0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På 16 A säkringar 400 Volt så har man ganska exakt 11 kW i effekt att tillgå.Om man antar 35 graders temperaturhöjning från 5 grader varm inkommade vatten till 40 grader C ur duschmunstycket, så kan kan kalkylera följande:Att värma 1 kg vatten 35 grader K så går det åt 35000 cal, räknat som Joule eller Wattsekunder (Ws) med omräkningsfaktor 4.18 blir det 146300 Joule eller Ws per kg vatten, Räknar vi att uppvärmningen görs på 1 minut så delar vi värdet med 60 vilket blir 2438 Watt - vilket också speglar elementeffekten för att producera 1 kg vatten med 35 graders höjning per minut, har man 11 kW på sig i effekt så blir det med 11000 Watt / 2438 Watt = 4.51 Liter i minuten.Med detta får man avgöra om det är tillräckligt mängd för duschning - men för min del så är det 35A säkringar minimum för att jag skulle tycka att duschen leverera tillräckligt med varmvatten i flöde, och med detta ger väl också svaret varför genomströmningsvärmare inte är populärt i Sverige med 16A huvudsäkringar och med effektavgifter ovan på det som lök på laxen då första långduschen med 11 kW värmningen i början på månaden skulle kosta runt 90:- per 6 minuter i effektavgift efter 12-15 minuters duschande (~ 3 kW brukar vara topp för min del så de första 3 * 6 minuterna är betalda redan)
Förutom att barnen med genomströmsberedare KAN duscha i en halvtimme. Med beredare så blir det kallt efter ett tag...