0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stod och filosoferade nere vid min kära pump då jag fick se att den gjorde VV med elpatronen?WTF?Den visade i displayen "kran, B och elsteg 1"Det betyder väl tidsbestämd höjning. Gick raskt igenom menyerna, de visade:1.8 14dgr1.9 06-28 17:087.5.1 FRÅNSamt att jag ej begjort extra VV via knappen.Vadan detta? Har inga larm heller!Detta skedde strax efter kl 17:00 idag, kolla länk..... http://www.vuollerim.nu/pricken/vb.htmNågra ideer om vad det berodde på?
Tyckte bara det var lite konstigt att den var tvungen att göra det 4ggr efter 2 snabbisar...Dessutom tror jagatt jag aldrig, än så länge vad jag sett, haft en temp över 50º i meny 1.0, det är väl i toppen av beredaren?Skall fixa en annan bildlänk hit, och ja, du får gärna lägga upp en länk till sidan. Skall snygga till den eftersom. Man harinte tid med sånt såhär i början när man blivit VP-ägare. Mycket småtjaffs som skall fixas till efter installationskaoset
Har varit lite misstänkt på det där med att den har för hög effekt, man har juh ganskahög temp på kb_in. Blir la bätre framåt hösten/vintern när man kör värme oxo, då det inte ärså hög temp på brine....
Tyckte bara det var lite konstigt att den var tvungen att göra det 4ggr efter 2 snabbisar...Dessutom tror jagatt jag aldrig, än så länge vad jag sett, haft en temp över 50º i meny 1.0, det är väl i toppen av beredaren?
CarManVar har du hittat effektmatrisen som visar olika uteffekter vid olika deltaT KB/VB ?
pumpen har aldeles för hög effekt, specilet sommartid då KB är varmt & pumpen då får några extra KW. det som händer är att dubbelmanteln blir så varm som den ska bli & pumpen stannar, men det kalla tappvattnet i innermanteln har inte blivit varmt. efter enstund har man jämnat ut tempraturerna mellan inner & yttermantel, samt at vattnet skicktatsig & då är det ju nera på start temp igen.
Citat från: CarMan skrivet 15 juni 2006, 21:16:13pumpen har aldeles för hög effekt, specilet sommartid då KB är varmt & pumpen då får några extra KW. det som händer är att dubbelmanteln blir så varm som den ska bli & pumpen stannar, men det kalla tappvattnet i innermanteln har inte blivit varmt. efter enstund har man jämnat ut tempraturerna mellan inner & yttermantel, samt at vattnet skicktatsig & då är det ju nera på start temp igen.Dessutom är ju inkommande kallvatten inte lika kallt på sommare. Kanske marginell skillnad...På vintern värmer ju VP:n huset under tiden som tempen i tanken jämnar ut sig och kompressorn stoppar inte (om det är tillräckligt kallt ute) i varje fall gör min gamla IVT så.Intressant att även Nibe har detta fenomen. Hur kan man ställa hysteres för varmvatten på Nibe-pumparna, och hur hjälper det att reducera antalet starter om man ökar hysteresen?