Vi har ett fritidshus precis nere vid havet i norra Norge. Det är tufft väder på vintern med mycket salt i luften i samband med vinterstormarna. Med dagens priser och höga marginaler är en vanlig berg-/jordvärmepump (vatten/vatten) svår att motivera ekonomiskt med tanke på energibehovet och det årliga behovet av maximal effekt. Klimatet är troligen inte heller gynnsamt för en luft/luft- eller en luft/vatten-värmepump på grund av havsstänk med saltvatten. Havsbottnen är frostfri på vintern, men kan nog närma sig 0 grader under de kallaste perioderna.
Uppvärmningsbehovet när vi är där på vintern ligger mellan 1500–3000 W, möjligen med en boost på 5 kW för snabb uppvärmning. Resten av vintern ligger behovet runt 400–500 W för att hålla huset frostfritt med en temperatur på cirka 8 °C. När vi är där kan vi vara upp till 6 personer som duschar dagligen. På vintern används badkar och vi funderar på en utomhusbadestamp som ska kunna användas både sommar och vinter.
Jag har inte så mycket erfarenhet av värmepumpar, men har en idé som jag gärna vill ha några kommentarer på.
Skulle det vara möjligt att bygga om en luft/luft-värmepump genom att ersätta förångaren och kondensorn med plattvärmeväxlare, så att förångarsidan kyls av en glykol/vattenblandning som cirkulerar i PEX-rör på havsbottnen, och kondensorsidan arbetar mot en glykol/vattenfylld (på grund av frysrisk vid långvarigt strömavbrott) värmekrets bestående av radiatorer, golvvärme och varmvattenberedare med värmeslinga?
Tanken är att använda en värmepump på 3–5 kW och att beredaren, med en slingyta på cirka 3 m², kan fungera som en slags ackumulatortank när energibehovet är lågt, om det inte räcker kan man montera en extra ackumulatortank.
Detta borde kunna göra att man kan bygga in pumpen så att den inte utsätts för saltsprut och samtidigt få en mer kostnadsvänlig installation. Det kräver naturligtvis två cirkulationspumpar, men de drar sannolikt inte mycket mer energi än fläktmotorn på en vanlig utedel. Jag har försökt att skriva på svenska och hoppas att det blev begripligt.