Vad menar du är inte och yttre värmeväxlare? Ftx har väl bara en växlare?
Själva kylbatteriet verkar ju avfuktande oavsett om du värmer luften eller inte. Min erfarenhet av frikyla är att luftfuktigheten går ner markant när du har konvektorer.
Tänk också på att om du oroar dig för kondensering vid golvkyla så återkommer ju problemet så fort någon tex öppnar ett fönster. Tricket är väl att hålla tempen över daggpunkten hela tiden.
Jag har funderat på att låta mina konvektorer få friskluftmatning från ftx enligt grundflöde men möjliggöra att konvektorerna kan återcirkulera ungefär 10x luftflödet vid kylbehov. Men det kräver rätt omfattande isolering av all rördragning jag gjort på vinden (har konvektorer på vinden med luftventiler in i rummen).
Se diagrammet som jag bifogade. Teoretiskt sett skulle den inre värmeväxlaren låta luften i kylbatteriet nå lägre temperaturer, då luften på väg ut ur huset kyls ned när den går igenom den inre värme växlaren, vilket medför att den kan kyla inkommande luft mer i den yttre värmeväxlaren, innan inluften når kylbatteriet.
Kondens i ventilationen borde dessutom bli ett mindre problem då den relativa luftfuktigheten går ned när luften värms upp innan den går ut i systemet. Poängen är i princip att nå lufttemperturer inom kylbatteri/värmeväxlare som garanterat är betydligt lägre än någon annanstans i hela systemet, så att man, som du säger, håller sig över daggpunkten.
Om man till exempel kan få till en intern temperatur i kylbatteri på 10C och 20C på luften som går ut i ventilationen, så kommer utgående luft ha maximalt ca 60% relativ luftfuktighet vilket skulle vara ganska trevligt inomhusklimat.
I praktiken fungerar det nog ganska bra att förlita sig på blandning av luften efter att den gått ut i huset för att höja temperaturen och därmed minska den relativa luftfuktigheten, men man kommer få större temperaturvariationer i bostaden - lägre i rum med tillluft, och högre i rum med frånluft. Om man istället kan reglera temperaturen med golvkyla får man mer kontrol.
Svenskt klimat är visserligen ganska beskedligt, men en del varma och fuktiga dagar blir det ju. Av erfarenhet vet jag att luftfuktigheten gör väldigt mycket för hur det känns när det är varmt. Kroppen kan lättare reglera temperaturen och man upplever inte att man blir svettig på samma sett. Jag har spenderat tid på kontor i Tokyo där luftkonditioneringen var satt på 27C, men det kändes ändå rätt accceptabelt på grund av den betydligt lägre luftfuktigheten jämfört med utomhusluften.