Köldbärare ut. När felet inträffar går en spik ner till flera minusgrader. Tänker stt om köldbärarpumpen dör utan att ”systemet förstår det” blir det så.
Jag tycker att det verkar som om du har rätt. Köldbärarpumpen dör, fastän referensen ut säger: Kör på 100%
Att köldbärarpumpem till sist stannar, referensvärde 0%, är att vid -8C skall den stannna, annars finns det frysrisk i borran, så det är en skyddsfunktion.
Jag tycker även att så här i Juni borde borran i alla lägen orka med värmeproduktionen, den kan ju knappast vara för liten för aktuell årstid.
Nä, jag tror att circulationspumpen stannar, och då sjunker temperaturen, så kommer larmet.
Det finns ju ingen faktisk återkoppling som säger att motorn pumpar (roterar), bara indirekta indikeringar typ temperatur.
Hur är det med inkommande köldbärare? I vanliga fall skall det ju vara endast några graders skillnad om circulationspumpen får styra. Skulle du ha relativt stor skillnad på inkommande och utgående köldbärartemperatur, med pumphastighets-referens 100%,
då tyder ju mycket på pumpfel.