare så är nog kanske så att man får problem...
Och att öka "systemmaxtrycket" över de 9 bar som jag redan har tror jag frestar på kopplingar och förskruvninger lite för mycket. Ser idag tendenser till att det börjar fukta i linet när trycket stiger.
Igår vid 14-tiden var trycket i systemet uppe i 8,5 bar och tempen i solfångaren 146º (hur bra denna temp nu stämmer eftersom det borde vara tomt på vätska kring givaren?). Detta trots att säkerhetsventilen tappade ur ca. 6,5-7 liter solfångarvätska vid kokningen i tisdags.......

Trycket i systemet var innan kokningen någonstans kring 2-2,5 bar vid kalla solfångare så det hade nog inte försvunnit.


Det kanske är syrventil varianten som man skall sikta in sig på iallafall. Trots att det känns fel att spola ut varmvatten i avloppet :'(
« Senast ändrad: 06 juli 2006, 08:29:59 av roli »
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Solfångaren gick i kok
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2006, 09:26:06 »
Jag har inte satt upp mina solfångare än. (10,7 kvm heat pips )
Jag har 630 m jord värme slang på två slingor.
Jag har tängt använda en extra slinga i acc tanken till att förvärma jord slingan.
Då borde det fungera som kylning + att du höjer tempen i marken kring slingan till kommande vinter.
Är det någon som har något liknande och hur fungerar det, eller är det någon som har synpungter på detta.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1722
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Solfångaren gick i kok
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2006, 09:43:46 »
Kan man inte sätta en markis eller nått för solfångaren.
Det finns ju motordrivna sånna,Någon styrning som går efter ack temp borde man ju kunna löda ihop
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solfångaren gick i kok
« Svar #8 skrivet: 06 juli 2006, 10:07:16 »
Kan man inte sätta en markis eller nått för solfångaren.
Det finns ju motordrivna sånna,Någon styrning som går efter ack temp borde man ju kunna löda ihop

Som blåser bort vid första bästa "vindpust"......

Det kan ju blåsa samtidigt som solen skiner. Tror nog att det blir billigare med en syrventil.
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångaren gick i kok
« Svar #9 skrivet: 06 juli 2006, 11:59:48 »
Kan man inte sätta en markis eller nått för solfångaren.
Det finns ju motordrivna sånna,Någon styrning som går efter ack temp borde man ju kunna löda ihop

Som blåser bort vid första bästa "vindpust"......

Det kan ju blåsa samtidigt som solen skiner. Tror nog att det blir billigare med en syrventil.

Det finns typer av persienner/markiser som går i en skena, å de bör kunna fungera utmärkt. Men Sfinxen har nu gjort mig uppmärksam på, att det inte behövs nåt sånt typ av skydd för vakumrör, så då blev jag ett "problem" fattigare.... :)

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Solfångaren gick i kok
« Svar #10 skrivet: 06 juli 2006, 19:51:53 »
Solfångarna har ju sina anslutningar i överkant så man skulle då behöva "koka" ur 1,6 liter per solfångare gånger 7 st innan systemet är "torrt". Det blir ju en hel del ånga att ta hand om. Undra hur mycket?? Sedan när tempen på solfångarna sjunker så blir det antagligen problem med att få i gång systemet igen. Det kommer ju att vara luft överallt i solfångarna. Och pumpen är ju inte så bra på att "trycka ur" detta. Och har man då "torrkokat" 4+3 seriekopplade solfångare så är nog kanske så att man får problem...

Igår vid 14-tiden var trycket i systemet uppe i 8,5 bar och tempen i solfångaren 146º (hur bra denna temp nu stämmer eftersom det borde vara tomt på vätska kring givaren?). Detta trots att säkerhetsventilen tappade ur ca. 6,5-7 liter solfångarvätska vid kokningen i tisdags.......

Trycket i systemet var innan kokningen någonstans kring 2-2,5 bar vid kalla solfångare så det hade nog inte försvunnit.

