0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan, har en nibe f1245 som jag blir tokig på. Har ett golvvärmesystem från purmo helt nytt, kurva 7+3. (För hög, men är desperat efter värme nu på hösten då vi har 16 grader inne) När jag tvångskör pannan går den jätte fint upp till 45grader och värmer upp huset fint, men så fort jag kör på auto och enligt kurvan (ställt in lägsta framledning på 30 och högsta på 45) så startar kompressorn typ var 15e minut och när han stänger av efter kanske 5 minuter skickar han ut en liten stöt av värme i ca 10 sekunder för att sen helt döda flödet i systemet. När blandningsventilen på shunten är öppen funkar flödet bra men får inte upp tilloppsvärmen, och om jag stänger blandningsventilen går tillloppet upp till 45 men dödar cirkulationen, men det funkar som sagt bra när jag tvångskör pannan. Vad kan vara fel? Är ca 8 grader ute nu och 16 i huset :'(
Några frågor, har samma värmepump använts framgångsrikt, innan du skaffade det nya golvvärmesystemet?Vad menar du med att tvångsköra, vad är det för parameter du då använder. Är det någon som går förbi alla skydd. Jag tycker det verkar som om ditt golv ej släpper igenom något stigarvatten. När jag läser din beskrivning verkar det som om värmepumpen går igång. Stigarvattnet stiger i temperatur och når den maxtemperatur 45C som du ställt in. Men egentligen har värmepumpen bara värmt några meter rör med varmvatten, när utgående vatten inte kan komma vidare. Kolla vad du har för temperatur på utgående vatten och hur snabbt det stiger, samt när pannan stannar. Du skriver vid 45C..När värmepumpen stannar ger den en puff med varmt vatten, helt normalt.Kolla vad du har för temperatur på returvattnet och hur mycket det stiger. Är shunten i golvvärmesystemet helt öppen? Jag tror du skall söka felet i golvvärmesystemets inställningar.Du skriver även att när shunten är öppen är cirkulationen bra, men du får inte upp temperaturen. Din värmepump är kanske inte så effektfull. Jag kan tänka mig att den inte orkar öka temperaturen med mer än några grader i timmen. Det är ju inget radiatorsystem!
Du får undersöka att givarna för Till och retur sitter som dom ska. Men lustigt, dom visar lika, tveksamt att dom skulle gå sönder samtidigt. Givarna sitter säkert, retur på röret från huset och fram på röret ut till huset. Fungerar cirkpumpen i normalläge, du kan ju köra den manuellt.