0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Du kanske ska kolla lite mer på vad husbilen behöver, det är ju inte många cm med isolering i dom.
Jag har haft en Nibe 6 kW luftvatten onoff i många år...med sep elpatron.Värmen räckte ej om det blev kallare än minus 5.Din maskin är ju mycket bättre.Jag har nu en större, modern maskin.....som klarar kylan..och innetemp 22,5 i vinter...med endast en tim 3 kW elpatron.Vilken skillnad i komfort och ekonomi....
Jag är bara intresserad av pumpens låga COP.
Jobbar den med fast framledning eller med värmekurva ?Det påverkar verkningsgraden mycket.Mvh D
En tim elpatron på hela vintern.Jag har en Thermia luftvatten som ger max 10 kW. Jag är mycket glad och delvis förvånad att den lyckats värma hela huset till 22,5 gr (130 m2) utan eltillskott...Jag har förresten en värmekabel i min husbils WC under hela vintern, eftersom toan frös sönder förra vintern, men den drar ju bara 20 W.
Säker på att alla spjäll och skorstenen i albinpannan är pluggade så du inte har ett drag genom pannan, det kan dra stora mängder energi om du har ett tjuvdrag genom pannan.Att kombinera en modern värmepump med en gammal anläggning som inte är optimerad mot värmepumpens styrning blir aldrig optimalt, kör du fast kondensering minskar det också verkningsgraden över året rejält, kanske inte så mycket när det är som kallast ute, men alla andra tider på året.Man kan väl i princip säga att dina upptäckter bekräftar det vi brukar säga här i forumet, man ska inte köra en värmepump med fast kondensering, luft/vatten och fast kondensering, så kan man förvänta sig dryga 2 i COP, absolut inte mer än 3.0 om man får det att fungera bra, det är i alla fall mina erfarenheter utifrån det jag läst i forumet och fått rapporterat av de som köpt loggrar och värmemätare av mig.Någon hade 2.3 i COP vill jag minnas, och de som lyckats bäst låg runt 3.0 men då med helt matchade pannor och värmepumpar.I och för sig gamla rapporter från kanske 10 år sedan, men med premium produkter. (Typ Nibe och CTC)
Den har inte inbyggd elpatron men det finns i Albinpannan.Installatören ställde shunten på lite inblandning av pannvatten, ca 20%.Det jag gjort är att om värmen från Daikinpumpen inte räckt till, har jag ökat temperaturen på pannvattnet med elpatronen.