Jag bor i ett tegelhus från 1939 med en utbyggnad från 1965. I huset finns ett badrum och en toalett, där ventilationen består av två ventiler som går ihop och sedan leds upp till vinden och vidare ut genom skorstenen.
Vi har problem med att speglar och andra ytor blir fuktiga, och det tar lång tid innan imma på fönstren försvinner. Dessutom upplever vi att luften står stilla i huset, trots att vi har installerat friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum.
Vi använder vår eldstad sällan och har bergvärme. För att förbättra luftflödet och minska fuktproblemen vill jag installera en kanalfläkt som går på låg hastighet kontinuerligt men som kan styras via vårt smarta hemsystem för att öka ventilationen vid behov, till exempel efter bad eller långa duschar.
Jag har tittat på Systemair KVK 160 Silent EC som en möjlig lösning. De flesta företag rekommenderar ett FTX-system, men jag tror att en kanalfläkt kan vara en mer kostnadseffektiv lösning för vårt hus även om jag förstår att FTX ger bättre besparingar i längden.
Jag har en PDF med en skiss på hur jag tänkt mig installationen. Finns det någon med erfarenhet av liknande lösningar som har input eller förslag?