0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Du menar att Borås har två effekttaxa, en låglast och en höglast? Precis som Ellevio? Det kommer ju inte göra varken till eller från för Teslorna du pratar om, de kommer naturligtvis ladda företrädelsevis på låglast-tiderna oavsett, om prisskillnaden är tillräckligt stor.Men GBG har faktiskt ett vapen mot oväntat höga laster oavsett tid. Man lägger sig på en effekttopp på 6, 10, 14 eller 43 kWh/h som man inte får överstiga oavsett tidpunkt och den fasta ab-avgiften sätts beroende på vilken kapacitet man valt. 3 gånger och du blir utkickad till effekttaxa dygnet runt. Jag är nöjd med 6 kWh/h, drar bara ner laddning av bil och batteri lite så är det inget problem.
Jag vet inte vad det är du tycker är motsägelsefult, du får förklara bätre vad du avser.I Piteå så betalar en kund som har en konstant förbrukning på 14kW året runt lika mycket per år (9400) till Pite Energi som en kund som har har 14kW en gång på sommaren eller rent av inte har någon förbrukning alls under året (men samma säkringastorlek).Vad är rättvisan med detta, att alla kunder skall betala 9400:- oavsett om man förbrukar 122,000kWh/år eller 1,000kWh/år? Om Piteå har 15,000 villa-ab och varje skall kunna dra 122,000kWh så behöver deras nät kunna hantera 1,8TWh/år. Det betyder alltså att Piteås nät skall kunna hantera hela Harsprångets årsproduktion om de verkligen skulle leva upp till sin image, att alla kunder kan belasta nätet efter säkring och deras nät är dimensionerat efter det.Naturligtvis är det inte så, utan de har kallt räknat med att kunderna inte ligger och drar 20A konstant, allt annat hade blivit oerhört dyrt helt i onödan.Då är det också fel att de kunderna som belastar nätet hårt åker snålskjuts på de kunder som inte gör det.Så vad är det du tycker är tvetydigt?
Du tror väl inte att Pite Energi drar fram serviser som bara klarar 16A även om ab bara är 16A? Jag talar om hur orättvis en avgiftsmodell som Pite Energis är att alla kunder i en säkringsklass skall betala allt på ab-avgiften. Det betyder ju att en sommarstugeägare i Piteå får betala nära 6,000:- extra för att gå från 16 till 20A. Det blir ju storförbrukarna som åker snålskjuts på småförbrukarna eftersom de verkliga investerings och driftskostnaderna aldrig ärdesamma oavsett förbrukning. När man dimensionerar lokalnätet så räknar de kallt med att en del förbrukar mer och andra mindre och då innebär det också att de som förbrukar mindre står för en mindre del av kostnaden.Den fasta ab avgiften och ingen överföringsavgift ÄR därför orättvis och det är en del i att jag tycker effektavgiften är bra då det tvingar elnäten att ta mer betalt från de som belastar nätet hårt. Effektuttaget ÄR en del av kostnaden för elnätsägaren och de kan säga hur mycket de vill att "de aldrig har råkat ut för någon effektbrist". I stort sett gäller det väl 100% av alla lokalnäten i Sverige, då vi aldrig har använt påtvingad nedstängning. Det är liksom inte det som är frågan, utan oavsett hur väl ett elnät är dimensionerat så är det alltid så att dimensioneringen är en kalkyl på att inte alla utnyttjar hela sin servis kapacitet samtidigt hela tiden. Man kalkylerar med att en del gör av med mer och andra mindre. Då skall detta också avspeglas i priset och det är det som effektavgiften bidrar med att garantera.Pite skulle ju varit tvungna att sänka ab-avgiften för >16A ab då de införde effektavgiften annars hade inte omläggningen varit intäktsneutral, så det är synd att Rickard bara vet/förmedlar/frågar alla de negativa sidorna av effektavgiften, men inte tar upp vad som hamnar i andra vågskålen. Det är lite symptomatiskt för alla kritiker till effektavgiften som bara tittar på elnätsräkningen och ser på raden effektavgift och genast börjar oja sig. Att se på ab-avgift och överföringsavgift det är mer än de orkar/vill. Jag har uppmanat en hel del som klagat på sina effektavgifter att visa sin förbrukning men man får aldrig svar från dem. Det gör att man misstänker att flertalet av dem som gnäller antingen har gnällt i onödan eller avsiktligt mörkar sanningen.
Pylontech Force H3, (7x 5,12 KWh)Jag frågade tydligt om något tillkommer med bild på placeringen. Nej var svaret.En stor firma från Götet.Jag googlar nu tät minerit huv , brandspjäll och evakuering ut. Dessutom en sprinkler.Kan jag sätta dit hur som helst, blir max 3-4.000kr till.Tror jag kommer göra detta. Bestämt mej redan i stort sett.Plan B om allt går åt pipan blir att ha enbart 20kWh. Min syster köpte 15kWh nyligen för samma pris som jag betalar för 35.
En sprinkler gör nog liten nytta om batterier börjar brinna så vitt jag kan förstå, men det blir ju inte sämre förstås.Skulle tro att vi kan skriva av huset om man skulle få en brand i batterierna, så frågan är om man borde bygga ett litet uthus på gården för batterierna egentligen.
Här är förklaringen till det du sannolikt syftar på:Själva bron är självfinansierad: Själva broförbindelsen (tunneln, ön Peberholm och bron) finansierades med lån som betalas av via brukaravgifter. Inga skattepengar från Norrland (eller någon annan region) har gått till att betala för just den konstruktionen.Anslutningsvägar (Svedab): För att bron skulle gå att använda behövde de svenska landanslutningarna (vägar och järnvägar i Skåne) rustas upp kraftigt. Dessa kostnader låg till stor del på det statliga bolaget Svedab.Omfördelning från Vägverket: Det stämmer att det under 1990-talet fördes en intensiv debatt om att Vägverkets ordinarie budgetar dränerades. Eftersom staten behövde prioritera de massiva investeringarna i infrastruktur kring Öresundsregionen, ställdes planerade projekt och underhåll i andra delar av landet – inklusive Norrland – mot dessa satsningar.Indirekt finansiering: Även om Norrlands skattepengar inte betalade "fakturan" för själva bron, ledde den nationella prioriteringen av Öresundsprojektet till att det fanns mindre pengar kvar i den gemensamma potten för vägunderhåll och utbyggnad i norr under byggåren. Tidningen NäringslivetSammanfattningsvis: Du har rätt i att Norrland fick stå tillbaka i den nationella planeringen till förmån för Öresundssatsningen, även om den juridiska och ekonomiska konstruktionen för själva bron bygger på att de som kör där betalar för den.
Allt handlar ju inte bara om att rädda huset utan ännu viktigare kanske är att fördröja förloppet såpass mycket att alla hinner ut? Då bidrar ju en sprinkler högst avsevärt.
Projektet med öresundsbron var vi nog med och betalade rätt mycket för vi i norr också, inte direkt till bron, men allt annat runt omkring.
Min bild är att sprinkler är jättebra till LFP, den kyler under lång tid jmf tex aerosol som inte kommer åt batteriet då de är IP65.
Fast mina batterier har inbyggda aerosolkapslar