Det kanske är syrventil varianten som man skall sikta in sig på iallafall. Trots att det känns fel att spola ut varmvatten i avloppet :'(


Att "koka ur" 1.6 liter vätska  går åt 1.6 liter ånga. Den ångan trycker ut lika mycket vätska i expansionkärlet. Hur mycket vätska det går åt för att skapa 1.6 liter ånga är beror på trycket i systemet. Expansionkärlets storlek 7 x 1.6 =11.2 liter. Plus marginal för vanlig expansion.

Du måste stänga av pumpen när kokrisken ökar annars skickar du in mer vätska som kokar och då förångar du tids nog all vätska. Med högt tryck och temp. Inget bra.

2.5 bar säg 5 m under solfångarna ger ett tryck vid solfångaren om ca 2 bar. ==> koktemp om drygt 130 grader.

OM du har ett expansionkärl som tar upp kokvolymen och inte pumpar in mer vätska som kokar så får du ingen luft i systemet. Det är ånga. Som kondenserar vid lägre temp igen.

Låter du däremot pumpen gå kokar du ut vätska genom säkerhetsventilen och när solfångaren kallnar får du undertryck i solfångaren. Det är ju ånga....
Det brukar resultera i läckage med luft i systemet. Och då har resan med läckande solfångare börjat.

8.5 bar motsvara med en höjdskillnad om 5 m en koktemp om 170 grader. Och du hade "bara"146 grader.  Sc:,h

Kan det vara så att ditt nuvarande expansionkärl helt enkelt var fullt med vätska?  Då var säkerhetsventilen den enda vägen ut för expanderande vätska. Vad hade/har  du för tryck i expansionkärlet?

Om du hade ett stumt expanionkärl= för lågt tryck idet förklarar det varför systemet fungerar igen.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solfångaren gick i kok
« Svar #11 skrivet: 07 juli 2006, 08:16:34 »



Att "koka ur" 1.6 liter vätska  går åt 1.6 liter ånga. Den ångan trycker ut lika mycket vätska i expansionkärlet. Hur mycket vätska det går åt för att skapa 1.6 liter ånga är beror på trycket i systemet. Expansionkärlets storlek 7 x 1.6 =11.2 liter. Plus marginal för vanlig expansion. Nu är mina solfångare seriekopplade 4 st resp. 3 st så det känns som om det blir problem om man skall trycka ut vattnet ur 4 seriekopplade solfångare utan att "få" kvar rester av solfångarvätskan som sedan ger ännu mer ånga....
Du måste stänga av pumpen när kokrisken ökar annars skickar du in mer vätska som kokar och då förångar du tids nog all vätska. Med högt tryck och temp. Inget bra. Detta gör ju att montera extra expkärl inte är en bra lösning. Då man måste sköta pumpen manuellt, automatiken vet ju inte när det är kokrisk.

2.5 bar säg 5 m under solfångarna ger ett tryck vid solfångaren om ca 2 bar. ==> koktemp om drygt 130 grader.

OM du har ett expansionkärl som tar upp kokvolymen och inte pumpar in mer vätska som kokar så får du ingen luft i systemet. Det är ånga. Som kondenserar vid lägre temp igen.

Låter du däremot pumpen gå kokar du ut vätska genom säkerhetsventilen och när solfångaren kallnar får du undertryck i solfångaren. Det är ju ånga....
Det brukar resultera i läckage med luft i systemet. Och då har resan med läckande solfångare börjat. Syrventil alternativet vinner mer och mer tycker jag.

8.5 bar motsvara med en höjdskillnad om 5 m en koktemp om 170 grader. Och du hade "bara"146 grader.  Sc:,h  Jag vet inte om det fanns någon vätska kring tempgivaren uppe vid solfångarna, så den tempen kanske är lite felaktig. 6,5-7 liter solfångarvätska hade ju "kokat" via säkerhetsventilen vid "läsning" av dessa värden.

Kan det vara så att ditt nuvarande expansionkärl helt enkelt var fullt med vätska?  Då var säkerhetsventilen den enda vägen ut för expanderande vätska. Vad hade/har  du för tryck i expansionkärlet? Nej kärlet var inte fullt av vätska. Jag har ett rör vid sidan av kärlet där man genom att öppna två ventiler får den exakta vätskenivån i expkärlet. Denna vätskenivå hade kollat ungefär en vecka tidigare och konstaterat att det snart var dax att fylla lite i kärlet, då nivån endast var 2-3 centimeter upp i kärlet. Trycket vid kalla solfångare låg strax över 2 bar, kollade några dagar före kokningen.

