Börje__ och 3 gäster tittar på detta ämne.
Man ska inte ha vindkraft.Visst, det är bra att det blir billigt när det blåser, men det är som att pissa i byxan, det värmer bara ett tag.Sen får man ta kostnaden för ny kärnkraft, ut och ombyggda elnät, ledningar till andra EU-länder.Överföringsavgifter, effektavgifter och EU-priser på elen.
Fin tabell. Tyvärr har ju O3 drabbats av problem både 2025 och 2026 så tillgängligheten dessa år blir väl kanske 50%.2025 var det ju stopp mesta tiden så produktionen var väl kanske 3 TWh och också i år har det startat dåligt, den står still nu sedan februari pga uplanned faulure igen till 28 mars enl prognos.Hela vntern 22-23 stod ju även Ringhals 4 helt still pga brända elpatronerSå det är väldigt tydligt att fullständig backup krävs även för kkv.Så 91% är ju desinformation, om man tar i beaktande 2025 och 2026.Här är det lite speciellt då elen går som baskraft mer hela året, medans i Sverige diskuteras mer elbehovet vintertid och effekt brist, såsom jag förstår det att 40 öre är i lägsta laget och det kan man ju förstå när utredningar visar behovet av lånegarantier och minst 80 öre betalt i en konkurrerande marknadSå jag ser även detta som felaktigt. Är du på riktigt? det verkar som du gjort två trollinlägg!!
O3 producerade 4,58 TWh 2025. Stod stilla sju månader.Jag ger länkar och har inte bara tomma åsikter.Slutsatsen är att om vi hade 12 nya reaktorer lika stora som O3 kunde de producera hela landets elbehov.Med nuvarande förbrukning. Som var 134 TWh 2025. www.uniper.energy/sverige/nyheter/300-miljarder-producerade-kwh-sedan-start/
Ja media kanske inte hade så fel då... T o m Magafolket är förbannade att han har ljugit och så blir det ju när man ljuger så mycket hela tiden, nu blev dom själva drabbade och då är det inte så kul för dom...
Om vi tar din siffra 4,58 TWh så är den ju inte 91%, så det var en tom åsikt.Regeringens nuvarande plan (enligt budgetpropositionen för 2026) siktar på totalt 10 nya reaktorer i hela Sverige fram till år 2045. Så du vill bygga två mer, ok.Jag tycker din beräkning per år blir fel.Jag skulle räkna per vintermånad och då räcker inte 12 reaktorer om varje reaktor producera 0,9 och behovet nu är 13-15TWh och antagligen ännu högre om några år.Olkiluoto 3 kan kanske producera 1,05TWhEtt annat sätt att räkna är att om elbehovet är 22.000 MW så ger detta: 22000/(1450*0,8)=19 reaktorerLägger man till ökat elbehov därtill så över 20 stJag tror att varje arbetande svensk skulle få en elräkning före skatter på 3-4000 per månad året om i minst 40 år om med dessa antaganden. Jag vet inte om det är så smart😭 det är nog bättre med en mix som bestämt.Jag bollade frågan lite vidare och fick nedan resultat.10 st nya kan vara realististisk, för att även ersätta de gamla. Men det viktigaste är att Tyskland inte dränerar oss på el (dvs balanskraft).