Förlänga kabeln skulle jag göra
Tack för svar.
Går det bra att ta valfri kabel jag har liggandes? ChatGPT gav en massa råd som var omständliga. Tänkte att jag ändå kan mäta vattnet och justera inställningstemperaturen ifall den börjar visa fel grader.
//ChatGPT//
Att förlänga kabeln med 100–150 cm bör inte vara något problem, under förutsättning att du använder rätt typ av kabel och metod. Här är några praktiska rekommendationer:
1. Kabelval
Använd en tvinnad och skärmad kabel för att minimera störningar.
Om din sensor är en Pt1000, välj en kabel med låg resistans (t.ex. 0,22–0,5 mm² koppartråd).
Om det är en NTC-givare, välj en liknande kabel som originalet.
2. Skarvmetod
Lödning med krympslang är bästa metoden för en säker och stabil anslutning.
Skarvhylsor med krympslang fungerar också bra om lödning inte är möjligt.
Om originalkabeln är skärmad, se till att skärmen fortsätter i den förlängda delen och anslut den i ena änden (oftast mot styrenheten).
3. Risk för signalpåverkan
En förlängning på 1–1,5 meter påverkar normalt inte mätningen märkbart, särskilt om kabeln har låg resistans.
Undvik att dra kabeln nära starkströmsledningar för att minimera elektromagnetiska störningar.
4. Testa efter installation
Efter att ha skarvat och isolerat kabeln, kontrollera att temperaturvärdena verkar rimliga.
Om du märker en avvikelse kan du kompensera det i systemets inställningar (om möjligt).
Om du vill kan jag hjälpa dig att välja en specifik kabel eller skarvmetod beroende på den befintliga givartypen.