Om du hade ett stumt expanionkärl= för lågt tryck idet förklarar det varför systemet fungerar igen. Vad menar du?? Fungerar igen?

Se mina svar med rödfärg i ovanstående citat.
« Senast ändrad: 07 juli 2006, 08:19:44 av roli »
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Solfångaren gick i kok
« Svar #12 skrivet: 07 juli 2006, 09:10:23 »
Hej igen *vinkar*

Innan kokningen hade du drygt 2 bar i systemet. Men vilket förtryck hade/har du i expansionskärlet?
Om expansionskärlet har ett för lågt tryck fylls hela expansionkärlet med vätska. Ytterligare expansion i solkretsen leder ofelbart till höga tryck och att säkerhetsventilen släpper ut vätska.
Då  expansionskärlet  töms på vätskan kan systemet fungerar igen, återigen med luft i expansionskärlet, men med något lägre systemtryck.

Vad jag menade med att fungerar igen är att trycket i kretsen visar en högre kokpunkt än den temp du mäter. Det tyder på att det är vätska vid tempgivaren.  Sc:,h

Och mycket riktigt, är dina solfångar kopplade så att det blir vätska kvar i själva solfångaren kan du inte använda tekniken med ånglås.

Då är syrventil en bra lösning, eller någon annan kylning. MEN den fungerar bara så länge cirkpumpen fungerar. Får du fel på den eller strömavbrott och samtidigt solsken får du då kokning likt f-t i solfångaren om trycket i kretsen ger en lägre kokpunkt än stagnationstemperaturen.

Då hjälper bara att minska effektiviteten på solfångarna. Skugga eller ta bort isolering så att stagnationstemperaturen sjunker. Det räcker inte med att täcka några paneler för i de som är kvar har ändå kvar ursprunglig samma stagnationstemperatur och tryck.

Litar du på elbolaget (och pumpen) är syrventil det enklaste.
Vill du ha en totalt säker lösning måste du antingen ha solfångarna konstruerade så att de tål kokning, eller ha systemtrycket så högt att koktempen är över stagnationstemperaturen men lägre än vätskan sönderdelningstemp. Har solfångare en hög stagnationstemp och inte är lämpad för kokning, måste du sänka stagnationstemperaturen i HELA solfångaren.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solfångaren gick i kok
« Svar #13 skrivet: 07 juli 2006, 09:54:39 »

Innan kokningen hade du drygt 2 bar i systemet. Men vilket förtryck hade/har du i expansionskärlet?
Om expansionskärlet har ett för lågt tryck fylls hela expansionkärlet med vätska. Ytterligare expansion i solkretsen leder ofelbart till höga tryck och att säkerhetsventilen släpper ut vätska.

Mitt expkärl har ingen blåsa. Systemtryck är lika med trycket i expkärlet. Blir inte det samma sak med eller utan blåsa i expkärlet?? (kanske en dum fråga men frågar man ínte så får man inget veta).
Kärlet är ju så placerat att det kommer in vätska i kärlet underifrån, när trycket stiger, som då komprimerar ovanstående luft, precis som i kärl med blåsa.

Skillnaden är kanske så att man kan ha ett systemtryck och ett högre i blåsan men vad skulle man då vinna på det?? Så kan jag iallafall inte ha i mitt system.

Är det kanske så att jag skall komplettera mitt system med ett expkärl MED blåsa. Kan man vinna nådot på det. Mitt expkärl ser ut så här:http://www.soft.nu/~service/pellets/Acktank%20ovre%20del.JPG Rören har isolerats lite mer sedan denna bild togs...
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7635
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Solfångaren gick i kok
« Svar #14 skrivet: 07 juli 2006, 10:13:03 »
Har man ett expationskärl vars volym är större än volymen i solfångarna kan man ju låta ångan trycka all vätska ner i expantionkärlet och med en termostat  på solfångaren och, eller en pressostat på ledningen kan man stanna pumpen.Har man det så startar anläggningen när tempen och trycket blivet lägre
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!