Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ny Nibe S1256, är det normalt att VB också blir varm vid varmvattenproduktion?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ny Nibe S1256, är det normalt att VB också blir varm vid varmvattenproduktion? (läst 1224 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Helionor
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 15
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Helionor
«
skrivet:
18 november 2025, 11:51:12 »
Citera
Vi installerade en Nibe S1256 för ett par månader sedan. Jag har noterat att temperaturen på värmebärare fram och retur går upp vid varmvattenproduktion, där VB fram blir samma temperatur som varmvattnet. Jag skulle kunna köpa att framledningen "ser ut" att gå upp vid varmvattenproduktion pga placering av sensorerna, men även returen går upp så det känns ju som att värmebäraren faktiskt får samma temperatur som varmvattnet. Tyvärr har jag inte lyckats gå och känna på elementen vid precis rätt tillfälle.
Ska det verkligen vara så? Jag trodde att växelventilen skulle se till att det bara är varmvattnet som värms.
Samma hände med vår gamla BVP och då trodde vi att växelventilen bara var trög, men det borde den ju inte vara i en helt ny BPV.
Jag bifogar bild från våra loggar (vi tar ut värden med hjälp av Home Assistant och plottar i Grafana) där orange och blå linje visar framledning respektive retur. Ljust blå halvgenomskinliga staplar visar växelventilen på/av, dvs varmvattenproduktion, och man kan se att värmebäraren går upp samtidigt som växelventilen är på varmvattenproduktion.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30932
Karma +21/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Ny Nibe S1256, är det normalt att VB också blir varm vid varmvattenproduktion?
«
Svar #1 skrivet:
18 november 2025, 13:26:02 »
Citera
Både BT2 och BT3 sitter så de känner av temperaturen på värmevattnet vid VV-laddning.
BT2 sitter precis före växelventilen och BT3 sitter precis före kondensorn på ingående returvatten.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
irsta25066
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Nibe S1256-13
irsta25066
SV: Ny Nibe S1256, är det normalt att VB också blir varm vid varmvattenproduktion?
«
Svar #2 skrivet:
19 november 2025, 12:26:04 »
Citera
Samma på min S1256-13
Loggat
Helionor
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 15
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Helionor
«
Svar #3 skrivet:
21 november 2025, 09:39:19 »
Citera
Ok, så det är "returen" av varmvattenberedningen som syns på BT3? Det förklarar saken, tack!
Loggat
Mats Ericsson
Gäst
Mats Ericsson
«
Svar #4 skrivet:
07 februari 2026, 17:54:32 »
Citera
Fråga är det så att det går ut 60 gradigt värmevatten till golvvärmen, eller är Nibe bara idioter som inte placerar BT3 långt ifrån vv-beredaren?
Loggat
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4477
Karma +6/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #5 skrivet:
07 februari 2026, 20:45:17 »
Citera
BT2 och BT3 ser väl temperaturerna för det som vid tillfället produceras? Är väl inte knutet vare sig till värme eller varmvatten utan visar det som går in/ut ur kondensorn.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Boden
Antal inlägg: 3015
Karma +2/-2
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #6 skrivet:
07 februari 2026, 20:58:32 »
Citera
Bt2 är just efter elpatron och bt3 kondensor in, bt12 visar kondensor ut.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 4542
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
EvertL
sjkcoeeew
rocas
gnuttisch
ErikB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info