Då var det min tur att få E7-62 felkod på vår ALTHERMA 2 GEO BERGVÄRMEPUMP EGSQH10S18AA9W2363990004144 från sommaren 2021.
Nu när det har varit -10 till -15 grader C ute och radiator temp går upp mot 55-60 grader C så har VP löst ut med felkod E7-62.
Två nätter i rad skedde det någon gång runt 04-06. Brinetryck har alltid varit låg på vår VP, något jag har grubblat över i några år.
Så nu pumpade jag upp brinetryck från närmare 0 bar (0,2-0,3 bar när VP inte går) till 0,7 bar. Efter luftning så låg trycket strax över 0,5 bar.
Första natten var mildare men därefter löste VP ut på eftermiddag ett dygn senare (även om radiatorvattnet låg under 50 grader C). Sen dess har jag
* Försökt lufta - Det sitter en luftningsnippel på högsta punkten. Dock på brine-IN och inte ut.
* Göra rent KB-filter inuti VP (den runda som sitter högt upp). Knappt något smuts
* När jag släppte på brinetryck via ventilkoppel så såg allt som kom ut väldigt rent. Filtret i ventilkopplet kan givetvis vara igensatt men brine + filter i VP såg för rena ut.
Edit: Nu har jag öppnat ventilkoppel och där satt inget filter. Kände med fingret och det var tillräckligt rent.
Det som ger mig hopp var att när jag fyllde på brinetryck (efter att ha tagit ur KB-filter) var att jag kunde ha luftningsnippel öppen och höra hur brine klunkade in i VP och luft pyste ur luftningsnippeln. Nu vet jag inte hur långt ner luftbubblan är på brine-UT sidan men om den ligger i VP så kändes det inte helt lönlöst att luft faktiskt läkte bakvägen. Eller så har jag fel....
Så om felkod skulle komma igen så skulle jag sätta dit en luftning på brine-UT.
Men det som gör mig fundersam är att flödet ligger på cirka 15 l/min. Tycker mig ha läst här att allt under 20 l/min ger larm.
En annan fråga är rörkopplingar och att bygga avluftning brine-UT. Jag har 28 mm rör som jag skulle vilja sätta ett T-rör med klämringskoppling. Utan att sätta 10 övergångar så har jag inte funnit någon som säljer en smutt lösning. Helst skulle jag vilja kunna gänga på något likt luftningen vi har på golvvärmen (se bild) men jag har inte lyckats hitta var den kommer ifrån. Har någon goda råd hur jag kan bygga utan att behöva löda eller använda förminskning på förminskning?
När jag loggade in på Daikin såg jag att vi hade 3+3 år trygghetspaket. Något jag inte hade den minsta aning om. Får väl även ringa där.
Tack alla kämpar för alla goda råd och hjälp