0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
själv har jag ju ingen separat mätare så jag kan inte bidra med några siffror
Även om jag har en CTC så tror jag att jag kan bidra med ngt.Min CTC har ju en elmätare inbyggd i displayen men den räknar med en fast konstant, i mitt fall 2,6 kwh/timme. En rimlig konstant kan tyckas.Emellertid tror jag knappast att tex cirkpumpen till radiatorer är medräknad eller hänsyn tas till att åtminståne en av övriga pumpar nog går hela tiden. Sen en tid har jag kopplat in en separat elmätare som mäter förbrukningen för "hela" värmepumpen, inkl cirkpump för radiatorer. Det visar sig så att den verkliga förbrukningen för värmeanläggningen är högre än vad displayen i VP visar. När pumpen går för värme och vv-produktion är skillnaden mellan 5-10%, men nu när endast vv produceras kan skillnaden bli upp mot 20%. Visserligen har jag ingen anledning att klaga eftersom VP idag förbrukar strax under 8kwh/dygn(verklig förbrukning) medan förbrukningen i displyen visar drygt 6kwh.Jag tror att man ska ta databladens uppgifter med en stor nypa salt. Dels finns det flera cirk-pumpar att ta hänsyn till, dels förbrukar alla pumpar ganska mkt extra när vv skall produceras över 50 grader. Samt- om KB-in är högre än 0 - då förbrukas mer energi. Visserligen får man mer värme producerat men det tar inte databladen hänsyn till.
jo vist ska man inte stirra sig blind på ett data blad med få uppgifter, men om man har ett mer detalierat datablad, med fler olika tempraturförhållanden så bör dom stämma.när jag räknat sp har jag avrundat så att jag inte sak visa fantasi siffror. o ändå har jag en hushåls el på endst 5 000kWh/år.jag tror inte jag räknat fel, då detta låter normalt i mina öron! Och då har jag VB pumpen inräknad i hushålls elen!KB pump & kompresor förbrukar 5500kWh/år.Jag snålar ju inte med hushåls el direkt, så nått måste det ju gå åt (kan ju inte leva på luft heller)
när jag räknat sp har jag avrundat så att jag inte sak visa fantasi siffror. o ändå har jag en hushåls el på endst 5 000kWh/år.jag tror inte jag räknat fel, då detta låter normalt i mina öron! Och då har jag VB pumpen inräknad i hushålls elen!KB pump & kompresor förbrukar 5500kWh/år.
Citat från: CarMan skrivet 12 juni 2006, 21:30:59jo vist ska man inte stirra sig blind på ett data blad med få uppgifter, men om man har ett mer detalierat datablad, med fler olika tempraturförhållanden så bör dom stämma.när jag räknat sp har jag avrundat så att jag inte sak visa fantasi siffror. o ändå har jag en hushåls el på endst 5 000kWh/år.jag tror inte jag räknat fel, då detta låter normalt i mina öron! Och då har jag VB pumpen inräknad i hushålls elen!KB pump & kompresor förbrukar 5500kWh/år.Jag snålar ju inte med hushåls el direkt, så nått måste det ju gå åt (kan ju inte leva på luft heller)Sluta gissa nu och köp elmätarn Carman. "Att mäta är att veta", som min vän Lodström brukade rimma (rip).
Ny tråd som jag inte riktigt tror har diskuterats förrut. Ni med Nibe pumpar hur mycket drar egentligen VP + cirk.pumpar?? Är verkligen HH-elen så hög som alla påstår?? Har själv en Nibe 1115 8,5kW och har sedan årsskiftet loggat energiförbrukningen med hjälp av en separat elmätare.Följande värden har utlästs:Månad KWh VP Dritstimmar kWh/driftstimmeJanuari 1339kWh 479h 2,80kWhFebruari 1273kWh 473h 2,69kWhHejMars 1444kWh 530h 2,72kWhApril 798kWh 288h 2,77kWh Maj 369kWh 117h 3,15kWh (måste bero på högre vv-laddning jmf med uppvärmning)Räknar vi för lite förbrukning när vi räknar på COP och kWh/driftstimme eller hur ser det ut för er andra??