Det här är ju humor; ringde min lokala rörfirma som hållit på typ 30 år;
- Varför skall du byta pumpen ?
- Jag vill ha en ny innan dem gamla smäller
- Men vi räknar på 20 år om det inte är en "inverter", din är bara 14 ? sedan är det typ 1-2 dagars levtid om den packar ihop...
- Är det ingen skillnad i prestande eller förbrukning
- Marginellt
- Ok, jag ger mig, du har sparat mig 100 tkr - kan jag åtminstone får beställa service ?
- Javisst, funkar måndag ?
Jag somnar om tills den smäller och tackar forumet för goda inspel :-)
Rimlig slutsats, klokt val. Det är inte mycket som egentligen "slits" på en sån här konstruktion, och där det dyraste är själva kompressorn. Cirkulationspumparna dör väl också så småningom, men det är ju uppenbarligen cirkpumpar som går 20+ år så även det är inget jag hade tänkt att man skulle byta i preventivt syfte. Samma sak med elektronik, det blir generellt sett "inte dåligt", såvida det inte utsätts för fukt. Undantaget är kondensatorer som faktiskt kan bli "dåliga" med tiden, men då snackar vi också 20+ år.
Det är en hel del varmvattenberedare som verkar gå läck. Det är även det, inget som "kommer med tiden", utan min uppfattning är att det är en effekt av ett sidoproblem (krypströmmar i tappvattnet?). Det är ett problem som verkar återkommande i Stockholmstrakten, lustigt nog, då många "trasiga" pumpar har sålts i den regionen. Det har dessutom varit kommunalt vatten. Har den inte läckt på 14 år, så är det kanske inte så troligt att den kommer börja läcka framgent heller, men vem vet. Det är svårt att avgöra om en beredare nästan har rostat hål, då det sker från insidan. Vatten måste väl också ha trängt utanför kopparmantlingen dessutom.
Jag har varit ute efter begagnade kylmoduler från 1245 ett tag (e.g BVPs med trasig varmvattenberedare) just för att dels ha reserv, men också som en uppgradering, och det dyker upp lite titt som tätt. De brukar säljas för 5000-10000 kr beroende på ålder. Jag hade gärna införskaffat en extra kylmodul (10kW-12kW) för att ha en extra, det är en billig försäkring för att inte stå utan om kompressor lägger av, och en billig reparation för att förlänga livslängden. Nu har jag redan en 6kW och en 8kW (från F1226, de passar oftast mellan modellerna men har lite annan bestyckning av bla värmeväxlare), men funkar att stoppa in om jag skulle hamna i trångmål. Bytet är förhållandevis enkelt, jag gör det själv på mindre än 30 minuter. En kylmodul tar förhållandevis liten plats jämfört med en hel BVP, men visst är det lite skrymmande

De behöver dessutom stå frostfritt (om man inte kan säkerställa att den är helt tömd på vätska?).
Men, allt detta förutsätter också att man finner lite glädje att hålla på. Många vill bara att det ska fungera, och kunna sova gott om natten, jag förstår det också. Måste däremot ge Nibe en eloge för att ha en sån unison och lättjobbad produkt, men god interoperabilitet mellan olika modeller. Det gör det enkelt att återbruka och laga med begagnade delar. Nu har jag inte skruvat i så många andra märken, men av det jag sett så är det få som är så modulära (rätta mig gärna om jag har fel).