0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, ny på forumet så hoppas jag skriver på rätt ställe.Jag har nyligen köpt ett radhus, med inflytt i April, som är två våningsplan + källare. I dag är det främst uppvärmt via direktverkande elradiatorer (gamla sådana, blir stekheta och luktar men inte behövt använda dom så mycket) samt en panasonic luftvärmepump modell äldre, Panasonic cs-e12dkew (inköpt 2006 av vad jag kan se i äldre papper. Fanns ett mail om kompressorhaveri 2009, och tror de fick det åtgärdat och inte en helt ny inomhusdel).Så den är väldigt gammal, och vad jag då antar inte heller helt effektiv. Utöver det när vi flyttade inte så rengjorde och dammsög jag alla filter så det var tydligt att det inte gjorts på länge, så gissningsvis har effekten fr tidigare ägare inte varit perfekt redan. Inomhus-delen fick ett fel, inomhustemperatur-sensorn trasig, vilket trolgitvis är lätt fix men känner att med en så pass gammal pump är det lika bra att köpa nytt.Nu till kanske lite mer relevant information!Enligt energideklerationen vi fick inför inflytt anges det att för uppvärming (inte vatten) så var 954 kwh direktverkande el och 5266kwh luft/luft. Lite lågt tycker jag, men tror de kanske haft kyligare inne och mer kläder för att spara kostnad. Gissningsvis används direktverkande el-delen främst för att värma källaren när man spenderade tid där, och kanske som komplement uppe. Antar att det kanske blir svårt att få ner mycket kwh genom att installera en ny pump, och är inte heller det primära målet men om det går är det såklart positivt.Jag börjar med att visa bilder på hur det ser ut i dagsläget med element och vart luftvärmepumpen sitter på de olika våningsplanen.Entre-plan, turkos visar luftvärmepumpens placering. Röd anger elradiatorerÖvre-våningKällarvåningVet inte om den i nuläget sitter på bästa plats, och antar att det kan bli svårt att få en inomhusdel att värma både entreplan samt övre-plan (Blir svårt med källaren, så där räknar vi med att byta ut mot olje-element). Långsiktligt, är det bättre att ha en värmepump på entreplan där den sitter idag samt en i hallen uppe, eller finns det kraftigare som att värma båda våningarna?På sommaren blir övervåningen VÄLDIGT varm, och därför är AC-möjligheter uppe något som nog kommer behövas, och om man har pumpen nere gissar jag att det blir väldigt svårt att få någorlunda AC-effekt uppe.Vårt radhus är i en förort till Stockholm, då jag antar att att det kan spela roll vart i Sverige man bor. Vad för modeller finns att rekomendera, antingen för att försöka värma båda planen eller för att enbart byta ut nuvarande och komplettera med en till vid senare tillfällfe för övre plan.Några vi kollat på, utan att ha jättebra koll än så länge, är;IVT Aero (8 eller 9?)Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN35Är dessa några val som är bra, eller finns det bättre och vad isåfall ska vi kolla på? Och vad tror ni blir bäst, 2 pumpar eller 1 placerad i t.ex. trappen?Vilken lösning gällande uppvärming hade ni valt, det kan vara något helt annat än det som nämnts?