0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det trycket i vämesystemet som sjunker och hur fort går det. Du får försöka att ringa in orsaken, genom att höja trycket till minst 1,5 bar och stänga allt vad ventiler heter. Samt avvakta, sjunker inte trycket, så öppna en ventil, som du vet går till huset eller tank.Att säken för KV/VV pinkar är inget ovanligt, men då endast när det har gjorts ett stort uttag av VV. Vatten exspanderar med värme och det gör det, när KV värms till VV. Står det 9 bar på säken som du ringat in.
Jag antog först att dessa var helt oberoende varandra (det borde vara vattentäta skott imellan?) men nu är jag osäker.
Om trycket i vattenledningsnätet är ovanligt högt (kan hända t ex om huset ligger på ett låglänt ställe på en ort med stora höjdskillnader), så är det normalt med mer spill från VVB:s säkerhetsventil än om samma anläggning skulle ha befunnit sig på ett ställe med lägre tryck.Jag har varit med om några gånger att såna där säkerhetsventiler har "okynnesläckt", då har det brukat bero på avlagringar (kalk mm) på tätningsytorna. Lätt att åtgärda genom att ta loss säkerhetsventilen, haka upp den i öppet läge och köra den en stund i ultraljudstvätt med någon lämplig sur häxbrygd (t ex Hessa Kalkbort eller något annat fosforsyrahaltigt rengöringsmedel + hetvatten). Om vattenkvaliteten är sådan att det där händer ofta, kan det vara idé att ha en extra säkerhetsventil liggande, så man kan byta snabbt och sen rengöra den krånglande i lugn och ro.