Erik Renberg och 2 gäster tittar på detta ämne.
På bilden ser jag reglerventiler till ALIG-grejen och golvvärmen.Det borde väl gå hyfsat att ställa in fördelnigen på dessa?Jag är annars lite fundersam på vad som kan vara bättre än en ALIG?Sitter det ingen ljuddämpare på luftkanalerna?Idag finns ju rätt kraftfulla frånluftsvärmepumpar, typ Nibe 735, men du kommer behöva en arbetstank som ser till att ALIG får värme när värmepumpen växlar över till varmvattenladdning.Denna behövdes inte på Nibe 640P som shuntar värmen.De kommer försöka lura på dig en SAM42, men den är egenligen sämre än ALIG250 då sen SAM inte kan recikulera luften som en ALIG kan.
Ja just det, kollade inte så noga på acktanken, men nu ser jag att den används till både värme och varmvatten.Undrar hur man gjort med den inbyggda shunten i 640P?Men med en annan typ av frånluftsvärmepump så måste det kopplas lite annorlunda, all framledning måste passera acktanken och har den VV-slinga så kan varmvattnet förvärmas i denna.Sen behåller man den externa shunten, det går säkert att uppdatera styrningen så att den tar hänsyn till innetemp med?Idag ser det ut som att den endast styrs av en utegivare?Vet inte så jättemycket om ALIG 250, men den borde inte låta så jättemycket om det inte är nått fel på grejerna.Alternativet är nog att sätta upp fläktkonvektorer eller radiatorer i övervåningen, beroende på hur planlösningen ser ut dår?