0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Börje skrev:On off har väl liknande funktion att begränsa för låg köldbärar temp, skiljer väl inget, blir väl lika varmt eller kallt i huset utan extra elpatron?Där skiljer det mycket i funktion. Just därför skriver Nibe att invertermodellerna anpassar sig till borran. Om köldbäraren understiger en viss temperatur, troligtvis -8C, på en on/off blir det off tills temperaturen i borran har stigit till ett inställt värde. Sedan går den åter igång. Det är ett frysskydd. Detta kan ju ta ganska många timmar. Under detta stillestånd är det elpatron som gäller till 100%.Men i invertermodellerna anpassar sig värmepumpens kompressorfrekevns till borran ifall frysrisk föreligger. Den stoppar ytterst sällan kopressorn. Den har ett skydd i 3 steg:1 Om köldbäraren ut är -5,5C, Så förhindras kompressorn att öka frekvensen. Detta medför att den oftast stabiliserar driften till denna köldbärartemperatur. 2 Om ködbäraren ändå skulle fortsätta nedåt i temperatur, så minskas kompressorns frekvens med 1Hz / minut 3 Om detta inte skulle hjälpa, och likväl köldbäraren skulle fortsätta nedåt, finns ett sista stopp vid -8C. Då stoppar värmepumpen. En elegant lösning. Detta är funktionen som Nibe kallar för att den anpassar sig till köldbäraren. En anpassining av effektuttaget i förhållande till borran faktiska kapacitet.
Hur blir det mitt i vintern när effektbehov, effekt-tariffer och el-priser är som jobbigast, då den har laddat varmvattnet i 40 minuter.....och den väl får växla över mot radiatorerna? Är-värdet har naturligtvis sjunkit på värmekretsen, så att den måste kompensera med en hög effekt för att komma upp till bör-värdet så kanske det jämnar ut sig.Börjes maskin drar runt 2 kW efter en varmvattenladdning och låg temperatur på värmebäraren typ 35°-40°.
Nu vet jag inte hur bosch/IVT fungerar, men Nibes on/Off går ju nästan alltid över till värmeproduktion efter en värmekörning om startvärdet för tappvarmvatten ligger inom 2 grader för nedre triggergräns - så på en on/off får man ofta en varmvattenkörning direkt efter en värmekörning.På en 12 kW scroll innebär det hög effekt under lång tid, först värmekörning mot tanken, och sedan tappvarmvatten med ännu högre effekt.Jag tror helt enkelt att invertern är en fördel om man har effekttariff.Däremot håller jag med dig om ett KB-temp nog är rätt lika, det finns t.o.m. de som hävdar att on/off är bättre då hålet får vila och återhämta sig, och KB-vätskan är varm hela första varvet den roterar i kollektorn, ca 10 minuter, stora delar av året kanske 10-20 minuters drifttid på en on/off med 100% effekttäckning är nog.
Jo, men det är väl 05.30 till 19.00 man har den höga effekttaxan på ett ungefär...
Hur vet en on off när borran stigit till "en viss temperatur"? Vilken temperatur då typiskt?Jag kan tänka mej flera olika sätt att hantera, läs styra detta. Att låta brine cpn gå är naturligtvis en av möjligheterna.Ser inget elegant med det du beskriver för en inverter...man kan styra energi uttaget med en on off på samma sätt om man vill.
Tråkigt att du inte förstår lösningen och dess fördelar Om du äger en F1245 on/off kan du jämföra vilka möjligheter du i i realiteten har i parameter 5.1.7. Stopp sker vid -8C. När borran har stigit med 1C kommer din pump åter starta ifall du valt automatisk återställning. Jämför detta med invertern åtgärder i 3 steg. Om du förstår logiken som F1255 och S-serien använder så kommer dessa aldrig skapa en otillåtet kall borra, och därmed bibehålls driften, anpassad till borrans faktiska kapacitet. Jag har själv sett hur detta fungerar.Skulle vara intressant att veta hur du kan styra en on/off på samma sätt. Vilka parametrar skulle du då använda?
Börje, det du tänker och det som redan finns utvecklat av Nibe är en viss skillnad, för den vanliga användaren.